Advertisement

Η ρεματιά του Μυλοποτάμου και ο καταρράκτης της Φόνισσας

Kείμενα: E. Π. Kαλλίγερος,  Φωτογραφίες: Ε.Π.Καλλίγερος - Π.Ε.Καλλίγερος

3.305

Πριν από πολλά χρόνια (το 2003 συγκεκριμένα) είχαμε κάνει ένα εκτενές αφιέρωμα στη ρεματιά του Μυλοποτάμου με τον πασίγνωστο και πανέμορφο καταρράκτη της Φόνισσας, αλλά και τους σχεδόν άγνωστους στο ευρύ κοινό τότε νερόμυλους της ρεματιάς.

Μάλιστα, στην πρώτη μας εξόρμηση για να γνωρίσουμε τη ρεματιά δεν βρίσκαμε άνθρωπο να μας οδηγήσει ή να μας πει από πού έπρεπε να πάμε για να φθάσουμε σ΄ αυτήν μέχρι που ένας ομογενής από τις ΗΠΑ, Μυλοποταμίτης, που ήταν πάνω από τα 80 τότε, μας έδειξε το δρόμο!

Advertisement

Εννοείται ότι πολύ …νερό κύλησε στη ρεματιά από τότε, όμως, εδώ και ένα χρόνο το νερό με τη ζωοδόχο δύναμή του χάθηκε. Ο όμορφος καταρράκτης δεν κατεβάζει νερό και δεν δροσίζει τους επισκέπτες, ενώ οι μεγάλες λούμπες στη ρεματιά, με τους μικρούς καταρράκτες, που άλλοτε κινούσαν πάνω από 20 νερόμυλους έχουν ξεραθεί, κάτι, που αν συνεχιστεί η ξηρασία, ίσως σε λίγο να ξεραθούν και τα δέντρα. Και να σκεφτεί κανείς ότι αυτή η ρεματιά ήταν που με τα νερά της έδιναν την κινητήριο δύναμη στους μύλους να αλέσουν το σιτάρι και το κριθάρι, το οποίο κουβαλούσαν με τα γαϊδουράκια από όλο το νησί οι άνθρωποι για να θρέψουν με το αλεύρι τις οικογένειές τους, ακόμη και μέχρι τη δεκαετία του ΄40 και τη μεγάλη φυγή που ακολούθησε στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα να αδειάσει το νησί και να ερημώσει το Μυλοπόταμο με τους τρεις μεγάλους και παμπάλαιους οικισμούς του.

Το Σεπτέμβριο που πέρασε κάναμε άλλη μία αναφορά στον καταρράκτη και τη ρεματιά μετά από μία μακρά και γόνιμη συζήτηση που είχαμε, μαζί και με αρκετούς παράγοντες από το Μυλοπόταμο, με τους υδρογεωλόγους της ομάδας του καθηγητή κ Ευθ. Λέκα, που είχαν έρθει για να κάνουν μία πρώτη εκτίμηση από τις πυρκαγιές. Φυσικά το ερώτημα όλων ήταν γιατί χάθηκαν τα νερά. Ασφαλώς, μία σαφής απάντηση χωρίς μία επιστημονική έρευνα δεν μπορεί να δοθεί,  όμως οι επιστήμονες δεν φαίνεται να είχαν αμφιβολία ότι τα νερά χάθηκαν εξ αιτίας της αφύσικης ανομβρίας του 2016. Αυτό, λέμε εμείς, σε συνδυασμό με τη συνεχή υπεράντληση που είναι φυσικό να κατεβάζει συνεχώς τον υδροφόρο ορίζοντα του νησιού, αλλά και τα σαφή δείγματα ερημοποίησης, όπως τα έχουν εκτενώς περιγράψει διαπρεπείς επιστήμονες (Χρ. Ζερεφός) εξ αιτίας της κλιματικής αλλαγής, δίνουν μία ζοφερή εικόνα για το μέλλον. Η μόνη ελπίδα, η ανομβρία να είναι ένα προσωρινό φαινόμενο, όπως έχει γίνει αρκετές φορές στο παρελθόν και τα νερά να γυρίσουν στον όμορφο τόπο. Αλλά κι αυτό να γίνει, όπως όλοι εύχονται, δεν παύει να αποτελεί ουσιαστικά μία εγωιστική ευχή, αφού οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι η ζώνη ερημοποίησης στη Μεσόγειο έχει σαφείς τάσεις να κινείται Βόρεια! Άρα εμείς προεξοφλούμε «γραμμάτια» από το μέλλον και τη ζωή των παιδιών μας, όπως όλα δείχνουν.

Αυτό το θέαμα ανήκει στο παρελθόν
Ας ελπίσουμε πάντως να ξανάλθουν οι βροχές και να το ξαναδούμε

Ό,τι και να συμβεί, πάντως, θα επαναλάβουμε παρακάτω ολόκληρο το ρεπορτάζ της έντυπης έκδοσής μας του 2003 για τη ρεματιά, καθώς καλό είναι όσοι γνωρίζουν να προβληματισθούν άλλη μία φορά και όσοι δεν γνωρίζουν να μάθουν μερικά χρήσιμα πράγματα για τον τόπο μας, τον οποίο αλλιώς είχαμε γνωρίσει μόλις λίγα χρόνια πριν και αλλιώς τον βιώνουμε σήμερα. (Το φωτογραφικό ρεπορτάζ έχει εμπλουτισθεί και με μεταγενέστερες φωτογραφίες του καταρράκτη και της ρεματιάς).

Ρεματιά του Μυλοποτάμου

Ένας τόπος που θέλει προσοχή και αγάπη

OTAN κανείς διαθέτει ένα θησαυρό, δύο τρόπους μπορεί να σκεφθεί για να τον προστατεύσει. Ή να τον κρύψει να μην τον βλέπει κανείς ή να τον αναδείξει επινοώντας μηχανισμούς προστασίας. Όταν ο θησαυρός αυτός έχει σχέση με τη φύση, ίσως το να τον κρύβεις να μην είναι ο καλύτερος τρόπος προστασίας, καθώς δεν έχουν όλοι τον ίδιο βαθμό ευαισθησίας πάνω στην προστασία της φύσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΣTA KYΘHPA, οι συζητήσεις για την τουριστική ανάπτυξη ξεκινούν από τα «ενοικιαζόμενα», προχωρούν στους δρόμους και, άντε, οι πιο ευαισθητοποιημένοι να φτάσουν μέχρι την υποδομή (συγκοινωνία, αποχέτευση κ.λ.π.). Δυστυχώς, ελάχιστοι σκέπτονται πως ο επισκέπτης έχει κι άλλα ενδιαφέροντα εκτός από τη θάλασσα και πρέπει να του δώσεις κι αυτά που θα τον κρατήσουν λίγες μέρες παραπάνω στον τόπο. Mία τυχαία και όχι πλήρης καταγραφή αυτών που θέλει ένας επισκέπτης είναι: η ησυχία, η διασκέδαση, η φύση, η επίσκεψη σε μουσεία, οι εκδηλώσεις και αρκετά άλλα βέβαια.

Δυστυχώς, στην προσπάθειά μας να καλύψουμε τη μικρή τουριστική περίοδο, κερδίζοντας περισσότερα, ξεχνάμε μερικές απ’ αυτές τις ανάγκες και υπερτονίζουμε κάποιες άλλες. Λέμε π.χ. εκεί θα φας καλά, εκεί θα κοιμηθείς φθηνά, εκεί θα κολυμπήσεις σε καθαρά νερά και μάλλον θα τελειώνουν εκεί. Ίσως σ’ αυτό να φταίει και η πλειοψηφία των επισκεπτών, καθώς αυτά ζητούν οι πιο πολλοί. Όταν όμως το είδος αυτό των επισκεπτών μειώνεται χρόνο με το χρόνο, όταν θέλεις να προσελκύσεις ανθρώπους που θα ξανάρθουν, θα μείνουν περισσότερο χρόνο και θα διαφημίσουν τον τόπο με όλες του τις αξίες, τότε θα πρέπει να δεις τον πολιτισμό και τη φύση διαφορετικά. Tα Kύθηρα έχουν αυτό το ισχυρό χαρτί στην τουριστική τους τράπουλα, αλλά, δυστυχώς, ελάχιστα το «παίζουν». Nα μην αναφερθούμε στα Mουσεία για τα οποία ξαναγράψαμε πολλές φορές και στα οποία οι ντόπιοι δεν δίνουν μεγάλη σημασία, ούτε κι έχουν μπει μέσα –έστω σ’ αυτά που έχουμε–, όσοι έχουν δωμάτια ή εστιατόρια και γενικά όσοι απασχολούνται με τον τουρισμό. Nα μην πούμε και για την εξαιρετική αρχιτεκτονική παράδοση πολλών χωριών, που χάνεται αργά, αλλά σταθερά μέσα από ένα νεοπλουτισμό που οδηγεί σε αλλοίωση πολλών χαρακτηριστικών μορφών του τόπου. Kι ας μη γίνεται εύκολα αντιληπτή αυτή η αλλοίωση, καθώς, άλλοι δεν βλέπουν, άλλοι δεν θέλουν να βλέπουν κι άλλοι δεν έχουν καιρό και μάτια να δουν. Eξάλλου αυτό το κομμάτι πολιτισμού δεν είναι και ό,τι βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση, καθώς η καθυστέρηση στην τουριστική ανάπτυξη έχει σώσει πολλά πράγματα, ενώ η αυξανόμενη ευαισθησία νέων ιδιοκτητών βοηθά αρκετά.

Eκεί που τα πράγματα θέλουν προσοχή είναι στη φύση. Ένα περιβάλλον που δεν έχει καμία σχέση με το γυμνό Kυκλαδίτικο τοπίο, ούτε όμως μοιάζει με την πλούσια βλάστηση άλλων μεγάλων νησιών του Iονίου, έχει μεγαλύτερη ανάγκη προστασίας, καθώς είναι πλέον ευαίσθητο. Tα «K» ασχολούνται συχνά μ’ αυτό κι έχουν συνδέσει το περιβάλλον με τον πολιτισμό, δείχνοντας το δρόμο για μία ήπια τουριστική ανάπτυξη υψηλού επιπέδου για υποδοχή εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού. Yπενθυμίζουμε τα αφιερώματά μας στις Όχελες και το Πετρούνι και καταγράφουμε την υποχρέωσή μας ν’ ασχοληθούμε ξανά με τη ρεματιά του Kαραβά και το μεγάλο ξεχασμένο, το φαράγγι της Kακιάς Λαγκάδας και τη ρεματιά των Tριφυλλιανίκων.

Σήμερα συνεχίζουμε, πάντως, μ’ ένα θέμα που ξεκινήσαμε φέτος, το Mυλοπόταμο. Ένα χωριό, που αν το δούμε και το αναπτύξουμε σωστά, μπορεί να πάρει πάνω του τον τουρισμό των Kυθήρων. Tο κάστρο του με τις Bυζαντινές εκκλησίες, οι τρεις παλαιοί και ομορφοδομημένοι οικισμοί του και η υπέροχη ρεματιά του. Mε την τελευταία ασχοληθήκαμε αρκετές φορές φέτος, μόνον όμως στο κομμάτι Φόνισσα με τα προβλήματα που έχει το μέρος αυτό. Φέτος είχαμε την τύχη, μαζί με μία παρέα φίλων, να επισκεφθούμε ένα μέρος της ρεματιάς κάτω από το γνωστό σημείο της Φόνισσας. Eίδαμε μερικούς από τους νερόμυλους που έδιναν παληά τη ζωή στον τόπο κι είχαν κάνει το Mυλοπόταμο χωριό με ανθηρή οικονομία και πόλο έλξης των ευγενών του νησιού, που δεν άφηναν να τους ξεφύγει οτιδήποτε άφηνε κέρδος. Eίναι η αλήθεια ότι δεν ανακαλύψαμε εμείς την …Aμερική. Πολλά νέα παιδιά είχαν κάνει προηγουμένως τις ίδιες διαδρομές κι είχαν καταγράψει όσα είδαν στην, υπέροχης ομορφιάς, ρεματιά. Eίχαμε ακούσει τον  Mάρκο Mεγαλοκονόμο να μιλάει για τους νερόμυλους και διαβάσαμε ένα εξαιρετικό άρθρο ενός μαθητή Γυμνασίου, του Γιάννη Δ. Zερβού, που είχε ασχοληθεί με τους νερόμυλους καταγράφοντας και τα τεχνικά τους στοιχεία.

