Advertisement

O Αμερικανός πρόεδρος επιμένει στο διοξείδιο του άνθρακα

351

H αντίθεση δεν θα μπορούσε να είναι πιο εμφανής. Την Τρίτη, ο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης και οι βουλευτές της πολιτείας συμφώνησαν σε ένα επιθετικό πρόγραμμα προκειμένου να εξαλείψουν, έως το 2050, τα περισσότερα από τα αέρια που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή. Την αμέσως επόμενη ημέρα, η κυβέρνηση Τραμπ απέρριψε μία ακόμη πρωτοβουλία του τέως προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, που στόχευε στον περιορισμό αυτών ακριβώς των εκπομπών αερίων.

Το 2017 ο πρόεδρος Τραμπ δεσμεύθηκε να καταργήσει το πρόγραμμα καθαρής ενέργειας του Μπαράκ Ομπάμα. Κι έτσι έγινε πράγματι, και την Τετάρτη, ο Αντριου Γουίλερ, πρώην λομπίστας υπέρ της χρήσης άνθρακα, που σήμερα είναι επικεφαλής της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος, αποκάλυψε το σχέδιο που έμελλε να αντικαταστήσει την πρωτοβουλία του τέως προέδρου: τον νόμο περί οικονομικής καθαρής ενέργειας.

Η νομοθεσία Ομπάμα προέβλεπε αυστηρά όρια εκπομπών αερίων, εξαιτίας των οποίων θα έβγαιναν εκτός λειτουργίας πολλά από τα παλιά αμερικανικά εργοστάσια ενέργειας που λειτουργούν με άνθρακα, θα καθιστούσε την κατασκευή νέων μονάδων αδύνατη χωρίς προηγμένη τεχνολογία και θα περιόριζε σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Αντιθέτως, ο νόμος του Ντόναλντ Τραμπ δεν απαιτεί πολλά από τη βιομηχανία άνθρακα. Θα διατηρήσει κάποια εργοστάσια, διασώζοντας πολλές θέσεις εργασίας. Ωστόσο, όχι για πολύ ακόμη. Ηδη η συγκεκριμένη βιομηχανία βρίσκεται σε μηχανική υποστήριξη, καθώς βάλλεται από τις δυνάμεις της αγοράς: το φτηνότερο φυσικό αέριο και την ταχεία αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας· αλλά και από την έντονη πίεση της κοινής γνώμης.

Αν είχε αφεθεί στις επινοήσεις του, ο Ντόναλντ Τραμπ απλώς θα καταργούσε τα σχέδια του Μπαράκ Ομπάμα. Αλλά αυτό δεν μπόρεσε να το κάνει. Ως αποτέλεσμα μιας απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου, του 2007, η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος υποχρεώθηκε να ρυθμίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με τις επιταγές της νομοθεσίας περί καθαρού αέρα.

Ο επόμενος στόχος

Η εξάλειψη της κληρονομιάς του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, όσον αφορά στο κλίμα, συνεχίζεται: Οι κανόνες που περιορίζουν τις εκπομπές μεθανίου από γεωτρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου, η συνθήκη του Παρισιού για το κλίμα και τώρα το σχέδιο περί καθαρής ενέργειας. Ποιος θα είναι ο επόμενο στόχος; Πιθανώς τα πρότυπα εξοικονόμησης καυσίμων του προέδρου Ομπάμα. Ενας νέος νόμος, που τώρα θεσπίζεται, θα «παγώσει» αυτά τα πρότυπα στα 37 μίλια/γαλόνι, πολύ λιγότερα από τα 54,5 μίλια/γαλόνι που καθιέρωσε ο πρόεδρος Ομπάμα προς το τέλος της διακυβέρνησής του.

Ωστόσο, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία φαίνεται ότι θα επωφελείτο από τη ρύθμιση, κάθε άλλο παρά ενθουσιώδης φαίνεται. Μια νέα νομοθεσία θα μπορούσε να αμφισβητηθεί από την Καλιφόρνια και άλλες 13 πολιτείες, που σήμερα μπορούν και θεσπίζουν τα δικά τους πρότυπα εξοικονόμησης καυσίμων, και που θα θελήσουν την εξακολούθηση της ισχύος αυτών των προτύπων. Αυτό, με τη σειρά του, ενισχύει την πολύ πραγματική πιθανότητα, τη δημιουργία μιας διχασμένης αγοράς αυτοκινήτων, ενδεχόμενο που αποτελεί πραγματικό εφιάλτη για τους κατασκευαστές που θα πρέπει να κατασκευάζουν διαφορετικά οχήματα για τις δύο αγορές. Αραγε, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ θα επιμείνει σε μια στρατηγική που ακόμη και η επηρεαζόμενη βιομηχανία δηλώνει ότι δεν επιθυμεί; Αγνωστο. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει επιδείξει μικρή επιθυμία για διαπραγμάτευση.

 

 

Πηγή Καθημερινή
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο