Advertisement

Περί αισθητικής

Κείμενο: Γιάννης Μέλλος

1.530

Mα είναι δυνατόν; Σιγά μην είναι βιολογικό αυτό. Τέτοιο μέγεθος και θέλετε να πιστέψουμε ότι είναι χωρίς λιπάσματα; Όλοι, μα όλοι μας αλήθεια, βλέποντας έναν μεγάλο καρπό, αναρωτιόμαστε πόσα λιπάσματα και ορμόνες έχει δεχτεί. Είναι τέτοια η καχυποψία σχετικά με την τροφή, που θεωρούμε δεδομένο ότι έχει δεχτεί χημική ώθηση. Έχουμε υδατοδιαλυτά λιπάσματα, καρποδετικές και αυξητικές ορμόνες, παρασιτοκτόνα πάσης φύσεως και μορφής και πολλά, πολλά άλλα. Όλα αυτά έχουν μόνο σκοπό την παραγωγή μεγάλων, αψεγάδιαστων καρπών που ζυγίζουν πολύ και αποφέρουν μεγάλο κέρδος! Είναι φυσικό λοιπόν, μόλις κάποιος δει έναν μεγάλο καρπό, το μυαλό του να πάει κατευθείαν στο κακό. Είναι όμως μόνο έτσι τα πράγματα; Ξεκινάμε από τη βιολογία κάθε φυτού, μαθαίνουμε τις συνθήκες που απαιτεί κάθε είδος για να αναπτυχθεί σωστά και φυτεύουμε την κατάλληλη ποικιλία φυτού την κατάλληλη εποχή. Κάθε φυτό μπορεί και αναπτύσσεται σε ένα ορισμένο εύρος συνθηκών.

Για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι η ζέστη βοηθάει στην ανάπτυξη, αλλά η πολλή ζέστη όχι. Τα φυτά χρειάζονται πότισμα, αλλά το πολύ νερό μπορεί να τα καταστρέψει. Στη συνέχεια, καθώς μεγαλώνει ένα φυτό, ξεκινάει να καρποδένει. Η καρπόδεση είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό συνάρτηση των καιρικών συνθηκών. Εάν υπάρχει ολιγοκαρπία, οι καρποί είναι σίγουρα μεγάλοι. Εάν στη γραμμή φύτευσης κάποια φυτά είναι πιο αραιοφυτεμένα, άρα έχουν μεγαλύτερο ζωτικό χώρο να αναπτυχθούν, τότε είναι πιο εύρωστα και παράγουν μεγαλύτερο μέγεθος καρπών. Πολλά τέτοια παραδείγματα μπορούν να δείξουν ότι ναι μεν η χρήση χημικών βοηθάει στο μεγάλωμα των παραγόμενων καρπών, αλλά όλοι οι μεγάλοι καρποί δεν είναι απαραίτητα προϊόν συμβατικής καλλιέργειας. Για παράδειγμα, οι πρώτες φράουλες είναι πάντοτε μεγάλες, οι παλιές ποικιλίες καρπουζιών έβγαζαν καρπούς 20 κιλά, οι πατάτες σε πολύ αμμουδερά εδάφη ξεπερνούν το 1 κιλό η μία κ.ά.

Η φύση έχει πολλές αξιοθαύμαστες ιδιότητες. Μία από αυτές είναι να δημιουργεί ισορροπίες μέσω της ποικιλότητας. Παρότι το marketing έχει προωθήσει και πολλές φορές επιβάλλει στον καταναλωτή την ομοιομορφία των καρπών, αυτό είναι κάτι εντελώς αντίθετο προς τη φύση, αντίθετο προς τη ζωή. Στην πορεία της ανάπτυξής τους, τα φυτά θα παραγάγουν και μεγάλους και μικρούς, και όμορφους και άσχημους καρπούς. Κάποια από αυτά τα προϊόντα θα βρουν τον δρόμο τους στην αγορά, κάποια δυστυχώς θα πεταχτούν. Είναι πραγματικά κρίμα, σε εποχές που υπάρχει πρόβλημα επιβίωσης για κάποιους, να πετιούνται προϊόντα επειδή απλώς και μόνο είναι εκτός προδιαγραφών.

Στις εξελιγμένες καταναλωτικά κοινωνίες, εκτός του ότι δέχονται ένα ποσοστό της παραγωγής να είναι εκτός προδιαγραφών, κάποιες εταιρείες προβάλλουν την ανομοιομορφία και την κάνουν έως και σλόγκαν. Συγκεκριμένα, στην ιστοσελίδα μιας γερμανικής εταιρείας δεσπόζει το μότο «Nobody is perfect: Κανείς δεν είναι τέλειος». Πράγματι κανείς δεν είναι τέλειος στη Γερμανία, γιατί στην πατρίδα μας που δεν σηκώνουμε μύγα στο σπαθί μας και τα πάντα λειτουργούν άψογα δεν θα μπορούσαμε φυσικά να επιτρέψουμε να μην είναι τέλεια τα… λαχανικά!

 

Πηγή Καθημερινή
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο