Advertisement

Μια φωτογραφική περιήγηση στην αυτοκίνηση στα Κύθηρα από τις αρχές του 20ου αι. μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Μέρος Δεύτερο

1.155

Σπάνια στη ζωή οι περισσότεροι άνθρωποι συλλαμβάνουν τις μεγάλες αλλαγές της εποχής τους. Ευτυχώς υπάρχουν πάντα οι λίγοι, που πιάνουν το νόημα αυτών των αλλαγών ή από ένστικτο καταγράφουν όσα νομίζουν αξιόλογα και αυτά μένουν στις νεότερες γενιές ως στέρεη κληρονομιά.

Πριν 20 χρόνια ο ΚΥΘΗΡΑΪΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΘΗΝΩΝ, που είχε πρόεδρο τον αείμνηστο Δημ. Κόμη, είχε την ιδέα να εκδώσει μερικά ημερολόγια με θέματα από τη ζωή του νησιού,  με ξεχασμένα σπαράγματα από τις μνήμες των ανθρώπων που είχαν ζήσει μεγάλες αλλαγές, τις οποίες λίγοι τότε είχαν υποψιαστεί πόσο θα άλλαζαν τη ζωή των ίδιων και ειδικά των απογόνων τους. Μία από αυτές τις αλλαγές, που εμφανίστηκε στο νησί μας στο τέλος της δεύτερης δεκαετίας του 20ού αι. ήταν το αυτοκίνητο. Μετά το πρώτο, που έφθασε το 1918 στο νησί και το είχε φέρει ο πρωτοπόρος εργοστασιάρχης και οραματιστής πολλών αλλαγών στη ζωή των ανθρώπων της εποχής, Γαβρίλης Χάρος,  ήρθαν στα Κύθηρα σιγά-σιγά δεκάδες οχήματα για να διευκολύνουν τις μετακινήσεις. Ο γράφων, που είχε επιμεληθεί τότε του πρώτου ημερολογίου με θέμα την αυτοκίνηση στα Κύθηρα στις αρχές του 20ού αι. επιχειρεί σήμερα να θυμίσει κάποια από όσα παρουσιάστηκαν τότε, στο ημερολόγιο του 1999 του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών, αλλά και πολλά άλλα που ακολούθησαν αργότερα από τις στήλες της εφημερίδας ΚΥΘΗΡΑΪΚΑ. Είναι αλήθεια και ζητούμε προκαταβολικά την κατανόησή σας, ότι μερικά πράγματα έχουν ξεχαστεί, άλλα δεν τα βρίσκουμε εύκολα και πληροφορίες μένουν ατελείς. Όποιοι όμως έχουν τη γνώση και το κουράγιο με χαρά μας θα θέλαμε  να μας ενημερώσουν να συμπληρώσουμε αρκετά από όσα λείπουν. Στο αφιέρωμά μας θα παρελάσουν πολλά από τα οχήματα, φωτογραφίες των οποίων είχαν την καλοσύνη να μας διαθέσουν πολλοί φίλοι, όπως ο ακούραστος συνεργάτης μας,  Κοσμάς Μεγαλοκονόμος,  ο δάσκαλος τότε Ιω. Μαργέτης, οι φίλοι Γ.Ν.Νικηφοράκης και Ι. Ζερβός και πολλοί άλλοι. Αν  δείτε ότι κάποιων απουσιάζουν τα ονόματά τους χτυπήστε καμπανάκι και βοηθείστε τη μνήμη μας, καθώς όλο και περισσότερα πράγματα χάνονται από αυτήν….

Εννοείται ότι η σειρά θα ολοκληρωθεί σε συνεχή δημοσιεύματα με μία επεξήγηση για κάθε φωτογραφία, την οποία θα μπορεί ο καθένας να συμπληρώσει με στοιχεία που θα μας στείλει.

Ε. Π. ΚΑΛΛΙΓΕΡΟΣ

Οι Σεβρολέτ ήταν τα πλέον δημοφιλή αυτοκίνητα στα Κύθηρα κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου. Τα περισσότερα ήρθαν στο νησί με διαφορά λίγων χρόνων στη δεκαετία του 1930. Εδώ «ποζάρουν» στο φακό τρείς Σεβρολέτ από τον Ποταμό. Το ΑΘΗΝΑ του Αντ. Βλαντή, το ΑΡΗΣ του Παν. Κατσούλη και το ΑΪΤΟΣ του Μιχ. Μεγαλοκονόμου.

Φωτ. αρχ. Κοσμά Μεγαλοκονόμου, από το ημερολόγιο του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

Επίσης στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ήρθε στο νησί και το πρώτο ταξί. Το έφερε και αυτό ο Δημ. Μεγαλοκονόμος από τον Ποταμό και ήταν αυτή η πανέμορφη Κάντιλακ.

Φωτ. αρχ. Κοσμά Δ. Μεγαλοκονόμου, από το ημερολόγιο του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

Η Σεβρολέτ ΑΡΗΣ του Π. Κατσούλη σε μία φωτογραφία κάτω από την αψίδα στον Καραβά με το αυτοκίνητο να το περιστοιχίζουν δεκάδες Καραβίτες της εποχής.

Φωτ. Αρχ. Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών, από το ημερολόγιο του Συνδέσμου του 1999.

Και το πρώτο Ι.Χ. αυτοκίνητο στα Κύθηρα το έφερε ο Π. Κατσούλης από τον Ποταμό και ήταν ένα όμορφο Στουντεμπάκερ, που το βλέπουμε εδώ στην παραλία της Αγίας Πελαγίας. Το αυτοκίνητο αυτό πουλήθηκε αργότερα στους αδελφούς Θεόδωρο και Μηνά Γκιουζέλη και χρησιμοποιήθηκε ως ταξί.

Φωτ. αρχ. Κοσμά Δ. Μεγαλοκονόμου από το ημερολόγιο του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

Άλλο ένα ταξί που έφτασε στο νησί επίσης στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Ήταν Μερσεντές και το έφερε ο Εμμ. Καλλίγερος ή Κοντός από τη Χώρα και το οδηγούσε ο επαγγελματίας οδηγός Μήτσος Βενάρδος, ο οποίος διακρίνεται στη φωτογραφία. Προσέξτε τις ζάντες με ακτίνες, τις προεξέχουσες σούστες και το σήμα της εταιρείας πάνω από το ψυγείο.

Φωτ. αρχ. Ιω. Μαργέτη από το Ημερολόγιο του Κυθηραïκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

Άλλη μία Σεβρολέτ της ίδιας εποχής. Την έφεραν οι αδελφοί Αθανάσιος και Κοσμάς Μεγαλοκονόμος από την Αγία Αναστασία και της έδωσαν το όνομα ΒΕΛΟΣ. Πίσω του διακρίνεται ένα ακόμη αυτοκίνητο της ίδιας εποχής, πιθανότατα το FORD του Καρύδη από το Μυλοπόταμο. Προσέξτε το δρόμο που είναι γεμάτος κοτρώνες, όπως οι περισσότεροι τότε στο νησί. Στον τομέα αυτόν υπερτερούσαν σαφώς οι γαϊδάροι, καθώς δεν πάθαιναν λάστιχο, δεν υπέφεραν από συχνές βλάβες και κατανάλωναν το άφθονο την εποχή αυτή άχυρο…

Φωτ. αρχ. Ιωάννου Εμμ. Ζερβού από το ημερολόγιο του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

Και το πρώτο καμπριολέ στα Κύθηρα. Ήταν ένα όμορφο Ντόιτς το οποίο έφερε στο νησί το 1944 ο Ιωάννης Σάμιος (Κοτσυφός) από τη Χώρα. Το αυτοκίνητο αγοράστηκε από τον οδηγό του Βασιλέως Γεωργίου Τ. Μητρόπουλο και χρησιμοποιήθηκε για ταξί. Εδώ είναι από την επίσκεψη του βασιλικού ζεύγους στα Κύθηρα το 1948.

Φωτ. αρχ. Ιω. Σαμίου από το ημερολόγιο του Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών του 1999.

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο