Η ουκρανική πολιτιστική κληρονομιά σε κίνδυνο
Συνέβη σε προηγούμενους πολέμους, συμβαίνει σε αυτόν που μαίνεται και ενώ πρόκειται για ένα πλήγμα χωρίς νεκρούς, έχει το τίμημά του στη μνήμη και στην καρδιά των ζωντανών...| Νικόλας Ζώης
Συνέβη σε προηγούμενους πολέμους, συμβαίνει σε αυτόν που μαίνεται και ενώ πρόκειται για ένα πλήγμα χωρίς νεκρούς, έχει το τίμημά του στη μνήμη και στην καρδιά των ζωντανών: η πολιτιστική κληρονομιά της Ουκρανίας, τα μουσεία και τα μνημεία της, τα έργα τέχνης του λαού της, κινδυνεύουν – αν ορισμένα δεν έχουν ήδη καταστραφεί. Αυτόν τον κίνδυνο τόνισε το ICOMOS, το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών με πρόσφατη ανακοίνωσή του, η οποία υπογράμμισε τη ζημιά που ενδέχεται να επιφέρουν οι ρωσικές επιθέσεις σε ένα τόσο πυκνό και πολιτιστικά σημαντικό αστικό τοπίο, όπως το ιστορικό κέντρο του Κιέβου και η ευρύτερη περιοχή του.
Και ενώ τα «κοσμήματα» της πρωτεύουσας, καθώς και τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουκρανίας (όπως ο Καθεδρικός Ναός της Αγίας Σοφίας και τα μοναστηριακά του κτίρια στο Κίεβο, το μοναστηριακό συγκρότημα της Λαύρας των Σπηλαίων στην περιοχή Πετσέρσκ, η Εκκλησία του Σωτήρος στο Μπερέστοβο ή το ιστορικό κέντρο της πόλης Λβιβ), φαίνονται προς το παρόν άθικτα, το ίδιο δεν ισχύει με άλλα πολιτιστικά έργα και τοπόσημα: όπως μετέδωσε το BBC, το κτίριο της όπερας και της αίθουσας συναυλιών του Χάρκοβο χτυπήθηκαν από ρωσικούς πυραύλους· σύμφωνα με τον ουκρανικό ιστότοπο Euromaidan Press, η περιοχή του μνημείου του Μπάμπι Γιαρ, όπου το 1941 οι ναζί εκτέλεσαν 34.000 Εβραίους, επλήγη.
Το Μουσείο Τοπικής Ιστορίας του Ιβάνκιβ καταστράφηκε από τις ρωσικές δυνάμεις, ανακοίνωσε το ουκρανικό υπουργείο Εξωτερικών. Στο μουσείο στεγάζονταν περίπου 25 πίνακες της Ουκρανής λαϊκής ζωγράφου Μαρίας Πριματσένκο, της οποίας η τέχνη έχει κοσμήσει ουκρανικά γραμματόσημα και έχει τιμηθεί από την UNESCO. Γεννημένη το 1909, η Πριματσένκο πέρασε όλη τη ζωή της στο χωριό Μπολότνια, όπου διδάχθηκε από τους αγρότες γονείς της παραδοσιακό κέντημα και διακοσμητική χειροτεχνία. Εγινε αυτοδίδακτη ναΐφ καλλιτέχνις και θαυμάστηκε από τον Πικάσο, που είδε τη δουλειά της στο Παρίσι. Οι πίνακές της χαρακτηρίζονται από μεγαλοπρεπή χρωματικό πλούτο και απεικονίζουν λουλούδια, μυθικά πλάσματα ή ανθρώπους, σε φυσικά περιβάλλοντα, που μοιάζουν σαν να βγήκαν από λαϊκό παραμύθι.