Advertisement

Γιατί αυξάνονται τα θανατηφόρα τροχαία στους ελληνικούς δρόμους

Συνολικά έξι άνθρωποι σκοτώθηκαν σε πέντε τροχαία δυστυχήματα που σημειώθηκαν μέσα σε δύο εβδομάδες σε Συγγρού, Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης, ενώ τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταδεικνύουν συνολική αύξηση των περιστατικών και των θανάτων το τελευταίο έτος. Ειδικοί μιλούν στην «Κ» και προτείνουν μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου | Σοφία Χρήστου Γραφήματα: Παύλος Μεθόδιος

457

Πέντε θανατηφόρα τροχαία σημειώθηκαν μέσα σε δύο εβδομάδες σε τρεις από τις πιο κεντρικές λεωφόρους των Αθηνών. Συγκεκριμένα, χθες Πέμπτη δύο οχήματα συγκρούστηκαν στη λεωφόρο Ποσειδώνος, με αποτέλεσμα δύο γυναίκες να ανασυρθούν χωρίς τις αισθήσεις τουςτην περασμένη Τετάρτη δύο άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία που σημειώθηκαν στη λεωφόρο Συγγρού, ενώ δύο δυστυχήματα σημειώθηκαν τα ξημερώματα της Τετάρτης 8 Νοεμβρίου με ακόμη δύο νεκρούς.

Κοινό στοιχείο είναι πως και τα πέντε τροχαία σημειώθηκαν μετά τα μεσάνυχτα, ενώ κανένα από τα θύματα δεν ξεπερνούσε τα 40 έτη.

Αύξηση ατυχημάτων και νεκρών από πέρσι

Κι όλα αυτά τη στιγμή που τα τροχαία και οι νεκροί στη χώρα έχουν αυξηθεί σε σχέση με το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχει αύξηση 10,8% στα τροχαία ατυχήματα μεταξύ του πρώτου οκταμήνου 2023 έναντι του πρώτου οκταμήνου 2022. Οι νεκροί από δυστυχήματα αυξήθηκαν κατά 3,7% σε σχέση με πέρσι, ενώ οι ελαφρά τραυματίες κατά 10%. Η μόνη μείωση που παρατηρήθηκε είναι στην κατηγορία των βαριά τραυματιών, αλλά μόνο κατά 1,8%.

Κανένας έλεγχος

Οι θάνατοι από τροχαία σε κεντρικούς άξονες κυκλοφορίας παραμένουν ένα χρόνιο πρόβλημα χωρίς αντιμετώπιση, σύμφωνα με τον καθηγητή Διαχείρισης και Ασφάλειας της Κυκλοφορίας και διευθυντή του τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Γιώργο Γιαννή. 

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, για τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώνονται κυρίως εξαιτίας υψηλής ταχύτητας υπαίτιοι δεν είναι μόνο οι οδηγοί, αλλά και η πολιτεία. «Είναι σαφές πως σε κεντρικές λεωφόρους δεν υπάρχει κανένας έλεγχος από την Τροχαία, ειδικά τη νύχτα. Είναι σαν δηλαδή η πολιτεία να δίνει το “πράσινο φως” στους οδηγούς να τρέξουν ελεύθερα», τονίζει ο κ. Γιαννής.

Κάμερες ανίχνευσης

Την ανάγκη ενίσχυσης των ελέγχων επισημαίνει ο εκπαιδευτής οδηγικής συμπεριφοράς και οδηγός αγώνων Κωνσταντίνος Ιαβέρης, ο οποίος προσθέτει ως επιπλέον μέτρο την τοποθέτηση καμερών ανίχνευσης παραβίασης ταχύτητας και φωτεινού σηματοδότη.

Φανταστείτε πόσο θα μειώνονταν οι παραβιάσεις του ΚΟΚ, αν γνώριζαν οι πολίτες πως θα λαμβάνουν απευθείας κλήση για κόκκινο φανάρι ή υπερβολική ταχύτητα.

«Η Περιφέρεια Αττικής τοποθέτησε μία κάμερα ανίχνευσης παραβίασης φωτεινού σηματοδότη στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Η κάμερα αυτή ανιχνεύει 25 παραβιάσεις την ώρα και είμαι σίγουρος πως ένας αστυνομικός δεν κόβει τόσες κλήσεις το ίδιο χρονικό διάστημα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο θα μειώνονταν οι παραβιάσεις του ΚΟΚ αν γνώριζαν οι πολίτες πως θα λαμβάνουν απευθείας κλήση για κόκκινο φανάρι ή υπερβολική ταχύτητα», επισημαίνει ο ίδιος.

Μείωση ορίου ταχύτητας

Εκτός όμως από την επιβολή ελέγχων, ο κ. Γιαννής επαναφέρει το θέμα της υψηλής ταχύτητας, ειδικά στις λεωφόρους που συνήθως οι οδηγοί ξεπερνούν κατά πολύ το ανώτατο όριο.

«Το όριο ταχύτητας στις μεγάλες λεωφόρους θα έπρεπε να είναι οριζοντίως 60 km/h και 30 km/h στους δρόμους εντός του αστικού ιστού», εξηγεί.

Η στροφή δεν είναι προβληματική, η ταχύτητα με την οποία κινούνται οι οδηγοί είναι.

Σχολιάζοντας μάλιστα τις στροφές στο ύψος των εξόδων της Συγγρού προς Γλυφάδα και Πειραιά, ο κ. Γιαννής επισημαίνει πως είναι επιτακτική η τοποθέτηση ενός πιο φωτεινού σηματοδότη για τη μείωση της ταχύτητας.

«Οταν κάποιος βρίσκεται στη Συγγρού με 90 km/h και δεν έχει παρατηρήσει την πινακίδα που υπάρχει ήδη προκειμένου να κόψει ταχύτητα όσο κατευθύνεται προς την έξοδο, τότε η πιθανότητα ατυχήματος είναι πολύ μεγάλη. Η στροφή δεν είναι προβληματική, η ταχύτητα με την οποία κινούνται οι οδηγοί είναι», εξηγεί.

Προτεραιότητα στην ασφάλεια

Ακόμη όμως και αν ενταθούν οι έλεγχοι και μειωθεί το όριο ταχύτητας, η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δεν είναι βέβαιη, καθώς σύμφωνα με τον κ. Ιαβέρη η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων από πλευράς πολλών οδηγών μπορεί να έχει βαρύ φόρο αίματος. 

Κυριαρχούν ο τσαμπουκάς και η επιθετικότητα και όχι η ενσυναίσθηση και η αυτοπροστασία. Γι’ αυτό δυστυχώς πολλές ζωές χάνονται στην άσφαλτο.

«Πολλοί οδηγοί, ειδικά πιο νεαρής ηλικίας, υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους, υποτιμούν τις συνθήκες και δεν βάζουν προτεραιότητα στην ασφάλεια τη δική τους και των γύρων τους. Κυριαρχούν ο τσαμπουκάς και η επιθετικότητα και όχι η ενσυναίσθηση και η αυτοπροστασία. Γι’ αυτό δυστυχώς πολλές ζωές χάνονται στην άσφαλτο», καταλήγει.

 

 

 

Πηγή Καθημερινή
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο