Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τις τελευταίες μέρες να έχετε ακούσει ότι η πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες θα απαγορευτεί μετά το 2035. Αυτό δεν είναι καθόλου ακριβές και αν δεν κινείται στη σφαίρα της τρομολαγνείας των media είναι σίγουρα λανθασμένη πληροφορία. Ας δούμε τι ακριβώς συμβαίνει.
Όταν παραλίγο να απαγορευτούν οριστικά οι θερμικοί κινητήρες
Τον τελευταίο χρόνο ακούμε διαρκώς για το τέλος των αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες -δηλαδή των αυτοκινήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο και προφανώς περιλαμβάνονται και τα υβριδικά. Αυτό ήταν ακριβές, μέχρι πριν από περίπου ένα μήνα. Τότε που η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμαζόταν να βάλει την ταφόπλακα στους θερμικούς κινητήρες. Και συγκεκριμένα ήταν προς ψήφιση ο νόμος που θα απαγόρευε την πώληση καινούργιων (το τονίζουμε “ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ”) αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035.
Σε πρώτο επίπεδο αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν ψηφιζόταν αυτός ο νόμος αν έχεις ήδη συμβατικό αυτοκίνητο δεν θα απαγορευτεί η κυκλοφορία του. Και ναι, θα βρίσκεις βενζίνη ή πετρέλαιο.
Και τότε εμφανίστηκε η Γερμανία (και οι φίλοι της)
Όμως σε εκείνη την χρονική στιγμή εμφανίστηκε η Γερμανία, με στήριξη από την Ιταλία και μερικές ακόμα χώρες της ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες παραδοσιακά λειτουργούν -σε πολλά επίπεδα- ως δορυφόροι της Γερμανίας. Τι έκαναν; Με μπροστάρη την Γερμανία απείλησαν την Ευρωπαϊκή Ένωση και τελικά η ψηφοφορία που θα οριστικοποιούσε την απαγόρευση ακυρώθηκε. Η αλήθεια είναι ότι πριν την απειλή όλοι -ειδικοί και μη- θεωρήσαμε ότι οι θερμικοί κινητήρες είχαν τελειώσει.
Φυσικά η Γερμανία δεν απείλησε χωρίς αντιπρόταση. Μια χώρα με την δύναμη της Γερμανίας ποτέ δεν λειτουργεί σαν αυτούς που αρνούνται τα πάντα και δεν προτείνουν τίποτα. Η εναλλακτική πρόταση ήταν να επιτραπεί η πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες και μετά το 2035, με την προϋπόθεση αυτοί οι κινητήρες να χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα.
Τι είναι τα συνθετικά καύσιμα;
Είναι καύσιμα που παράγονται με διαφορετική μέθοδο από τα ορυκτά αλλά έχουν ίδια μοριακή δομή. Και δεν παράγουν CO2 κατά την καύση. Αντιθέτως δεσμεύουν CO2 για να παραχθούν. Ο αντίλογος στα συνθετικά καύσιμα είναι ότι απαιτούν μεγάλα ποσά ενέργειας για να παραχθούν ενώ προς το παρόν είναι αρκετά ακριβά. Όμως οι ειδικοί ξέρουν καλά ότι εξέλιξη της τεχνολογίας και οικονομίες κλίμακας θα ρίξουν την τιμή των συνθετικών καυσίμων.
Τελικά τι αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση;
Τώρα πια ξέρουμε ότι η πρόταση της Γερμανίας πέρασε και παρότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί είναι γεγονός ότι θα εξακολουθούν να υπάρχουν θερμικοί κινητήρες και μετά το 2035 αφού θα είναι δυνατή η πώληση καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, φθάνει να χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα, τα οποία έχουν ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα.
Άρα θα συνεχίσουν να πωλούνται αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες και μετά το 2035. Αυτό που δεν θα επιτρέπεται μετά το 2035 είναι να χρησιμοποιούν τα καινούργια αυτοκίνητα βενζίνη ή πετρέλαιο. Δεν απαγορεύονται τα συμβατικά αυτοκίνητα. Απαγορεύονται τα συμβατικά αυτοκίνητα, των οποίων τα καύσιμα μολύνουν το περιβάλλον. Δηλαδή τα συμβατικά αυτοκίνητα με συνθετικά καύσιμα θα συνεχίζουν να πωλούνται κανονικά.
Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δέχονται πλήγμα;
Ούτε κατά διάνοια. Η ηλεκτροκίνηση είναι μονόδρομος και πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Είτε μας αρέσει, είτε όχι. Η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη αφού ακόμα και οι κατασκευαστές που διαμαρτύρονται για την “βίαιη” μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχουν ήδη προετοιμάσει το έδαφος και είτε έχουν πολλά ηλεκτρικά στην γκάμα τους, είτε θα έχουν αρκετά τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Και τότε γιατί έγινε τόσος ντόρος για τα συνθετικά καύσιμα;
Μπορούμε να πούμε ότι οφείλεται κυρίως σε δύο εταιρείες. Στην Porsche και στην Ferrari. Αμφότερες χρησιμοποιήσαν όλη την μεγάλη πολιτική τους δύναμη και ανάγκασαν την Ευρώπη να υποκύψει. Αυτές οι δύο φίρμες -μαζί με τις χώρες τους- ήξεραν καλά ότι το τέλος των θερμικών κινητήρων θα είναι μεγάλο πλήγμα. Γιατί; Μα γιατί Ferrari χωρίς V12 (ή V6 με turbo) και Porsche χωρίς εξακύλινδρο εν σειρά είναι σαν μπολονέζ χωρίς κιμά.
Όμως δεν θα βγουν μόνο αυτοί κερδισμένοι. Στην ουσία συμμετείχαν σε μια από τις καλύτερες οικονομικές κινήσεις που έκανε η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια γιατί έδωσαν χρόνο και μείωσαν την αγωνία σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να προλάβουν -και γιατί όχι- να ξεπεράσουν την Κίνα στην ηλεκτροκίνηση. Πραγματικά δεν έχει νόημα να επεκταθούμε σε αυτό το θέμα. Όλοι καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι για την ευρωπαϊκή οικονομία.