Μπορώ πλέον να μεταφέρω απροβλημάτιστα με πλοίο το υβριδικό, ηλεκτρικό, υγραερίου αυτοκίνητο μου; Τι ακριβώς ισχύει;
Δεν είναι, απλώς, μια αλλαγή αυτή που συντελείται στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, είναι πλήρης ανατροπή σκηνικού, σε σχέση με ό,τι γνωρίζαμε έως σήμερα.
Και ως τέτοια, θα περάσει στην κυριολεξία από πολλά κύματα, μέχρι να αποσαφηνιστεί το νομοθετικό πλαίσιο και να ξεκαθαρίσει το τοπίο, που θα οδηγήσει σταδιακά στον πλήρη εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης, σε βάθος δεκαετίας.
Μέχρι τότε, τι γίνεται; Η «φωτιά» που άναψε στις αρχές του έτους, μια νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία και πλέον επεκτάθηκε και στην Ελλάδα, μοιάζει να είναι πιο δυνατή και από αυτές που προκαλούνται στα ηλεκτρικά οχήματα και αποτελούν τη ρίζα του προβλήματος. Και η συζήτηση στο διαδίκτυο, έχει «ανάψει για τα καλά»!
Η Havila Krystruten έγινε η πρώτη εταιρεία που απαγόρευσε την μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πλοία της. Άλλες ναυτιλιακές στη Βόρεια Ευρώπη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, απαγορεύουν τη φόρτιση εν πλω και μάλιστα ζητούν από τους επιβάτες-οδηγούς να έχουν φορτισμένη τη μπαταρία του αυτοκινήτου τους, σε ένα ποσοστό της τάξεως του 30%, ώστε να είναι χαμηλό το φορτίο, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά.
Είναι σαφές, ότι πανευρωπαϊκά υπάρχει κενό στη νομοθεσία, γι’ αυτές τις περιπτώσεις και θα υπάρχει όσο οι ειδικοί σε θέματα πυρασφάλειας, αναζητούν τους ενδεδειγμένους τρόπους για την αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών. Σε επίπεδο εξοπλισμού και κυρίως εκπαίδευσης του προσωπικού.
Είναι, επίσης, ξεκάθαρο, ότι η πυρκαγιά σε ένα ηλεκτρικό όχημα, αντιμετωπίζεται πολύ πιο δύσκολα και είναι πολύ πιο «ανθεκτική», από αυτή σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Από την άλλη, την ίδια περίοδο που η νορβηγική εταιρεία απέκλειε τα EV’s από τα δρομολόγιά της, η Ομοσπονδία Πυροπροστασίας της Ευρώπης (Confederation of Fire Protection Associations Europe), συνέτασσε μια έκθεση, με βάση έρευνες κυρίως από σκανδιναβικές χώρες, σύμφωνα με την οποία: «το ρίσκο πυρκαγιάς σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, που μεταφέρονται σε πλοία, είναι πολύ μικρότερο απ’ ότι στα συμβατικά».
Η νέα ελληνική πραγματικότητα
Όλα όσα προαναφέραμε, λοιπόν, προκαλούν σύγχυση και στο ελληνικό επιβατικό κοινό, αρκετή τροφή για συζητήσεις στο διαδίκτυο και ενίοτε παραπληροφόρηση.
Όπως προέκυψε από το ρεπορτάζ του newsauto.gr και την επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και τρεις ναυτιλιακές εταιρείες, που εκτελούν δρομολόγια εσωτερικού και εξωτερικού, δεν υπάρχει κάποια οριζόντια απαγόρευση για τα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό που ίσχυε και επισημοποιήθηκε με την εγκύκλιο του Υπουργείου, 2322.3/79893/2023, που εκδόθηκε στις 14/11/2023, υπάρχει ένας ξεκάθαρος περιορισμός.
Όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα συμπεριλαμβανομένων των αμιγώς ηλεκτρικών και των υβριδικών, δεν μπορούν να μετακινηθούν ασυνόδευτα, κάτι που πρακτικά σημαίνει μια έξτρα οικονομική επιβάρυνση για τον ιδιοκτήτη τους, με την έκδοση δύο ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ακόμα σοβαρότερο πρόβλημα, φαίνεται να δημιουργείται με τις εταιρείες ενοικίασης, αλλά και με τις ξενοδοχειακές μονάδες, που δραστηριοποιούνται στα νησιά. Ενδεχομένως, λκοιπόν, να χρειαστεί μια δεύτερη ή και τρίτη ανάγνωση, για τα ουσιαστικά σημεία της εγκυκλίου.
Όπως προαναφέραμε ότι συμβαίνει και στο εξωτερικό, απαγορεύεται η εν πλω φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η όποια περαιτέρω αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο, θα προκύψει όταν υπάρξει μια ενιαία ευρωπαϊκή οδηγία, με την Ελλάδα να παρακολουθεί τις εξελίξεις. Σίγουρα, ένα μεγάλο ζήτημα έχει να κάνει με τις προδιαγραφές πυρασφάλειας και την εκπαίδευση του προσωπικού, που θα πρέπει να «τρέξουν», ανεξάρτητα από τις κεντρικές αποφάσεις…
Κάτι ανάλογο, ισχύει με τα υγραεεριοκίνητα αυτοκίνητα. Σε πολλά κλειστά ή υπόγεια πάρκινγκ (βλέπε Mall), υπάρχει απαγόρευση για τα οχήματα με LPG, βάσει του άρθρου 11, μιας παλιότερης Ειδικής Διάταξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με την οποία:
«11.3.4. Σε χώρους στάθμευσης οχημάτων άνω των 100 θέσεων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση τμήματα, που σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν αέριο καύσιμο σε ποσοστό τουλάχιστον 10% επι του συνολικού αιρθμού των θέσεων. Τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού».
Τα αυτοκίνητα με LPG ή CNG, επιβιβάζονται κανονικά στα πλοία, εφόσον πληρούν τις απαραίτητες πιστοποιήσεις της μετατροπής, με την ευθύνη, σε αυτή τη φάση, να βαραίνει τον ιδιοκτήτη.
Το ερώτημα, βέβαια, είναι αν γίνεται ή αν μπορεί να γίνει, σε μια τέτοιο συνθήκη, όπως η επιβίβαση σ΄ ένα πλοίο της γραμμής, ο σχετικός έλεγχος… Βάσει της νέας εγκυκλίου, τα οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, θα φέρουν ειδική ένδειξη, κατά την επιβίβαση, ώστε να ξεχωρίζουν από τα συμβατικά.
Παρακάτω σχετική απόφαση Ελληνικής ακτοπλοικής εταιρείας για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, αρχικά…