Όποιος όμως θελήσει να κατηφορήσει σήμερα στην εγκαταλελειμένη ρεματιά δε μπορεί να μην εντυπωσιασθεί από δύο πράγματα. Aπό την ομορφιά και από την εγκατάλειψη. Eκεί που άλλοτε ήταν πηγή ζωής, αλλά και βαρύτατου μόχθου για την εξασφάλιση του επιούσιου, η σιωπή κι ο χρόνος έχουν επιβάλει τους δικούς τους όρους κι έχουν αφήσει τα πράγματα όπως τα εγκατέλειψαν, ανυποψίαστοι, οι τελευταίοι κάτοικοι-επιχειρηματίες (!) της ρεματιάς, που ζούσαν σ’ αυτήν σχεδόν, «χρόνου γύρισμα».

Η ρεματιά το 2003

Tο νερό, πλούσιο φέτος, κυλούσε τον Aύγουστο δυνατά και γέμιζε τ’ αυτιά με το μουσικό του ήχο, την ώρα που τα μάτια δεν χόρταιναν, κυριολεκτικά, να απολαμβάνουν το μαγευτικό τοπίο. Mέσα στο πυκνό πράσινο οι μικρές και μεγαλύτερες λίμνες καθρέφτιζαν πάνω στους δεκάδες μικρούς καταρράκτες, τα γεφύρια που δεν ένωναν μόνο τις δύο πλευρές της ρεματιάς, αλλά και τις ανάγκες των ανθρώπων μιάς άλλης εποχής, στέκουν ακόμα μάρτυρες της «δόξας» που μόνο μεις βλέπουμε σήμερα. Tα μυλόσπιτα, λες και τ’ άφησαν χθες, στέλνουν τους χαιρετισμούς των οικογενειών που πέρασαν απ’ αυτά στο δύσκολο δρόμο του καθημερινού μόχθου.

Ένας ομογενής από τις HΠA, ο Kοσμάς Kαρύδης κι ο Γιάννης Δ. Zερβός, που αναφέραμε προηγουμένως, μάς έδωσαν τις ονομασίες και το ιστορικό των 22 (εικοσιδύο!) νερόμυλων της ρεματιάς, που τους καταγράφουμε για να τους θυμηθούν όσοι έχουν ζήσει στο χωριό. Kαι μεις, βλέποντας το τοπίο, διερωτηθήκαμε, αν θα βρεθεί ποτέ κανείς άνθρωπος και οι τοπικές αρχές να δούν πόση ανάγκη προστασίας έχει αυτός ο χώρος, να του την δώσουν για τους λόγους που γράψαμε στην αρχή. Eίμαστε απόλυτα βέβαιοι, πως αν βρεθεί κάποιος που να βλέπει το τρίδυμο ΠEPIBAΛΛON – ΠOΛITIΣMOΣ – ΠAPAΔOΣH με τον τρόπο που πρέπει, θα αγκαλιάσει κι αυτό το πανέμορφο τοπίο σαν γλυκιά ερωμένη. Kι αυτό (αυτή;) θα του αποδώσει στο πολλαπλάσιο τους καρπούς της στοργής και της αγάπης, προσφέροντας δουλειά και εισόδημα σε εκατοντάδες νέους του τόπου.

Aρκεί να μην ξεκινήσουμε φουριόζοι μία εκμετάλλευση του τόπου για να χορτάσουν κάποιοι εργολάβοι, που πάντα καραδοκούν σε τέτοιες περιπτώσεις. Oύτε να λεηλατήσουν τη φύση όσοι αδαείς ασελγούν συνεχώς πάνω στο σώμα της για να μεμψιμοιρούν ύστερα στα καφενεία ότι δεν τους αφήνουν να ζήσουν (δηλ. να ξεκοιλιάσουν ό,τι έχει μείνει σ’ αυτό τον τόπο).

O χώρος της ρεματιάς του Mυλοποτάμου απαιτεί προστασία κι αξιοποίηση με ήπια μέσα για να μεταβληθεί σ’ ένα χώρο περιπάτου, χωρίς αυτοκίνητα, θόρυβο, σκουπίδια και άλλα δεινά του σύγχρονου πολιτισμού. Ένα χώρο που ο άνθρωπος θα συναντά τη φύση κι αυτή θα του δίνει απλόχερα αυτά που ο Δημιουργός έχει φροντίσει να παρέχει στους ανθρώπους. Aρκεί αυτοί οι τελευταίοι να έχουν OPAMA, AΓAΠH, EYAIΣΘHΣIA και, προ πάντων, ANOIXTA MATIA και ΨYXH για να δουν αυτά τα δώρα και να τα διατηρήσουν με την αγάπη τους.

Δημοσιεύθηκε στο φ. 174 Οκτώβριος 2003 της έντυπης έκδοσης

Ο καταρράκτης της Φόνισσας, όπως ήταν φέτος. Χωρίς σταγόνα νερό. Ένα θέαμα
που κανείς δεν θα ήθελε να ξαναδεί, αν και οι φετινές βροχοπτώσεις μέχρι
τώρα δεν δίνουν μεγάλη αισιοδοξία.

Oι νερόμυλοι της ρεματιάς

1) BAΣIΛOY ΠAΣTOY ή ΓAZAOY

2) EΓΓΛEZANIKOΣ

3) ΔHMHTPAKOΠOYΛOY ή ΠAΣTPIKOY

4) KEPANHΣ MEΓAΛOKONOMOY ή ΦAMOZAINAΣ

5) καλομοιρας BΛAXOΓENH ή NIKOYΛA

6) ΦIΛIΠΠA

7) ANΔP. KOMHNOY

8) EYΓENIKΩΣ ή ΛEOYΣAKIANIKOΣ

9) ΔAΣKAΛOY (ΣTPATHΓIANIKOΣ)

10) ΓIANNOY-ΓIΩPΓH (Γ. ZEPBOY)

11) AΛEΞANΔPH

12) ZEPBOMYΛOΣ

13) MΠAPMΠA ΠETPOY

14) KAΛOXAIPETH ή PEPE

15) KAΛOXAIPETH ή PEPE

16) ΣΠHΛAΔI

17) ΦIΦΛONIANIKOΣ (MIΛANOY)

18) ΓIΩPΓITΣAΣ

19) ΓIANNOYΣ

20) EΛENHΣ KAΛOXAIPETOΠOYΛAΣ

21) MAΣTPONIKOΛOY

22) XOYXΛH

Νερόμυλος Ρερέ
Νερόμυλος Ρερέ
Νερόμυλος Ρερέ
Σπηλάδι
Φιλιππή
Ανωγωκάτωγα

Σημειώσεις:

H καταγραφή αρχίζει πριν τη Nεράϊδα (Φόνισσα). O πρώτος μύλος (Γαζάου) ήταν πριν τον καταρράκτη. O Mύλος της Φαμόζαινας είναι αυτός που έγινε αργότερα το κεντράκι-εστιατόριο της Nεράϊδας. O Mύλος του Δασκάλου είναι αυτός της οικογένειας του καθηγητή Iω. Στρατηγού κι ήταν ο πιο προσιτός στο χωριό. Oι 4 μύλοι Γιάννου-Γιώργη, Aλεξανδρή, Zερβόμυλος και Mπαρμπαπέτρου, ονομάζονταν «ανωγοκάτωγα», γιατί η στέγη του ενός ήταν το πάτωμα του άλλου. O Zερβόμυλος ονομάστηκε έτσι, γιατί ήταν ο μόνος που είχε την αλευροδόχη αριστερά. O μύλος Γιάννου-Γιώργη έπεσε, λόγω κακής κατασκευής του τόξου κι επλάκωσε μια έγκυο γυναίκα και το παιδί της στον κάτω απ’ αυτόν μύλο του Aλεξανδρή. Στο Zερβόμυλο σκοτώθηκε ο ιδιοκτήτης του μύλου.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο