Τα Εξάρχεια μετρούν (πάλι) τις πληγές τους – «Κρανίου τόπος» η Θεολογική του ΑΠΘ – ΑΠΘ: Η Αστυνομία λέει ψέματα για τις καταστροφές στη Θεολογική
Τα Εξάρχεια μετρούν (πάλι) τις πληγές τους
Γράφει η Ιωάννα Φωτιάδη
Ο ιδιοκτήτης του αναποδογυρισμένου και καμένου αυτοκινήτου επί της Στουρνάρη δεν θα φανταζόταν ποτέ ότι το όχημά του θα γινόταν αντικείμενο φωτογράφισης από εκατοντάδες Αθηναίους. «Ηταν το μοναδικό που είχε ξεχαστεί εδώ παρκαρισμένο, όλοι απομακρύνουν τα Ι.Χ. από την παραμονή τουλάχιστον», λέει στην «Κ» ηλικιωμένη που μένει στα πέριξ, «καμιά εικοσαριά νεαροί το κλωτσούσαν, το μετακίνησαν και το έκαψαν».
Η ίδια, με το που ξεκίνησαν τα επεισόδια, γύρισε σπίτι της και έκλεισε ερμητικά πόρτες και παράθυρα. «Για να μην αναπνέω όσα ανθυγιεινά εκλύονται», διευκρινίζει. Εντεκα το πρωί στα Εξάρχεια και τα σημάδια της καταστροφής, το ένα μετά το άλλο, απομακρύνονται από τα συνεργεία του δήμου και χάρις στην προσωπική δουλειά καταστηματαρχών και κατοίκων, που με ένα λάστιχο και μια βούρτσα ανά χείρας καθαρίζουν εισόδους πολυκατοικιών, βιτρίνες μαγαζιών και το ταλαιπωρημένο οδόστρωμα. Ωστόσο, χιλιάδες κρυσταλλάκια από σπασμένα μπουκάλια μπίρας (από βόμβες μολότοφ) βρίσκονται διάσπαρτα στη Θεμιστοκλέους, τη Στουρνάρη, τη Zαΐμη, την Τοσίτσα και την Οικονόμου. Η μυρωδιά από τη χρήση χημικών είναι ακόμα τόσο έντονη που οι περαστικοί δακρύζουν, ενώ οι κάτοικοι με κόκκινα μάτια από αϋπνία και ταλαιπωρία βγαίνουν σιγά σιγά από τα σπίτια.
«Δεν δικαιολογώ ούτε αυτόν που σπάει τα πεζοδρόμια ούτε τον άλλο που κάνει αυθαίρετη χρήση βίας», σχολιάζει η κ. Γιούλα Κουγιά, που ζει στα Εξάρχεια από το 1982, «μετά πολλές ώρες πετροπόλεμου και ανταλλαγής ύβρεων, γιατί οι δύο πλευρές χρησιμοποιούν ακριβώς το ίδιο λεξιλόγιο, οι εμπλεκόμενοι έχουν εξαντλήσει τα όριά τους». Πολλοί εγκαταλείπουν τη γειτονιά τέτοιες μέρες και φιλοξενούνται στα προάστια, η ίδια μαζί με άλλους τρεις γείτονες κατεβαίνει από το διαμέρισμά της, παρακολουθεί από κοντά όσα συμβαίνουν και συνομιλεί με τους εμπλεκομένους. «Προχθές ήταν παιδιά γυμνασίου που τα περισσότερα μιλούσαν μεταξύ τους αγγλικά», περιγράφει η κ. Κουγιά, «άκουσα, ωστόσο, και γαλλικά και γερμανικά, κάποια μου απάντησαν ότι είχαν έρθει από τη Δανία».
Βομβαρδισμένο τοπίο θυμίζουν τα Εξάρχεια την επομένη των επεισοδίων. Συνεργεία του δήμου καθαρίζουν τους δρόμους στην περιοχή.
Ορισμένοι κάνουν λόγο για «αναρχοτουρισμό». «Δεν έλειπαν βέβαια και οι “γνωστοί άγνωστοι”, που εμείς γνωρίζουμε φυσιογνωμικά και τους χαιρετάμε», προσθέτει, «οι περισσότεροι δεν μένουν εδώ, αλλά στο Παγκράτι, στο Ιλιον, στα Πατήσια». Το μόνο παρήγορο ήταν ότι ο δήμος είχε από νωρίς μεταφέρει τους κάδους απορριμμάτων, «γιατί η ποιοτική διαφορά είναι μεγάλη ανάλογα με το υλικό που καίγεται».
Μπορεί τα Εξάρχεια να τραβούν τα φώτα της δημοσιότητας τη 17η Νοεμβρίου και την 6η Δεκεμβρίου, ωστόσο εντάσεις ξεσπούν σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο εκπορευόμενες κυρίως από την κατάληψη στο Πολυτεχνείο. Η κ. Κουγιά, ωστόσο, δεν νιώθει ότι κινδυνεύει από τέτοιου είδους αψιμαχίες, που δεν στρέφονται ενάντια σε όσους ζουν εδώ. «Ενδεχομένως να μας έβλαπτε μια μολότοφ που θα ξεφύγει από τον στόχο της ή μια σπίθα από τη φωτιά σε έναν κάδο», διευκρινίζει, «ο στόχος, όμως, δεν είμαστε εμείς».
Αυτό που προβληματίζει τους παροικούντες τα Εξάρχεια είναι η μαφία, που εκμεταλλευόμενη το «άβατο» λυμαίνεται την περιοχή και εντέλει ορίζει την καθημερινότητά τους. Ανθρωποι που πωλούν ναρκωτικά, τσιγάρα ή «προστασία» σε μαγαζιά έχουν κάνει έδρα τα Εξάρχεια επιβάλλοντας τους δικούς τους κανόνες.
«Η καθημερινότητά μας είναι αλλοπρόσαλλη», ομολογεί η κ. Κουγιά. «Τις προάλλες έμεινε κάποιος στο ασανσέρ, για να τον απεγκλωβίσουμε έπρεπε να κάνουμε τις παρακάτω ενέργειες: να καλέσουμε την Πυροσβεστική, που καλεί το πλησιέστερο Α.Τ., ώστε να στείλει περίπολο αστυνομικών με πολιτικά που θα επιβεβαιώσει ότι το συμβάν δεν είναι “παγίδα”, ώστε να δώσει πράσινο φως πάλι στο Α.Τ. και εκείνο να δώσει εντολή στην Πυροσβεστική», περιγράφει η ίδια, που ωστόσο δεν σκέφτεται να φύγει από τη γειτονιά της που την αγαπά «γιατί δεν είναι απρόσωπη». Για την επίλυση των παραπάνω παθογενειών, η ίδια πιστεύει ότι πρέπει οι ίδιοι να αναλάβουν δράση. «Αν όλοι μας, 4.000 – 5.000 άτομα, κατεβαίναμε στις επετείους και τιμούσαμε τους νεκρούς παίζοντας μουσική, θα έμενε χώρος για μπάχαλα; Αν οι εκατοντάδες ηλικιωμένοι πήγαιναν κάθε μέρα στην πλατεία βόλτα, δεν θα ανακαταλάμβαναν τον δημόσιο χώρο που τους ανήκε; Ποιος θα τολμούσε να τους πειράξει μέρα μεσημέρι;».
«Κρανίου τόπος» η Θεολογική του ΑΠΘ
Γράφει ο Απόστολος Λακασάς
«Το Αριστοτέλειο θρηνεί την καταστροφή και τη λεηλασία της Θεολογικής Σχολής!» Με τον δραματικό αυτό τόνο, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας –το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης– ξεκινά την περιγραφή της λεηλασίας το βράδυ της Πέμπτης από αγνώστους, με τους καθηγητές του να απευθύνουν σκληρό «κατηγορώ» στην ελληνική πολιτεία για την αδράνεια των αρμόδιων οργάνων. Aτομα του αντιεξουσιαστικού χώρου είχαν τη σχολή σαν ορμητήριο για τις επιθέσεις που εξαπέλυαν κατά της Αστυνομίας, προβάλλοντας ως πρόσχημα τη διαμαρτυρία κατά του… κράτους καταστολής την ημέρα της συμπλήρωσης των 10 ετών από τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Η καταγραφή των ζημιών συνεχίζεται, για τον λόγο αυτό η σχολή τη Δευτέρα δεν θα λειτουργήσει, ωστόσο το κόστος των ζημιών εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τις 100.000 ευρώ.
Οπως αναφέρει το Ιδρυμα, «μετά 24 ώρες κατάληψης της Σχολής και περίπου οκτώ ώρες καταστροφών, το ΑΠΘ βγαίνει ακόμη μία φορά χτυπημένο από βαρβάρους. Aτομα που δεν έχουν καμία σχέση με την πανεπιστημιακή κοινότητα κατέστρεψαν μάρμαρα και πεζοδρόμια, έβαλαν φωτιές σε υπαίθριους χώρους, βανδάλισαν τη Θεολογική Σχολή. Αίθουσες συνεδριάσεων, γραφεία καθηγητών, η γραμματεία της Σχολής και άλλοι χώροι λεηλατήθηκαν, πολλοί υπολογιστές κλάπηκαν και επιστημονική δουλειά χρόνων χάθηκε». Οι κουκουλοφόροι βεβήλωσαν εικόνες και τοιχογραφίες, και κατέστρεψαν ό,τι έβρισκαν μπροστά τους. Η αίθουσα συνεδριάσεων έχει καταστραφεί.
«Δεν με πειράζει ότι έκλεψαν, με πειράζει το μίσος που αποτύπωσαν. Να δούμε την επόμενη μέρα, δεν είναι για τα μαθήματα μόνο, αλλά να μην ξαναγίνει και του χρόνου, φοβούμαι ότι θα γίνεται ορμητήριο κάθε χρόνο», δήλωσε ο πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας, κ. Παναγιώτης Σκαλτσής. Σύμφωνα με καθηγητές, κάποια από τα άτομα που μετείχαν στην κατάληψη ίσως γνώριζαν πού φυλάσσονταν τα κλειδιά για τις πόρτες ασφαλείας των γραφείων και έτσι απέκτησαν πρόσβαση σε χώρους.
Ανάληψη πρωτοβουλιών
«Ζητάμε την προστασία της ελληνικής πολιτείας», ανέφερε ο αναπληρωτής πρύτανης κ. Θεόδωρος Λαόπουλος, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχει θέμα ασύλου όταν γίνονται καταστροφές». Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι η Αστυνομία και η Εισαγγελία είχαν ενημερωθεί για την κατάληψη στη Θεολογική Σχολή από το πρωί της Πέμπτης. Η ανακοίνωση του ΑΠΘ καταλήγει: «Καλούμε, για άλλη μία φορά, όλους τους θεσμικούς φορείς της ελληνικής πολιτείας να συναινέσουν στην ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών για την προστασία του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, για την προστασία του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο έτσι».
ΑΠΘ: Η Αστυνομία λέει ψέματα για τις καταστροφές στη Θεολογική
Γράφει ο Απόστολος Λακασάς
«Ξεσπάθωσε» το Αριστοτέλειο κατά της Αστυνομίας. Με μια οργίλη ανακοίνωση η ηγεσία του Ιδρύματος διαψεύδει το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο σε χθεσινή ανακοίνωσή του ανέφερε ότι «δεν είχε προηγηθεί σχετική ενημέρωση από τις αρμόδιες Πρυτανικές Αρχές, μέχρι που ολοκληρώθηκαν οι πορείες στην πόλη, για τα αδικήματα που διαπράττονταν εντός του χώρου του Α.Π.Θ.».
Το Αριστοτέλειο βρίσκεται σε συνεννόηση με την Αστυνομία για να παρεμβαίνει στο μη προστατευόμενο campus το οποίο είναι μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Είναι η πρώτη φορά που η ηγεσία του Ιδρύματος με ένα τόσο ξεκάθαρο και κοφτό τρόπο δηλώνει ότι υπεύθυνη για την προστασία του Ιδρύματος και άρα έπρεπε να αναλάβει δράση.
Ειδικότερα, στην ανακοίνωση το Αριστοτέλειο τονίζει πως «πέραν των σχετικών τηλεφωνικών επικοινωνιών με αρμόδιους Εισαγγελικούς και Αστυνομικούς λειτουργούς, στάλθηκε έγκαιρα και έγγραφη ενημέρωση για την κατάληψη της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. και πρόσκληση για παρέμβαση για την προστασία της».
Το ΑΠΘ καταλήγει παρατηρώντας ότι «είναι πράγματι σοβαρό θέμα όταν θεσμικοί φορείς της ελληνικής κοινωνίας, όπως το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, εκδίδουν ανακοινώσεις ενημέρωσης της κοινής γνώμης, που διαψεύδονται με αδιαμφισβήτητο τρόπο από τα γεγονότα που έχουν συμβεί».
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Πρυτανεία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είναι, δυστυχώς, υποχρεωμένη να διαψεύσει την ανακοίνωση του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας που αναφέρει ότι: “δεν είχε προηγηθεί σχετική ενημέρωση από τις αρμόδιες Πρυτανικές Αρχές, μέχρι που ολοκληρώθηκαν οι πορείες στην πόλη, για τα αδικήματα που διαπράττονταν εντός του χώρου του Α.Π.Θ.”.
Πέραν των σχετικών τηλεφωνικών επικοινωνιών με αρμόδιους Εισαγγελικούς και Αστυνομικούς λειτουργούς, στάλθηκε έγκαιρα και έγγραφη ενημέρωση για την κατάληψη της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. και πρόσκληση για παρέμβαση για την προστασία της.
Συγκεκριμένα, με το υπ. Αριθμ. Πρωτ. 11333/6-12-18 έγγραφο, που στάλθηκε ηλεκτρονικά στις 11:16 το πρωί της 6/12/2018, ενημερώθηκαν η Εισαγγελία Πρωτοδικών και η Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης για την κατάληψη του κτιρίου της Θεολογικής από αναρχικούς, την αδυναμία εισόδου μελών του ΑΠΘ, και την αδυναμία λειτουργίας της Σχολής. Το έγγραφο καταλήγει με πρόσκληση για ενέργειες, αναφέροντας επί λέξει: «Παρακαλούμε για τις ενέργειες σας για την προστασία των δημοσίων κτιρίων του ΑΠΘ».
Είναι πράγματι σοβαρό θέμα όταν θεσμικοί φορείς της Ελληνικής κοινωνίας, όπως το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, εκδίδουν ανακοινώσεις ενημέρωσης της κοινής γνώμης, που διαψεύδονται με αδιαμφισβήτητο τρόπο από τα γεγονότα που έχουν συμβεί.