ΣΔΙΤ για τις άγονες; Καλό ναι. Πραγματοποιήσιμο;

963

Μία νέα ιδέα για επίλυση του, θεωρητικά, άλυτου προβλήματος της αντικατάστασης των γέρικων και ακατάλληλων για πολλές γραμμές, πλοίων στις άγονες, φαίνεται να επεξεργάζεται το υπουργείο ναυτιλίας.

Σύμφωνα με ενδιαφέρον δημοσίευμα (ΝΕΑ, 4/11/2024) το υπουργείο είναι έτοιμο να καταθέσει σχετική πρόταση στην Ε.Ε. για ένταξη του προγράμματος στο ΕΣΠΑ, χρηματοδότηση και από την Ε.Ε. και με βάση τη διαδικασία που ακολουθείται στα έργα Σ.Δ.Ι.Τ. (Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα). Το σχήμα αυτό δουλεύει καλά εδώ και χρόνια σε οδικά, ενεργειακά και άλλα έργα, εδώ όμως πρέπει να παρακάμψουν αρκετούς σκοπέλους μέχρι την υλοποίηση και, μέχρι τώρα, το κράτος μας δεν μας έχει πείσει τόσο πολύ για τις ικανότητές του στο χειρισμό πολύπλοκων διαδικασιών χρηματοδότησης.

Advertisement

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το κόστος αντικατάστασης των γηρασμένων πλοίων των αγόνων ίσως ξεπεράσει τα 400 εκ. ευρώ, υπάρχει όμως μία «μαγιά»  80εκ. που φαίνεται να έχει περάσει τα πρώτα στάδια έγκρισης. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, οι ενδιαφερόμενοι πλοιοκτήτες, θα διεκδικούν μία γραμμή, θα περνούν από διαδικασία αδειοδότησης με προτεραιότητα στα νησιά που παρουσιάζουν χαμηλό δείκτη προσβασιμότητος, θα ναυπηγούνται κατάλληλα πλοία με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα, τα πλοία θα ανήκουν στο κράτος, αλλά τη διαχείριση θα έχουν οι ανάδοχοι του διαγωνισμού που θα εκμεταλλεύονται τη γραμμή για 12 χρόνια τουλάχιστον, περίπου όπως γίνεται με τις μεγάλες οδικές αρτηρίες, που παίρνουν τα διόδια οι ανάδοχοι δίνοντας τα ποσά που προκύπτουν από τους διαγωνισμούς στο κράτος, που παραμένει κύριος του έργου.  

Όλα αυτά, τα πολύ ωραία για να είναι αληθινά, αλλά και πολύ δύσκολα για να είναι πραγματοποιήσιμα, πρέπει να έχουν γίνει μέχρι το 2027, που λήγουν οριστικά τα σχετικά προγράμματα. Είπαμε. Πολύ ωραίο για να γίνει πραγματικότητα, αλλά κάποια αρχή πρέπει να κάνουν, αλλιώς όλα θα μείνουν απλή γκρίνια στα νησιά και στις εφημερίδες.

Επί του παρόντος αρκούμεθα να επισημάνουμε τα εξής. Πρώτον, τα Κύθηρα δεν ανήκουν στα νησιά που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα προσβασιμότητος (Νεάπολη), αν κι εδώ μπορεί να σώσουν για άλλη μία φορά την κατάσταση τα Αντικύθηρα, δεύτερον, το σχήμα ακούγεται πολύπλοκο, όχι όμως αδύνατον και τρίτον, όπου ανακατεύεται το κράτος συνήθως τα ..μουσκεύει, έχουμε όμως και αρκετά θετικά δείγματα από ΣΔΙΤ, οπότε ας μην είμαστε σε όλα αρνητικοί, μακάρι να επιτύχει όλο αυτό το εγχείρημα και ας το επεξεργάζονται από τώρα και στο Δήμο μας.

 


Δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας ΚΥΘΗΡΑΪΚΑ στο φύλλο Δεκεμβρίου 2024

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο