Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, όχι μόνο για τις πολλαπλές ευθύνες, αλλά και για να απαντηθεί το ερώτημα, ποίο θα είναι ενδεχομένως το επόμενο σημείο που θα σκάσει κάτι ανάλογο; Αμέσως σχεδόν ο Αθηναϊκός τύπος έκανε φόκους στην Ακτοπλοΐα με τα γερασμένα σκαριά και με άλλες παθογένειες, οι οποίες προκύπτουν και συζητούνται κάθε φορά που προκύπτει κάτι απευκταίο, όπως ένα δυστύχημα. Σε αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στις εφημερίδες διαβάσαμε για την ανάγκη ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας. Αυτός ο στόλος μπορεί να απαρτίζεται από δεκάδες μικρά και μεγάλα σκάφη (υπολογίζονται συνολικά σε 87 με μέσο όρο ηλικίας τα 30,8 χρόνια. Μαζί όμως με τα τοπικά και τα πορθμεία που είναι 210 το σύνολο φθάνει στα 300). Αναφέρεται ότι κυκλοφορούν πλοία ακόμη και άνω των 50 ετών όμως περίπου το 70% είναι γύρω στα 20 χρόνια. Σε πολλές χώρες της Βόρ. Ευρώπης κυρίως, δεν λαμβάνεται τόσο υπ’ όψιν η ηλικία, αλλά η συντήρηση και η κατάσταση ενός πλοίου, όπως προκύπτει από τους ελέγχους, που είναι συνεχείς και αυστηροί. Εδώ, πόσο αυστηροί είναι δεν το ξέρουμε, όμως, συνήθως, αυστηροποιούνται μετά από συμβάντα. Άρα……..Συνήθως σε κάθε πλοίο γίνεται ένας ετήσιος έλεγχος, φέτος δε δόθηκε εντολή σε ένα έκτακτο και για τα 300 πλοία. Εκεί που εστιάζουν τώρα οι έλεγχοι δεν είναι μόνο στα μηχανικά μέρη και τα άψυχα, αλλά στο πλήρωμα, αν πληρούνται οι όροι, αν τηρούνται οι διατάξεις ανάπαυσης, αν έχουν εκπαιδευτεί για έκτακτες ανάγκες κλπ. Πρόσφατα, στους έκτακτους ελέγχους του Λιμενικού το 2ο 15ήμερο Μαρτίου είχαμε και μία περίπτωση εστίασης σε αλλαγή ή ματαίωση δρομολογίων σε εταιρεία που επικαλέστηκε «δυσμενέστερες καιρικές συνθήκες από το Δελτίο Καιρού». Καίτοι η περίπτωση δεν αφορούσε τη γραμμή των Κυθήρων, φαίνεται εδώ κάτι να αλλάζει στις αρχές και μένει να δούμε τη συνέχεια. Όσον αφορά τώρα τον εκσυγχρονισμό των πλοίων, έχει γίνει μελέτη και ανεβάζει το κόστος στα 3δις, κάτι που φαντάζει αδύνατον να βρεθεί ακόμη και σε βάθος χρόνου. Άρα; Μετά το δεύτερο «άρα» και όσα άλλα εύγλωττα μπορεί να προκύψουν, η Ελλάδα, μία χώρα με τεράστιο αριθμό νησιών και την ανάγκη κάλυψης τουριστικών και εν γένει μεταφορικών αναγκών, βρίσκεται στη θέση να παρακαλούν οι αρμόδιοι το Θεό (Αυτόν που σε καιρό ανάγκης ή απόγνωσης αποκαλούμε Θεό της Ελλάδος) να μη συμβεί κάτι ανάλογο με τα Τέμπη πρόσφατα ή το «Σάμαινα» παλιότερα.
Και πάμε στα καθ’ ημάς. Στα Κύθηρα αυτή την περίοδο έχουμε δύο πλοία που εξυπηρετούν τις γραμμές. Το «Πορφυρούσα» με έτος κατασκευής στην Τουρκία το 1997, είναι 26 χρόνων, έχει 75,5μ μήκος και 14 πλάτος, με ταχύτητα τα 11ν.μ. και εξυπηρετεί την τοπική σύνδεση με Πελοπόννησο έχοντας δώσει δείγματα αξιοπιστίας στην εκτέλεση των δρομολογίων του. Είναι άγνωστο το κόστος ενδεχόμενης αντικατάστασής του, ασφαλώς καθόλου αμελητέο και δεν έχουμε ακόμη κάποια ένδειξη για κάτι τέτοιο παρά τα όσα κατά καιρούς έχουν ακουστεί για τις προθέσεις των πλοιοκτητών, κάτι που λέγεται ότι έχουν μονίμως στις επιδιώξεις τους. Το πλοίο της άγονης γραμμής Πειραιά, που φθάνει και στα δύσκολα από φουρτούνες νερά του στενού Αντικυθήρων-Κρήτης, είναι το AQUA JEWEL της SEAJETS που χτίστηκε το 2003 σε Ελληνικά ναυπηγεία με μήκος 108μ, πλάτος 16μ, ανώτατη ταχύτητα τα 18ν.μ. (συνήθως ταξιδεύει με 16), είναι δηλαδή 20 χρόνων, αλλά έχει υποστεί σημαντικές βελτιώσεις και προσθήκες, ακόμη και σε όροφο με προσθήκες καμπινών. Αυτό το τελευταίο ίσως «ευθύνεται» για τις συχνές αποφάσεις μετάθεσης των δρομολογίων ακόμη και χωρίς απαγορευτικό, όταν οι άνεμοι μπορεί να το εμποδίσουν να δέσει με ασφάλεια. Γι’ αυτό τον τελευταίο λόγο σπάνια παραμένει με κακές συνθήκες στα Κύθηρα, ενώ όλα αυτά δημιουργούν συχνές αναστατώσεις στα δρομολόγια, για τις οποίες, πάντως, υπάρχουν πάντα έγκαιρες ειδοποιήσεις. Είναι γενική ομολογία ότι η συγκεκριμένη γραμμή απαιτεί ταχύτερο πλοίο, κάτι όμως που δεν φαίνεται προς ώρας να είναι στον προγραμματισμό της πλοιοκτησίας, ίσως και εξ αιτίας της χαμηλής σχετικά κίνησης, παρά τη γενναία κρατική επιδότηση, που, έμμεσα, «βοηθάει» άλλες γραμμές.
Κλείνοντας το θέμα αυτό δεν έχουμε άλλη πρόταση από τη μόνιμη επωδό μας. Είναι επιτακτική ανάγκη για ανανέωση και των δύο πλοίων του τοπικού στόλου εξυπηρέτησης του νησιού, την οποία δεν βλέπουμε στον ορίζοντα χωρίς κρατική πίεση και χρηματοδότηση, κάτι που επίσης δεν βλέπουμε…..Καλό καλοκαίρι!
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ ΜΑΪΟΥ 2023 ΤΗΣ ΕΝΤΥΠΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΚΥΘΗΡΑΪΚΑ»