Advertisement

Αναμόρφωση και επανανάρτηση των Δασικών χαρτών!

933

Το θέμα με τους δασικούς χάρτες γενικά είναι γνωστό, ειδικά δε στα Κύθηρα τα «Κ» έχουμε γράψει πολλές φορές με τον απόλυτο παραλογισμό να έχουν χαρακτηρισθεί δασικά ακόμη και πλατείες, δρόμοι και …λιμάνια. Εννοείται ότι δεν συζητάμε καθόλου για τις χιλιάδες στρεμμάτων πρώην καλλιεργησίμων εκτάσεων που έχασαν εν μια νυκτί το χαρακτήρα τους ως αγροτικών, καθώς οι ιδιοκτήτες τους, για τους λόγους που έχουμε αναφέρει, δεν έκαναν ποτέ ενστάσεις και έτσι όλο το νησί έγινε «δασικό». Το μεγάλο «έγκλημα» για το οποίο μόνο η εφημερίδα μας φωνάζει εδώ και χρόνια σχεδόν μόνη της και με πολύ λίγες  άλλες φωνές σε όλη τη χώρα, είναι αυτό που έκαναν οι κρατικές υπηρεσίες, οι οποίες, πάνω στη φούρια τους να προχωρήσουν τους χάρτες –ένα απόλυτα σωστό και αναγκαίο  κατά τα άλλα μέτρο- ανάρτησαν όσα τους έδωσαν οι εταιρείες-ανάδοχοι που είχαν αναλάβει τη δουλειά, την οποία διεκπεραίωσαν κατά τον πλέον πρόχειρο τρόπο. Εδώ όφειλαν οι αρμόδιες δασικές υπηρεσίες να ελέγξουν τι παρέλαβαν και τι αναρτούσαν, αλλά απέφυγαν σχεδόν στο σύνολό τους να το κάνουν και μάλιστα χωρίς να τύχουν ουδενός ελέγχου. Όταν έγιναν αντιληπτά όλα τα «τέρατα» που είχαν εκθρέψει οι εταιρείες αυτές ανά την επικράτεια ήταν ήδη αργά. Ο τότε υπουργός κ Φάμελος είχε αντιληφθεί το πρόβλημα, αλλά δεν τόλμησε να το λύσει, καθώς απαιτείτο για μία ριζική λύση συνταγματική τροποποίηση, η οποία δεν προχώρησε, παρά το γεγονός ότι είχε κατατεθεί πρόταση από τη Ν.Δ. εν όψει της αναθεώρησης που έγινε πριν δύο χρόνια. Το θέμα «κληρονόμησε» ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος, μετά την ψήφιση του περιβαλλοντικού νόμου (4685/2020) εξέδωσε τελικά την αναγκαία υπουργική απόφαση για τη διόρθωση των πραγμάτων. Για την ακρίβεια όσων μπορούσαν να διορθωθούν, αφού, όπως είδαμε, συνταγματική αναθεώρηση δεν είχε γίνει. Τελικά προκρίθηκε ως λύση η αναμόρφωση και επανανάρτηση των δασικών χαρτών. Λύνονται με τον τρόπο αυτό όλα τα προβλήματα; Όχι. Γίνεται όμως μία σοβαρή προσπάθεια, ειδικά στα παρακάτω:

  1. Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις) που ενσωματώνονται πλέον στους νέους δασικούς χάρτες. Οι πράξεις αυτές γίνονται βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο των δασικών χαρτών για τη σωστή απεικόνιση του χαρακτήρα των εκτάσεων.

Έτσι, αποτυπώνονται και οριοθετούνται για πρώτη φορά οι εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975, με νόμιμες πράξεις της διοίκησης και διατηρούν σήμερα τη χρήση που τους αποδόθηκε, με αποτέλεσμα να μη θεωρούνται ότι διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

  1. Προβλέπεται ότι, για τη συλλογή των σχετικών διοικητικών πράξεων μεριμνά η Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  2. Οι δασικοί χάρτες αναμορφώνονται, σε όποιο στάδιο της διαδικασίας κύρωσης κι αν βρίσκονται, προκειμένου να συμπεριλάβουν τις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι δασικοί χάρτες που αναρτήθηκαν πριν την ισχύ του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων), αφού αναμορφωθούν και διορθωθούν, θα αναρτηθούν εκ νέου στο σύνολο τους.
  3. Οι αιτήσεις για διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, επί των αναρτώμενων δασικών χαρτών, υποβάλλονται εφεξής αποκλειστικά ηλεκτρονικά, στον διαδικτυακό τόπο του Ελληνικού Κτηματολογίου (παρ. 11 του άρθρου 13 ν. 3889/2010) μέσα σε 105 μέρες από την πρόσκληση που αναρτάται (παρ. 1 του άρθρου 15 ν. 3889/2010).
  4. Σε συμμόρφωση με την πρόσφατη νομολογία του ΣΤΕ, οι δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων που είχαν υποβληθεί και απορριφθεί (είτε σιωπηρά, είτε διότι δεν θεωρήθηκαν ότι εμπίπτουν στην κατηγορία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων) παραπέμπονται, με επιμέλεια της Διοίκησης, ώστε να εξεταστούν ως εμπροθέσμως ασκηθείσες αντιρρήσεις από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) των δασικών χαρτών. Έτσι, οι θιγόμενοι πολίτες ανακτούν το δικαίωμα να προβάλουν και να εξεταστούν οι προβαλλόμενοι ισχυρισμοί τους. Οι Διευθύνσεις Δασών θα προωθήσουν, με επιμέλεια τους, τις σχετικές αιτήσεις στις ΕΠΕΑ προς εξέταση, με ταυτόχρονη ενημέρωση του διοικουμένου. Η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται και στις νέες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων οι οποίες πλέον δεν θα απορρίπτονται, αλλά θα παραπέμπονται να εξεταστούν ως αντιρρήσεις.
  5. Προβλέπεται ότι, κατά των εκ νέου αναρτηθέντων χαρτών δύνανται να υποβάλλουν αντιρρήσεις – σε προθεσμία 105 ημερών – όσοι πολίτες δεν είχαν ασκήσει αντίρρηση ενώ, όσοι έχουν ασκήσει, δύνανται να υποβάλλουν πρόσθετους ισχυρισμούς που αφορούν στη σύννομη αλλαγή χρήσης, σύμφωνα με τις ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4685/2020. 

Συμπερασματικά. Όσοι έχουν εκκρεμείς υποθέσεις με ενστάσεις αναμένεται να δουν μία γρήγορη εξέταση των χιλιάδων αιτήσεων που λιμνάζουν εδώ και χρόνια. (Αυτό, βέβαια, αναμένεται να το δούμε και στην πράξη). Ειδικά για τα Κύθηρα (ιδιώτες, Δήμο και Εγχώριο) ενδιαφέρουν όσα αναφέρονται στις παρ. 5 και 6. Ειδικά η τελευταία δίνει το δικαίωμα, ακόμη και σε όσους είχαν χάσει τις προθεσμίες ή δεν είχαν ενδιαφερθεί, να υποβάλουν τώρα αντιρρήσεις. Πάντως, για την περίπτωση ενός εκάστου είναι απαραίτητο οι ενδιαφερόμενοι να απευθύνονται, είτε στα Δασαρχεία (αν βρουν άκρη….), είτε στους ειδικούς μηχανικούς που είχαν αναλάβει να υποβάλουν τις ενστάσεις. Και ας ελπίσουμε να έχουμε λύσεις για όσα θέματα αναφέρονται στο Νόμο και καλύπτονται από την Υπουργική Απόφαση. Να αναφέρουμε, τέλος, ότι, για μία ακόμη φορά μερικές οικολογικές οργανώσεις βρήκαν «κενά» στο νέο νομοσχέδιο και εξέδωσαν ανακοινώσεις διαμαρτυρίας. Και εμείς, που πάντα στεκόμαστε δίπλα σε κάθε φωνή για προστασία του περιβάλλοντος, ρωτάμε απλά: άραγε δεν αναγνωρίζουν ότι υπήρχαν δεκάδες προβλήματα με τον τρόπο που είχε προχωρήσει η, κατά τα λοιπά αναγκαία, διαδικασία κατάρτισης των δασικών χαρτών; Και όταν προέκυψαν όλα αυτά τα προβλήματα (π.χ. να είναι και οι προβλήτες, οι πλατείες και οι δρόμοι «δάση») πού ήταν οι οργανώσεις αυτές για να επισημάνουν προβλήματα και να ζητήσουν λύσεις; Γιατί καλές οι διαμαρτυρίες και χρήσιμες πολλές φορές, αλλά να δούμε λίγο και τους έρημους τόπους, όπως ο δικός μας, για τον οποίο μόνο επιδερμικό ενδιαφέρον παρατηρούμε τόσα χρόνια και ουσία μηδέν!

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΟ Φ.360 ΤΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΤΗΣ ΕΝΤΥΠΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο