Advertisement

“Καρφί” Κομισιόν σε Χρ. Σπίρτζη για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

609

Αν και σε πολιτικά ουδέτερη διατύπωση, “καρφί” στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη ρίχνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της πρόσφατης έκθεσής της για την μεταμνημονιακή εποπτεία στην Ελλάδα.

Όπως αναφέρεται, πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες και ενέργειες σε συγκεκριμένους τομείς “φαίνεται ότι βρίσκονται σε αντιδιαστολή με τον μηχανισμό συντονισμού (λεπτομερές πλαίσιο για τη διακυβέρνηση των κρατικών εταιρειών) ή επηρεάζουν την αποστολή της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) όσον αφορά συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία που έχουν μεταφερθεί σε αυτή.

Οι δανειστές αναφέρουν ότι όποιες, τέτοιου είδους, “παρεμβάσεις” έχουν γίνει μέχρι σήμερα, όπως και ενέργειες που επηρεάζουν τα δικαιώματα της ΕΕΣΥΠ θα πρέπει να αναιρεθούν, προκειμένου να είναι δυνατόν να εκπληρωθεί ο σκοπός του μηχανισμού συντονισμού.

Οι δανειστές αναφέρονται εμμέσως πλην σαφώς στην πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη όσον αφορά την αξιοποίηση 23 περιφερειακών αεροδρομίων. “Ιδιαίτερα, σχετικά με την περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, οι αλληλοεπικαλύψεις θα πρέπει να αποφεύγονται στην φάση της εφαρμογής των σχεδίων αξιοποίησης των εν λόγω αεροδρομίων, καθώς τα δικαιώματα για τη χρήση και την παραχώρηση έχουν μεταφερθεί στην ΕΕΣΥΠ, βάσει του άρθρο 198 του Ν.4389/2016.

Αφορμή για τη συγκεκριμένη υπόμνηση στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η απόφαση Σπίρτζη του περασμένου Ιουλίου βάσει της οποίας ανατίθεται στην εταιρεία Λάμδα η παροχή υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης.

Το αντικείμενο της σύμβασης  ύψους 119,6 χιλ. ευρώ (προ ΦΠΑ) είναι η ανάπτυξη των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου,  Καλαμάτας,  Άραξου,  Λήμνου,  Χίου,  Ικαρίας,  Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου,  Σύρου,  Καλύμνου,  Αστυπάλαιας,  Σητείας,  Λέρου,  Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.

Όπως έχει σημειώσει το Capital.gr, η συγκεκριμένη σύμβαση είναι δωδεκάμηνης διάρκειας, δηλαδή υπερβαίνει τη θητεία της σημερινής κυβέρνησης. Επομένως, εκ των πραγμάτων, αλλά και λόγω της μεταφοράς των 23 αεροδρομίων στην ΕΕΣΥΠ, τα πορίσματα της μελέτης του χρηματοοικονομικού συμβούλου δεν αναμένεται να αξιοποιηθούν.

Στο σημείο μηδέν και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Παρά τις περί του αντιθέτου επαναλαμβανόμενες διαρροές για πρόοδο όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, η παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτες επενδυτές βρίσκεται στο σημείο μηδέν.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της Κομισιόν, το εγχείρημα βρίσκεται αντιμέτωπο με σειρά εκκρεμοτήτων, όπως:

– η έναρξη και ολοκλήρωση της κατασκευής όλων των εναπομεινάντων μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων. Οι σχετικές συμβάσεις υπεγράφησαν στις 2 Μαΐου 2019.

– Η αρμόδια αρχή για την αδειοδότηση των σηράγγων θα πρέπει να προσδιορίσει τα μέτρα που πρέπει να υιοθετηθούν, προκειμένου οι σήραγγες να αδειοδοτηθούν. Όταν αυτό γίνει πραγματικότητα και υπολογιστεί και το κόστος των απαιτούμενων έργων, η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να προσδιορίζει ποιος θα υλοποιήσει τις αναγκαίες εργασίες και ποιος θα αναλάβει το σχετικό κίνδυνο.

– να διαμορφωθεί σαφής εικόνα σχετικά με τις εργασίες που πρέπει να γίνουν για να πιστοποιηθούν οι γέφυρες ως ασφαλείς. Πολύ πρόσφατα (Μάρτιος 2019), όπως αναφέρεται στην έκθεση, ορισμένες από τις γέφυρες του αυτοκινητόδρομου χαρακτηρίστηκαν από την Εγνατία Α.Ε. ως “δυνητικά επικίνδυνες”, αν και δεν υπήρξε εμφανής αλλαγή στην κατάσταση των γεφυρών. Η Εγνατία πρέπει να προσδιορίσει με σαφήνεια τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν καθώς και το ύψος του απαιτούμενου κόστους εργασιών, προκειμένου οι γέφυρες να είναι απολύτως ασφαλείς. Το βήμα αυτό είναι απαραίτητο, ώστε μέσω της σύμβασης παραχώρησης να προσδιοριστεί η κατανομή του κινδύνου μεταξύ του αναδόχου και του κράτους.

– η νέα τιμολογιακή πολιτική να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

– να διευθετηθούν ζητήματα που σχετίζονται με τις συμβάσεις των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, που παραμένουν ανενεργές, σε Ελευθεροχώρι, Ωραιόκαστρο, Αρδάνιο και Σώστη

– Η Εγνατία πρέπει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες (προκήρυξη διαγωνισμού για το διορισμό συμβούλου) για την υλοποίηση του συνόλου των απαιτούμενων προπαρασκευαστικών εργασιών για την υλοποίηση των υπόλοιπων απαλλοτριώσεων. Στην έκθεση σημειώνεται ότι παρότι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων με την έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων δεν είναι προαπαιτούμενο για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών ή για την έναρξη της ημερομηνίας παραχώρησης, απαιτείται η συγκεκριμένη διαδικασία να ξεκινήσει σύντομα.

 

 

Πηγή capital
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο