Advertisement

Ερευνα ΙΟΒΕ: 6 στους 10 Ελληνες μόλις που τα βγάζουν πέρα -Ολα τα στοιχεία

453

Η έξοδος από τα Μνημόνια στην πράξη, στις ζωές και στην τσέπη των πολιτών, δεν φαίνεται ότι άλλαξε και πολλά πράγματα.

Τουλάχιστον αυτό αποκαλύπτει η έρευνα οικονομικού κλίματος του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τον Οκτώβριο.

Advertisement

Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, το 62% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα».

Από το 62% που οριακά τα βγάζει πέρα, το 11% έχει αναγκαστεί να καταφύγει στις αποταμιεύσεις του για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του.

Επίσης, όπως προκύπτει από την εν λόγω έρευνα, το 82% των νοικοκυριών στη χώρα δεν θα καταφέρει να αποταμιεύσει ούτε ένα ευρώ τους επόμενους 12 μήνες. Για το 12% δεν είναι πιθανή η αποταμίευση και για το 70% είναι απλά αδύνατη.

Μόλις το 13% των ερωτηθέντων θεωρεί αρκετά πιθανή την αποταμίευση το ερχόμενο 12μηνο και 1% τη θεωρεί πολύ πιθανή.

Οι καταναλωτές που αναφέρουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αυξήθηκαν οριακά τον Οκτώβριο στο 14% του συνόλου, έναντι 12% τον Σεπτέμβριο και ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις -69,3 μονάδες (από -75,3 τον Σεπτέμβριο).

Τι σκοπεύουν να καταναλώσουν 

Υπό αυτό το πρίσμα μοιάζουν απολύτως λογικά και τα ευρήματα σχετικά με το τι προτίθενται να δαπανήσουν οι καταναλωτές το επόμενο διάστημα.

Το 41%  των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο 12μηνο. Μόλις το 8% αναμένει ότι θα αυξήσει τις δαπάνες.

Τα ποσοστά αυτά είναι, πάντως, βελτιωμένα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, όταν το 58% των καταναλωτών προέβλεπε ότι θα κάνει λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες και μόλις 4% βρισκόταν στον αντίποδα.

Σε ότι αφορά τις μεγάλες δαπάνες, την αγορά αυτοκινήτου ή κατασκευή σπιτιού, οι καταναλωτές εμφανίζονται κάτι παραπάνω από επιφυλακτικοί.

Για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (95,5%) η αγορά αυτοκινήτου το προσεχές 12μηνο φαντάζει απλά απίθανη.

Ακόμη πιο μικρό το ποσοστό όσων σκέφτονται να αγοράσουν ή να κτασκευάσουν σπίτι μέσα στον επόμενο χρόνο: Μόλις το 1,9% φαίνεται να έχει τέτοια πρόθεση. Ωστόσο, ένα 10,9% των καταναλωτών, σκέφτεται να διαθέσει ένα ποσό για να ανακαινίσει και να βελτιώσει το σπίτι του.

Βελτιωμένος ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Το οξύμωρο είναι ότι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Οκτώβριο βρέθηκε στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 3,5 ετών (-38,3 μονάδες, από -44,9 τον Σεπτέμβριο).

Πιο αναλυτικά:

  • Το 45% (από 55% τον Σεπτέμβριο) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 8% (από 5%) προβλέπει μικρή βελτίωση.
  • Το 49% (από 60% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 27% το οποίο αναμένει εκ νέου σταθερότητα.
  • Το 43% (από 45% ένα μήνα νωρίτερα) προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας, ενώ το 23% (από 18%) των ερωτηθέντων να αναμένει μικρή ή αισθητή μείωσή της.
  • Το 38% (από 36% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει εκ νέου άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 38% (από 42%) αναμένει σταθερότητα.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, «το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται εκτός προγράμματος προσαρμογής μετά από οκτώ έτη και η συνεχής κάμψη της ανεργίας, θεωρούνται οι κύριοι παράγοντες ενίσχυσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Σε αυτές τις επιδράσεις προστέθηκε προσφάτως η θετική επενέργεια της πιθανολογούμενης χαλάρωσης ή μη εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων που είχαν προγραμματιστεί για το 2019».

 

Πηγή iefimerida
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο