Αντίο δίπλωμα, μπάι μπάι άδεια: Αυτά είναι τα 6 λάθη που δεν συγχωρεί ο νέος ΚΟΚ
Να είσαι στο τιμόνι και να φας τέτοια κόκκινη κάρτα; Κρίμα είναι!
Όπως στο ποδόσφαιρο έτσι και στη ζωή – και στον δρόμο- υπάρχουν φάουλ και φάουλ. Είναι άλλο πράγμα δηλαδή πάνω στη φάση να χτυπήσεις κατά λάθος παίκτη της αντίπαλης ομάδας κι άλλο πράγμα να φερθείς αντιαθλητικά, να βγεις σαν κλαδευτήρι και να του σπάσεις τα πόδια για να κόψεις την επίθεση.
Οι παραβάσεις του ΚΟΚ που μπορεί να σου κοστίσουν άδεια και δίπλωμα για πάντα
Στην πρώτη περίπτωση θα του δώσεις το χέρι για να σηκωθεί και θα σε χτυπήσει στην πλάτη αποδεχόμενος τη συγγνώμη σου. Στη δεύτερη θα προκαλέσεις τραυματισμό, θα φας κάρτα και θα γραφτείς στα μαύρα κατάστιχα.
Αντίστοιχα, στον δρόμο υπάρχουν διαφόρων ειδών παραβάσεις. Για τον νόμο βέβαια η παράβαση είναι παράβαση, θα έχεις συνέπειες σε κάθε περίπτωση. Αλλά κάποιες παραβάσεις είναι τόσο ανεύθυνες και επικίνδυνες, που, ναι, όποιος τις κάνει θα (πρέπει να είναι έτοιμος να) φαει και την αντίστοιχη «κάρτα».
Νέος ΚΟΚ: Έξι παραβάσεις με πιο αυστηρές ποινές
Αυτό λοιπόν εξετάζουν και οι αρχές, θέτοντας ξανά την οδική ασφάλεια ως προτεραιότητα. Και ξεχωρίζουν έξι παραβάσεις του ΚΟΚ που θα κάνουν τους οδηγούς να χάνουν άδεια και δίπλωμα.
Η πρόθεση είναι η αρχική αφαίρεση διπλώματος και άδειας να γίνεται διαρκείας αν οι οδηγοί επιμένουν στις παραβάσεις αυτές. Δηλαδή να διαρκεί μεγαλύτερο διάστημα, ανάλογα με την υποτροπή, και τελικά να γίνεται και οριστική. Μπάι μπάι δίπλωμα και άδεια για πάντα, σαν να λέμε.
Ποιες είναι αυτές;
Κόκκινο φανάρι
Θα έλεγε κανείς πως δεν χρειάζεται ακόμα να συζητάμε γι’ αυτό. Λογικά ο εγκέφαλός μας θα πρέπει να έχει εξελιχθεί αρκετά ώστε όλοι να ξεχωρίζουμε τη σημασία που έχει το πράσινο και το κόκκινο για να μη γίνουν οι δρόμοι ζούγκλα. Αλλά να που απ’ ό, τι φαίνεται το θέμα δεν έχει λήξει: Σύμφωνα με τα στοιχεία της τροχαίας, μόνο το διάστημα 3-9 Σεπτεμβρίου βεβαιώθηκαν 223 τέτοιες παραβάσεις.
Αν έχεις βρεθεί με το πόδι – ή το χέρι- στο γκάζι, να ξεκινάς σε διασταύρωση με το ωραιότατο πράσινό σου και να σου ξύνει τον προφυλακτήρα ή την μπροστινή ρόδα οδηγός που πέρασε με κατακόκκινο στον κάθετο δρόμο, ξέρεις τι σημαίνει αυτό επί 223.
STOP
Ο φοβερός και καταπληκτικός δάσκαλος που με έμαθε να οδηγώ πριν πολλά χρόνια – κύριε Μπάμπη, βλέπετε, ακόμα σας μνημονεύω – μου έλεγε πως υπάρχει μια παρεξήγηση γύρω από την πινακίδα STOP: Κάποιοι την εκλαμβάνουν ως προαιρετική. Μάντεψε: δεν είναι. Πρέπει να σταματάμε και να τσεκάρουμε. Και φυσικά ένας οδηγός στον δρόμο που έχει προτεραιότητα να μας αφήσει κάποτε να περάσουμε με ασφάλεια.
Ναι, το ξέρω, κάποιοι θα ήθελαν να περάσουν γρήγοροι σαν τον άνεμο, ασταμάτητοι σαν τον Στόγιαν Βράνκοβιτς στο Παρίσι το ‘96. Αλλά δεν γίνεται, σόρι.
Χρήση κινητού
Αν το έχεις κάνει έστω για μία φορά, δεν το ξεχνάς. Στο «γκλιν» του κινητού σκύβεις να δεις: Μήνυμα; Ειδοποίηση από Social Media; Κλήση; Mail; Κι ενώ σίγουρα είχες αρκετή απόσταση από τον μπροστινό, ξαφνικά βρεθήκατε παρεούλα να τσεκάρετε προφυλακτήρες.
Κι αυτό είναι το καλό σενάριο – μπορεί να πάει και πολύ χειρότερα. Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, η χρήση κινητού επιβραδύνει κατά 30% τα αντανακλαστικά του οδηγού. Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο;
Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης
Να σηκώσει το χέρι του όποιος δεν έχει βρεθεί κολλημένος στην εθνική να βλέπει δεξιά του τους φωστήρες να τον προσπερνούν από τη ΛΕΑ (και δεν έχει σκεφτεί – ή πει φωναχτά- διάφορα «γαλλικά»).
Όπως έλεγε κι ο μπαμπάς μου, αν μπεις για μια στιγμή στη θέση αυτού που περιμένει με αγωνία τα οχήματα για τα οποία προορίζεται η ΛΕΑ– ειδικά ασθενοφόρο- δεν θα σκεφτείς ποτέ να την κλείσεις. Και είχε δίκιο.
Επιθετική οδήγηση
Ναι, κάποιοι οδηγοί θα ήθελαν ο δρόμος να είναι όλος δικός τους. Να οδηγούν όπως τους κάνει κέφι, να νιώθουν βασιλιάδες της ασφάλτου. Αλλά, τι να κάνουμε, όλοι εκεί έξω κάπου πάμε. Η επιθετική οδήγηση δεν βοηθά κανέναν.
Μιας και δεν ζούμε πια σε σπηλιές, δεν ντυνόμαστε με προβιές και δεν χρειάζεται να βγαίνουμε για κυνήγι με το ρόπαλο, μήπως να φερόμαστε αντίστοιχα κι όταν οδηγούμε; Λέω εγώ τώρα.
Διπλοπαρκάρισμα
Ώρα για μία φοβερή και τρομερή αποκάλυψη, βγαλμένη από τη ζωή: Τα αναμμένα αλάρμ ΔΕΝ κάνουν ανώδυνο το διπλοπαρκάρισμά και αόρατο το αυτοκίνητο!
Οπότε, ναι, όσοι διπλοπαρκάρουν κλείνουν μία λωρίδα κυκλοφορίας – ή και όλο το ρεύμα. Υποχρεώνουν τον οδηγό – ή τους οδηγούς- που κλείνουν να τους περιμένουν. Καθυστερούν όλους τους υπόλοιπους που είναι εν κινήσει και τους αναγκάζουν σε επικίνδυνους ελιγμούς για να προσπεράσουν.
Μήπως να πάρκαραν σε σημείο που δεν προορίζεται για κυκλοφορία άλλων; Α;
Νέος ΚΟΚ και παλιά αυτονόητα πράγματα
Δεν έχει νόημα να αναλωθούμε σε συζητήσεις για το εάν οι σκέψεις θα γίνουν πράξεις. Για το αν ο στόχος του νέου ΚΟΚ είναι «μόνο να εισπράττουν τα πρόστιμα, μωρέ». Το αν θα γίνει πράξη και η «ειδική μέριμνα» ώστε οι ποινές για τις συγκεκριμένες παραβάσεις «να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα», όπως ανακοινώθηκε, μένει να φανεί.
Μακριά από παραβάσεις και πρόστιμα, σκεφτόμαστε κάτι πολύ απλό και κοινό για όλους: Όταν είμαστε έξω, κάποιοι μας περιμένουν να γυρίσουμε. Βγαίνουμε όλοι στον δρόμο και θεωρούμε αυτονόητο πως θα γυρίσουμε και η ζωή μας θα συνεχιστεί ως είχε. Ναι; Ναι.
Υπάρχει οτιδήποτε πιο σημαντικό από αυτό να σκεφτείς, όταν πας να κάνεις κάτι που μπορεί να κάνει την οδήγησή σου επικίνδυνη για σένα ή για τους άλλους γύρω σου; Όχι. 💙