Γιάννης Καλλίγερος: «Ας μη βιαζόμαστε να ξεγράψουμε το ντίζελ ή τη βενζίνη»
Συνέντευξη: Κώστας Φούζας Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης
Ανέλαβε τα ηνία της Mercedes-Benz Hellas στην καρδιά της οικονομικής κρίσης και κατάφερε όχι μόνο να την κρατήσει όρθια, αλλά και να καταστήσει τη φίρμα πρώτο premium brand της ελληνικής αγοράς. Ο λόγος για τον Γιάννη Καλλίγερο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της MBH, o oποίος μίλησε στο Car Magazine και το Νewsauto.gr σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.
Το 2018 τελειώνει με καλούς οιωνούς για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Θα μας κάνετε μια πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά;
Η αγορά ήδη διαγράφει μια άνοδο της τάξης του 20% περίπου και όπως όλα δείχνουν, οι πωλήσεις του 2018 θα κλείσουν πέριξ των 105.000 μονάδων. Τα προγνωστικά για τον επόμενο χρόνο είναι ακόμη πιο αισιόδοξα, καθώς η δυναμική των ταξινομήσεων δείχνει να κινείται κοντά στις 120.000. Ας μην ξεχνάμε, όμως, ότι η υγεία της αγοράς φαίνεται κυρίως στην αναλογία εταιρικών και λιανικών πωλήσεων, η οποία σήμερα είναι 55% προς 45% και δεν προβλέπεται να αλλάξει δραματικά το 2019. Την αγοραστική δύναμη τη βλέπεις στους ιδιώτες, γι’ αυτό θα επιθυμούσα να έβλεπα το ποσοστό λιανικής να ανεβαίνει αισθητά πάνω από αυτό των εταιρικών πωλήσεων.
Τι πιστεύετε πως κάνει τη διαφορά μεταξύ της Mercedes-Benz και των άλλων κατασκευαστών στην πολυτελή κατηγορία;
Προσωπικά πιστεύω ότι η ειδοποιός διαφορά είναι η ιστορία της μάρκας. Πριν από 132 χρόνια οι Gottlieb Daimler και Carl Benz εφηύραν το αυτοκίνητο και από τότε η εταιρεία δεν σταματά να οδηγεί τις εξελίξεις. Η Mercedes-Benz εκτός από συνώνυμο της αξιοπιστίας, της ποιότητας και της ασφάλειας, καινοτομεί σε όλα τα επίπεδα της αυτοκίνησης. Ενδεικτικά αναφέρω συστήματα όπως οι αερόσακοι, οι προεντατήρες ζωνών ασφαλείας, το ABS, το ESP, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε τα crash tests που πρώτο το «αστέρι» εφάρμοσε τη δεκαετία του 1950, όπως και τις ζώνες παραμόρφωσης του αμαξώματος για να διαχέεται η ενέργεια της σύγκρουσης. Εκτός των παραπάνω όμως, τα τελευταία χρόνια με τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, άλλαξε όλο το image της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τον μέσο όρο ηλικίας των πελατών μας κατά 13 χρόνια. Ο πελάτης της Mercedes-Benz μπορεί να βρει αυτό που πραγματικά του ταιριάζει. Από την απόλυτη ευελιξία του smart και την απολύτως προσιτή νέα A-Class έως την απόλυτη σπορ εμπειρία των μοντέλων της Mercedes-AMG.
H νέα A-Class είναι το μεγάλο σας στοίχημα αυτή τη στιγμή; Τι άλλο πρέπει να περιμένουμε από τη Mercedes-Benz στην compact κατηγορία;
Η νέα A-Class είναι ένα ήδη κερδισμένο στοίχημα, αφού η φρέσκια της όψη και οι τεχνολογίες που ενσωματώνει είναι πρωτοποριακές ακόμα και για μεγαλύτερης κατηγορίας αυτοκίνητα. Γι’ αυτό, άλλωστε, η ζήτηση του μοντέλου παγκοσμίως είναι πολύ μεγάλη. Η Mercedes-Benz επενδύει διαρκώς στην γκάμα της compact κατηγορίας και μέχρι το 2020 όλα τα μοντέλα θα έχουν ανανεωθεί. Στις αρχές του 2019 θα κάνουν την εμφάνισή τους στους ελληνικούς δρόμους οι A-Class Sedan και B-Class, αργότερα μέσα στον χρόνο οι CLA και CLA Shooting Brake, ενώ στα τέλη του ίδιου έτους η ολοκαίνουρια GLB. Το 2020 θα κάνει το ντεμπούτο της η νέα GLA. Σας υποσχόμαστε νέα πράγματα, νέες τεχνολογίες, περισσότερη συνδεσιμότητα και μοναδική οδηγική απόλαυση.
Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε αύριο κάποια πράγματα στο υφιστάμενο πλαίσιο στη φορολογία και γενικότερα στο αυτοκίνητο, ποια θα ήταν αυτά;
Γνωρίζω εκ των προτέρων ότι με αυτά που θα σας πω δεν πρόκειται ποτέ να γίνω πολιτικός. Κατ’ αρχάς θα ενίσχυα σημαντικά την αστυνόμευση και τους ελέγχους, ώστε να μην κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πετρελαιοκίνητα οχήματα με προδιαγραφές Euro 4 και ακόμη παλαιότερα. Για εμένα είναι επιβεβλημένη η άμεση ανανέωση του στόλου ταξί και λεωφορείων. Θα έβαζα στην ατζέντα τους εντατικούς ελέγχους ώστε να μην εισάγονται ανεξέλεγκτα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ή να γυρίζονται τα χιλιόμετρά τους. Θα προχωρούσα άμεσα στη δημιουργία υποδομών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τέλος, αλλά όχι τελευταίο σε σημασία, θα έκανα επεμβάσεις στο θέμα της φορολογίας όσον αφορά στο Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης και τη φορολογία του εταιρικού χρήστη. Είναι αδιανόητο, εν έτη 2018, το κράτος να συνεχίζει να βλέπει το αυτοκίνητο ως είδος πολυτελείας και όχι πρώτης ανάγκης. Οι υφιστάμενες φορολογικές κλίμακες θα πρέπει να διευρυνθούν άμεσα ώστε να γίνουν δικαιότερες. Πάρτε για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο με 20.000 ευρώ τιμή λιανικής προ φόρων και ένα άλλο με αντίστοιχη τιμή στα 20.001 ευρώ. Τα συγκεκριμένα έχουν ένα ευρώ διαφορά αρχικής τιμής, αλλά η αύξηση του φόρου -ανάλογα και με τις εκπομπές CO2- κυμαίνεται από 1.500 έως 3.200 ευρώ! Εξαιτίας της στρατηγικής υπερφορολόγησης στα αυτοκίνητα εταιρικής χρήσης, οι Ελληνες είναι καταδικασμένοι να επιλέγουν αυτοκίνητα ευνοημένα από τον νομοθέτη, δηλαδή χαμηλότερων προδιαγραφών από αυτά που πραγματικά χρειάζονται, ως προς τον κυβισμό, τον εξοπλισμό ασφάλειας ή την άνεση.
Τελειώνουμε με τη βενζίνη και το ντίζελ; Πάμε για ηλεκτροκίνηση;
Η Mercedes-Benz έχει ξεκάθαρη στρατηγική για το μέλλον και, όπως λέμε κι εμείς, «το μέλλον είναι C.A.S.E.».Το αρκτικόλεξο προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων Connected (Διασύνδεση), Autonomous (Αυτόνομη Οδήγηση), Sharing-Services (Κοινοκτημοσύνη – Υπηρεσίες), Electric (Ηλεκτροκίνηση). Οι αλλαγές στη μορφή της αυτοκίνησης και τον τρόπο χρήσης ενός αυτοκινήτου χάρη στην τεχνολογία τα επόμενα χρόνια θα είναι ραγδαίες. Η Mercedes-Benz εργάζεται ακούραστα προς όλες τις κατευθύνσεις. Τόσο πάνω στην ηλεκτροκίνηση όσο και στις εναλλακτικές πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπως οι κυψέλες καυσίμου ή τα υβριδικά συστήματα που συνδυάζονται ακόμα και με πετρελαιοκίνηση. Παράλληλα, όμως, συνεχίζει να επενδύει σε μοντέλα με συμβατικά μηχανικά σύνολα εξελίσσοντας νέους, ακόμη πιο καθαρούς και οικονομικούς κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης. Σίγουρα έχουμε μπει σε μια νέα εποχή κινητικότητας, αλλά για να πούμε ότι η βενζίνη και το ντίζελ έχουν βγει από την εξίσωση, θα πρέπει να γίνουν τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές παγκοσμίως, πράγμα πρακτικά αδύνατο σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Κατά γενική ομολογία, τις προηγούμενες χρονιές ο χώρος του αυτοκινήτου βίωσε σχεδόν την απόλυτη καταστροφή στην Ελλάδα. H MBH, όχι μόνο στάθηκε στα πόδια της, αλλά ισχυροποίησε τη θέση της. Η συνταγή της επιτυχίας;
Μας αρέσει να πηγαίνουμε κόντρα στο ρεύμα, αλλά είναι αλήθεια ότι αυτή η πρακτική κρύβει πολλά εμπόδια και δυσκολίες. Το προσωπικό μου μότο είναι μια ατάκα της Κάρεν Σάλμανσον: «Τα καλύτερα πράγματα στη ζωή συνήθως σε περιμένουν στη ράμπα εξόδου της ζώνης άνεσής σου». Ετσι, απλά «ξεβολευτήκαμε» και είδαμε την κρίση σαν ευκαιρία. Δεδομένης της πελατοκεντρικής και ανθρωποκεντρικής μας φιλοσοφίας γνωρίζουμε ότι μόνο ένας ικανοποιημένος υπάλληλος μπορεί να διατηρεί ενθουσιασμένους τους πελάτες. Ετσι, λοιπόν, προτεραιότητα της διοίκησης υπήρξε η ικανοποίηση και η αίσθηση ασφάλειας των εργαζομένων μας. Θωρακίσαμε την εταιρεία και καταφέραμε να προστατεύσουμε τόσο την ίδια όσο και τους ανθρώπους μας, υπαλλήλους και εξουσιοδοτημένο δίκτυο. Η στάση μας αυτή δημιούργησε μια συμπαγή ομάδα με κοινό όραμα και αξίες που της αρέσει να οδηγεί τις εξελίξεις και η μητρική Daimler το εκτίμησε ιδιαίτερα. Δεν βλέπει την Ελλάδα σαν μια μικρή ή προβληματική χώρα, αλλά ως μια αγορά που φέρνει πρωτιές εδώ και πέντε χρόνια. Μας τιμά, χρησιμοποιώντας τις πρακτικές μας ως παράδειγμα σε ολόκληρη την Ευρώπη και δίνοντάς μας μια θέση στο ευρωπαϊκό διοικητικό συμβούλιο. Το αστέρι λάμπει φωτεινό και αυτό οφείλεται στο τρίπτυχο προϊόν – άνθρωποι – υπηρεσίες της Mercedes-Benz που είναι το καλύτερο της αγοράς.
Πρωτιές, μια δυνατή ομάδα και αναγνώριση στους κόλπους της Daimler; Ποιο είναι το επόμενο προσωπικό στοίχημα του Γιάννη Καλλίγερου;
Αντλώ μεγάλη ικανοποίηση βλέποντας τον κόσμο γύρω μου να εξελίσσεται και να προοδεύει. Θέλω να βλέπω την ομάδα μου χαρούμενη, το εξουσιοδοτημένο μας δίκτυο εύρωστο και να γνωρίζω ότι διαθέτουμε το καλύτερο customer service στην Ελλάδα. Νιώθω γεμάτος με όσα, χρόνια τώρα, προσφέρουμε αθόρυβα στην κοινωνία στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, αλλά και πέρα από αυτή. Ξέρω ότι περιμένετε να σας πω ότι το επόμενο προσωπικό μου στοίχημα θα ήταν μια ηχηρή μετάθεση σε άλλη αγορά του εξωτερικού με μεγαλύτερη δυναμική, αλλά θα σας απογοητεύσω. Είναι απόλυτα συνειδητή η επιλογή μου να μένω εδώ, στη χώρα που θεωρώ την ομορφότερη του κόσμου και δεν κουράζομαι να παλεύω με τις αντιξοότητες. Πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο συνεισφέρω με όποιον τρόπο μπορώ, ώστε όλοι μαζί να παραδώσουμε μια καλύτερη Ελλάδα στα παιδιά μας. Τους το χρωστάμε, γιατί έχουμε τοποθετήσει ένα δυσβάσταχτο βάρος στις πλάτες τους.
Who is Who
Ο Ιωάννης Καλλίγερος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz Ελλάς ΑΕΕ, γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Κύθηρα. Μετά το σχολείο, σπούδασε Μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο Hertfordshire της Μεγάλης Βρετανίας και απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) από το Stirling Business School της Σκωτίας.
Ξεκίνησε την επαγγελματική σταδιοδρομία του το 1988 στο Λονδίνο ως International Management Consultant και το 1992 αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα, αποδεχόμενος τη θέση του Senior Manager Consultant στην KPMG Peat Marwick Kyriacou. Το 1993 ανέλαβε διαδοχικά τη θέση του Business Development Manager στη SΕΑΤ-ΤΕΧΝΟΚΑΡ και στη συνέχεια τη θέση του Commercial Manager στη νεοσύστατη εταιρεία Aegean του Ομίλου Εταιρειών Θ. Βασιλάκης. Η πορεία του στη Mercedes-Benz Ελλάς ΑΕΕ ξεκίνησε το 1997 από τη θέση του διευθυντή Ανάπτυξης Δικτύου.
Λίγα χρόνια αργότερα ανέλαβε τα ηνία της Διεύθυνσης Πωλήσεων & Marketing Επαγγελματικών Οχημάτων και από το 2009 αυτά της Διεύθυνσης Επιβατηγών Οχημάτων. Τον Μάρτιο του 2012 ανέλαβε την ηγεσία της εταιρείας από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, θέση που κατέχει μέχρι σήμερα. Ο Ιωάννης Καλλίγερος μιλά αγγλικά και γερμανικά και στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με διάφορα σπορ, όπως το τένις και το γκολφ. Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών.