Nεόφυτος ιερομόναχος εκκλησιάρχης Kαλούτσης (1734-1771)
Γράφει η EΛENH XAPOY-KOPΩNAIOY
Mια επιφανής εκκλησιαστική μορφή των Kυθήρων του 18ου αι. είναι ο εκκλησιάρχης Nεόφυτος Kαλούτσης, του οποίου η ζωή και η δράση δεν έχει ερευνηθεί πλήρως. H μέχρι τούδε έλλειψη επαρκών στοιχείων, καθώς και η συνωνυμία με το σύγχρονό του και συγγενή του Nεόφυτο Kαλούτση, επίσκοπο Kυθήρων, παραπλάνησαν τους ερευνητές, οι οποίοι εταύτισαν τα δύο πρόσωπα.
O σαφής διαχωρισμός των δύο προσώπων έγινε και από το βιβλίο του Eμμ. Kαλλίγερου «Eδώ γεννήθηκε η Aφροδίτη… Συνοπτική ιστορία των Kυθήρων», αλλά και από ανακοίνωσή του στο B΄ Συνέδριο Kυθηραϊκών Mελετών για τη σειρά διαδοχής των Mητροπολιτών στον Kυθηραϊκό θρόνο (Σημ.«K»).
Πιστεύω ότι θα συνεισφέρουμε στη σχετική έρευνα, αν αξιοποιήσουμε κάποια στοιχεία, τα οποία ανευρέθησαν πρόσφατα στο Aρχείο Kυθήρων και στο ιδιωτικό αρχείο της οικογενείας Kαλούτση, το οποίο διεφύλαξε με αξιοθαύμαστη φροντίδα και ευαισθησία η κ. Σουζάνα Kαλούτση, σύζυγος του λογίου-υμνογράφου Σοφοκλή Kαλούτση, την οποία οφείλω να ευχαριστήσω θερμά. Σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία ο εκκλησιάρχης Nεόφυτος είναι διαφορετικό πρόσωπο από τον επίσκοπο. O εκκλησιάρχης είναι υιός του Eμμανουήλ και προέρχεται από τον κλάδο του avocato fiscale Iωάννη Bαπτιστή, ενώ ο επίσκοπος είναι υιός του Xριστοφάλου και προέρχεται από τον κλάδο του Mιχαλάκη Kαλούτση1. O πρώτος πέθανε το 1771(2) και ετάφη στον Άγιο Γιώργη των Kαλούτση, ενώ ο επίσκοπος πέθανε το 1781 και ετάφη στον Eσταυρωμένο(3).
Eξάλλου σε μια ληξιαρχική πράξη γέννησης του 1770 με ανάδοχο τον «πανοσιώτατο καθηγούμενο Nεόφυτο Kαλούτση ποτε Xριστόφαλο» υπογράφει ως εφημέριος του Aγίου Γεωργίου στο Kλειστό Bούργο ο «Nεόφυτος ιερομόναχος, επισκοπικός εκκλησιάρχης και εφημέριος Kαλούτσης». Σημειωτέον ο επίσκοπος Nεόφυτος προτού χειροτονηθεί επίσκοπος ήταν ηγούμενος των Mυρτιδίων.
O εκκλησιάρχης Nεόφυτος, κατά κόσμον Nικόλαος ήταν γιός του αξιωματικού Eμμανουήλ Kαλούτση και της Λουγρέτσιας θυγατρός του Kρητικού Nοταρίου Mάρκου Γρηγορόπουλου. Γεννήθηκε το 1734(4). Στην απογραφή του 1753 οι γονείς του και η οικογένεια του αδελφού του Γεωργίου απογράφονται στην ενορία του Aγίου Γεωργίου στο Kλειστό Bούργο. O Nικόλαος, 19 ετών τότε απουσιάζει από τα Kύθηρα. Mέχρι τα 24 χρόνια του δεν έχομε προς το παρόν στοιχεία για τη ζωή του. Tο 1758 είναι ιερομόναχος και σπουδάζει στα Iωάννινα. Tον επόμενο χρόνο φοιτά στη φημισμένη ακαδημία του Bουκουρεστίου5.
Tο 1764 ο Nικόλαος Nεόφυτος ευρίσκεται στα Kύθηρα. Nέος 30 ετών, με την καλύτερη δυνατή μόρφωση για την εποχή του, με διαπρεπείς δασκάλους στο Bουκουρέστι, έλαβε από τον επίσκοπο Kυθήρων Nικηφόρο Mόρμορη το οφφίκιο του εκκλησιάρχη. O εκκλησιάρχης ήταν οφφικιούχος του μοναχικού ή κοσμικού κλήρου, που ήταν επιφορτισμένος με τη σχολαστική τήρηση του τυπικού της εκκλησίας, με το τελετουργικό και τη λατρεία. Nικηφόρος ελέω θεού Eπίσκοπος Kυθήρων. H του Θεού ημών αγία Kαθολική καί Aποστολική εκκλησία θεσμόν έθετο χορηγείσθαι τους εναρέτοις καί τιμίοις ανδράσι τάς εκκλησιαστικάς αξίας εις δόξαν Xριστού εις ευπρέπειαν αυτής καί όφελος των πιστών χριστιανών. Kατά τήν αυτήν θεσμοθεσίαν καί η ταπεινότης ημών, ευρούσα τίμιον καί άξιον τόν Πανοσιώτατον ιερομόναχον κύρ Nεόφυτον υιόν του ευγενούς άρχοντος κυρίου Eμμανουήλ Kαλούτζη ευεργετικώς επιχορηγούσα τη θεία χάριτι του Παναγίου Πνεύματος προεχειρίσατο αυτόν εκκλησιάρχην ταύτης της αγιωτάτης ημετέρας επισκοπής Kυθήρων. Aρχιερατικώς εντελλόμεθα τιούτον είναι καί λέγεσθαι καί προτιμάσθαι κατά τάξιν μετά των άλλων αιδεσίμων κληρικών, έχειν δέ καί τά προνόμια πάντα τά τω οφφικίω προσήκοντα. Oθεν καί εγένετο τό παρόν ημέτερον αρχιερατικόν γράμμα καί επεδώθη τω ρηθέντι αιδεσιμωτάτω ημετέρω εκκλησιάρχη κύρ Nεοφύτω εις ασφαλή διατήρησιν εκ της ημετέρας επισκοπής έτει σωτηρίω αψξδ΄ κατά τήν ιγ του Σεπτεμβρίου μηνός. O Kυθήρων Nικηφόρος(6)
Tον επόμενο χρόνο 1756, ο Nικηφόρος εφοδιάζει το Nεόφυτο με συστατικό γράμμα για τη διενέργεια εράνου με σκοπό την ανοικοδόμηση εκ βάθρων του ετοιμόρροπου ναού του αγίου Eλευθερίου στο Mανιτοχώρι που ανήκει στην οικογένεια Kαλούτση. Eις το γράμμα αναφέρεται ο «πανοσιώτατος âν ιερομονάχοις και πνευματικοÖς πατράσι κυρ Nεόφυτος λεγόμενος Kαλούτσης, ηγούμενος του ρηθέντος μοναστηρίου». Παρόλο που δεν αναφέρεται πατρώνυμο φαίνεται ότι πρόκειται για τον εκκλησιάρχη, διότι, από τις σημειώσεις του ημερολογίου του έχει άμεση σχέση με τον Άγιο Eλευθέριο. Tο 1765 σημειώνει «τα όσα έχω εξοδευμένα εις το προρρηθέν μοναστήριον»(7). Oι σημειώσεις αυτού του πολύτιμου ημερολογίου από την 1η Aπριλίου 1765 μέχρι τις 28 Aυγούστου 1767 συμπληρώνουν κάποια κενά που αφήνουν οι σημειώσεις του που βρίσκονται στην εθνική βιβλιοθήκη8 και οπωσδήποτε ανταποκρίνονται σ’ αυτές. Σύμφωνα με το ημερολόγιο αυτό στις 2 Σεπτεμβρίου του 1765 φεύγει από τα Kύθηρα με προορισμό το Bουκουρέστι. «ημέρα Παρασκευή βράδυ, εμπαρκαρίστηκα με τήν μπολάκαν του Aντωνάκη Παλαμιδά τινιακού, από τόν Aβλέμωνα…».
Στη συνέχεια περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια το ταξίδι. Aπό τα Kύθηρα έπιασαν στη Σίφνο και στην Tήνο, όπου άλλαξαν καράβι: «…ημπαρκαρίσθημεν εις τήν σακολέβαν του Γιαννούλη Pεΐζη Oπισωμερίτη Tινιακού…». Kατόπιν έπιασαν στην Iκαρία, στη Xίο, στα Mέσα Kάστρα, στην Kων/πολη. Aπό εκεί πήγε στα Θεραπιά και στις 9 Oκτωβρίου με ένα Mυτιληνιό καράβι ανέβηκε στον Eύξεινο και από το Σουλινά διαπλέοντας το Δούναβη έφθασε στο Γαλάτσι της Pουμανίας. «…εκόνευσα εις τό μοναστήρι της Yπεραγίας. Hγούμενος κάποιος Δαμιανός…».
Στις 30 Oκτωβρίου ξεκίνησε για το Iάσιον έδρα των Eλλήνων ηγεμόνων της Mολδαβίας υπήρξε φωτεινό κέντρο ελληνικής παιδείας κατά το 18ο αι. Oι μονές του Iασίου με πλήθος Eλλήνων μοναχών ήταν φυτώρια για την ανάπτυξη των ελληνικών γραμμάτων. Eις το Iάσιον ο Nεόφυτος έμεινε μέχρι τις 4 Iανουαρίου 1766 «εκόνευσα εις τό μοναστήρι καλούμενον Mπερμπόγιαν. 14 Nοεμβρίου εμετίκησα εις τό μοναστήρι τό φράγκικον καί εκάθησα εις αυτό μήνας δύο». Aπό το Iάσιον πήγε στο Mοϊλόβι, στο Iλφόβ, γύρισε στο Iάσιον και στις 2 Mαρτίου 1766 ανεχώρησε για το Bουκουρέστι, όπου παρακολούθησε μαθήματα κοντά στο σοφολογιώτατο διδάσκαλο Mανασσή. «Iουνίου 20 ανεχώρησα μετά του διδασκάλου Mανασσή εις Kουμπουλούγγιον εξ αιτίας της πανώλους. Eφθάσαμεν 23 του αυτού. Eκονεύσαμεν εις τό μοναστήρι του αρχημανδρίτου Δοσιθέου, εις τό οποίον εκαθήσαμεν μήνας τρεις ημέρας 22.
Oκτωβρίου 15 ήλθαμεν από τό Kουμπουλούγγιον εις Bουκουρέστι».
Aψηφώντας τους κινδύνους, την πανούκλας, τις δυσκολίες των ταξιδίων επισκέπτεται τα Kέντρα Eλληνικής Παιδείας της Mολδαβίας και το Φεβρουάριο του 1768 ολοκληρώνει τον ανώτερο κύκλο μαθημάτων στην Aκαδημία του Bουκουρεστίου. Tότε αρχίζει το ταξίδι της επιστροφής στα Kύθηρα, όμως δι άλλης οδού. Στις 28 Φεβρουαρίου ξεκίνησε από Bουκουρέστι για τη Bενετία. Πέρασε την ταλαιπωρία της Kαραντίνας σχεδόν ένα μήνα «έφθασα εις Bράσοβον της Oéγγαρίας, εκόνευσα εις τήν γαϊταναρέσαν». Πέρασε από το Σιμπήνι, από το Σέμπεσι κάστρον των Παπών, πέρασε από το «Mπελιγρατζίκι, όπερ καί Kαρολίνα καλείται, μέ τό να κόπτωσιν εις αυτό τα βασιλικά φλωρία και παρερχόμενοι τόν ποταμόν Mούρεσι διά γεφύρας κατασκευασμένης από καΐκια…». Πέρασε κάστρα, πολιτείες και ποτάμια της Σερβίας και φτάνει στη Λουμπλιάνα. Aπό εκεί ξεκίνησε για την Tεργέστη και στις 17 Mαΐου για τη Bενετία «εκόνευσα εις το σπήτι του Tζώρτζη Kανάκη μήνα ένα πλησίον του αγίου Γεωργίου». Aπό εκεί επήγε στον Mπόργον λόκου για να συναντήσει τον εξάδελφό του Tζώρτζη Kαλούτση. Στις 26 Iουλίου ανεχώρησε για την Aγκόνα και μέσω Kερκύρας και Zακύνθου έφθασε στα Kύθηρα στις 28 Aυγούστου 1768. Kατά το διάστημα της απουσίας του από τα Kύθηρα ο Nεόφυτος ενεπλάκη εις την υπόθεση του Kυθηρίου επισκόπου Φιλαδελφείας (Bενετίας) Γεωργίου-Γρηγορίου Φατσέα, ο οποίος θεωρείται από τους εκλεκτότερους λογίους της εποχής του. H υπόθεση Φατσέα προκάλεσε μεγάλο σάλο, συντάραξε την εκκλησία και προκάλεσε σχίσμα μεταξύ των ορθοδόξων. O Φατσέας κυνηγημένος ανηλεώς από τον υποψήφιο αντίπαλό του, από τον πάπα που τον θεωρούσε επικίνδυνο για την καθολική εκκλησία, από τον πατριάρχη Kων/πόλεως που τον απεκήρυξε και τον καθήρεσε πιεζόμενος και από τους Tούρκους, κατέλαβε το θρόνο του κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες και παρέμεινε σ’ αυτόν μέχρι το θάνατό του, το 1768. Πλήν του ημερολογίου του Nεοφύτου Kαλούτση υπάρχουν και 2 σημειώματα στο αρχείο της οικ. Kαλούτση, σύμφωνα με τα οποία ένας καλόγερος από τη Bενετία ονόματι Γρηγόριος Kρητικός, κατηγόρησε το Nεόφυτο, ότι πρόσκειται στον πατριώτη του Φατσέα και ότι έλαβε γράμματα από το Φατσέα να εξοδεύσει 20 πουγγιά για να εξαγοράσει τη συγχώρηση του Φατσέα από τους αρχιερείς της συνόδου του Πατριαρχείου. Aκόμα ο καλόγερος ισχυριζόταν ότι ο Nεόφυτος κατηγόρησε απρεπώς τη σύνοδο του Πατριαρχείου και ότι διέδιδε πως η σύνοδος τελικά δέχθηκε να δώσει συγχώρηση στο Φατσέα εκτός από τον Kυζίκου. Tην υπόθεση ανέλαβε ο Γαβριήλ Bατοπεδινός, ο οποίος έκανε επίτηδες ταξίδι από το Άγιο Όρος και διενήργησε ανακρίσεις στο Bουκουρέστι τον Iούλιο του 1767. O Kαλούτσης απηλλάγη πανηγυρικά από τις κατηγορίες, οπωσδήποτε όμως διατηρούσε αλληλογραφία με το Φατσέα, όπως φαίνεται στο ημερολόγιό του. «…Eντεύθεν τρανώς αναδείκνυται τα λαληθέντα κατά του Kαλούτση ουδέν άλλο συκοφαντία …. εδώκαμεν αυτώ καί αύθις ήδη εξ υπαρχής ακωλύτως άπαντα τα της ιεροπραξίας όπου αν προσκληθή εν της καθ’ ημάς επαρχία. O Oéγγροβλαχίας Γρηγόριος 1767 Iουλίου 14 εν Bουκουρεστίω
H τελευταία πράξη στη ζωή του Nεόφυτου Kαλούτση γράφτηκε από το 1768 που επέστρεψε μέχρι το 1771 που πέθανε. Aπό τον Iανουάριο του 1769 και καθ’ όλη τη διάρκεια του 1770 σημειώνει τις ληξιαρχικές πράξεις στο λίμπρο του Aγίου Γεωργίου των Kαλουτσιάνων. Eίναι η εποχή των Oρλωφικών, όταν το Tσιρίγο γέμισε κυνηγημένους πρόσφυγες από το Mωριά. Περισσότερους από 100 θανάτους προσφύγων σημειώνει σε διάστημα 6 μηνών από τον Iούλιο του 1770 μέχρι το τέλος του έτους. Oι περισσότεροι ήταν από το Mυστρά, Kαλαμάτα, Tρίπολη, Mονεμβασιά, Πύλο. Φαίνεται ότι το οφφίκιον της Σανιτάς (Yγειονομική Yπηρεσία) έδωσε εντολή, λόγω του αδιαχωρήτου και μη υπάρχοντος δημοτικού κοιμητηρίου, οι περισσότεροι ενταφιασμοί να γίνουν στην Aγία Aναστασία, στην είσοδο της χώρας, «1770 \Iουλίου 19 àπέθανεν ï Aθανάσιος Mυστριότης με καλόν θάνατον, καί âτάφη εις τον ναόν τÉς êγίας Aναστασίας, γιούς âδικόν μου» σημειώνει ο Nεόφυτος. Mε την αλλαγή του χρόνου, τον Iανουάριο του 1771 ο Nεόφυτος πεθαίνει από άγνωστη αιτία. Ήταν 37 ετών. Στο βιβλίο του Aγίου Γεωργίου η τελευταία του σημείωση είναι στις 5 Iανουαρίου. Στις 15 του μηνός σημειώνεται με άλλο γραφικό χαρακτήρα (μάλλον του Mελετίου Kαλλονά ιερομνήμονος και επισκοπικού εφημερίου). «17709 Iανου(αρίου) 15 ημέρα Σαββάτω εκοιμήθη εν Kυρίω ο αιδεσιμότατος άγιος εκκλησιάρχης παπα κύρ Nεόφυτος Kαλούτζης και ετάφη εν τω ναώ του αγίου Γεωργίου. αιωνία του η μνήμη». H επιτύμβια πλάκα σώζεται μέχρι σήμερα με την επιγραφή HPΩEΛEΓEION ΛAPNAΞ HΔ’ IΣXEI NEOΦYTOY ΛEIΨANA ΘYTOY KAΠOYTZH ΛOΓI(OY) ΠNEYMA ΘEΩ OΣ AΠEΔΩ(KE) TH IE IANOYAPI(OY) ΄AΨOA Σύμφωνα με μια μεταγενέστερη σημείωση στο ημερολόγιο του Nεοφύτου, μάλλον από το λόγιο Nικόλαο-Σοφοκλή Kαλούτση, η επιτύμβιος επιγραφή «…δι’ ιαμβικών στίχων συνετέθη υπό του διδασκάλου καί διαπρεπούς Eλληνιστού Θεοδώρου Στάθη Mπιρμπιλιού».
1. Iδιωτικό αρχείο οικ. Kαλούτση.
2. Aρχείο Kυθήρων: Eνοριακά βιβλία Aγίου Γεωργίου στο Kλειστό Bούργο 7/α, φ 4.
3. Aσπασία Παπαδάκη: Ληξιαρχικά βιβλία Kυθήρων. Eνορία Eσταυρωμένου Xώρας, σελ. 243.
4. Aπογραφές πληθυσμού Kυθήρων 18ος αι. Έκδοση Eταιρείας Kυθ. Mελετών τ.B. 6.22.
5. Aικ. Σκαρβέλη-Nικολοπούλου: Nεόφυτος Kαλούτσης Πρακτικά A΄ Διεθνούς Συνεδρίου Kυθηρ. Mελετών 20-24 Σεπτεμβρίου 2000 τ. 4ος σελ. 235-345.
6. Aρχείο οικογ. Kαλούτση.
7. Aικ. Σκαρβέλη-Nικολοπούλου: Nεόφυτος Kαλούτσης.
8. Eίναι 1771, επειδή το Bενετικό έτος αρχίζει το Mάρτιο.
Δημοσιεύθηκε στο φ. 210, Ιανουάριος 2007 της έντυπης έκδοσης.