Advertisement

Τέλος στα γέρικα σκαριά στις άγονες γραμμές

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης άνω των 400 εκατ. ευρώ για τη χρήση πράσινων πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων | ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

457

Στην αντικατάσταση των γέρικων σκαριών που εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις στις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, ή άγονες γραμμές όπως συνηθίζεται να αναφέρονται, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας με ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης που μπορεί να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τις στοχεύσεις του υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη. Γνώστης των όσων συμβαίνουν στους διαδρόμους της Κομισιόν, ως πρώην επίτροπος, ο Στυλιανίδης βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τις Βρυξέλλες με στόχο να αυξηθεί περαιτέρω το αρχικό πρόγραμμα των 80 εκατ. ευρώ έως 360 εκατ. ευρώ και να ξεπεράσει τελικά τα 400 εκατ. ευρώ.

Ηδη από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. ευρώ με δυνατότητα υπερδέσμευσης μέχρι και 360 εκατ, ευρώ για την ενίσχυση ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας με τη χρήση πράσινων πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων, ώστε να επιτευχθούν κατάλληλες διανησιωτικές συνδέσεις μεταξύ των λιμανιών των ελληνικών νησιών. Στόχος είναι το πρόγραμμα να επεκταθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα νησιά, τα οποία λόγω της γεωγραφικής τους θέσης παρουσιάζουν χαμηλό δείκτη προσβασιμότητας.

Σύμπραξη

Για την υλοποίηση του σχεδίου αυτού προκρίθηκε, για πρώτη φορά στην ακτοπλοΐα και τις μεταφορές εν γένει, το σχήμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) ως η πλέον ενδεδειγμένη προσέγγιση για την εξασφάλιση της επιτυχούς υλοποίησης της πρωτοβουλίας ώστε να ικανοποιούνται όλες οι απαιτήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό εκπονείται μελέτη με τίτλο «Consultant for the Pre-feasibility study for a Green Ferries PPP». Η μελέτη υλοποιείται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξη (EBRD) και τη Μονάδα ΣΔΙΤ του υπουργείου Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών με ορίζοντα υλοποίησης την άνοιξη του 2025.

Το σχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπει τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (υπουργείου και ακτοπλοϊκών εταιρειών) να κατασκευασθούν πλοία τα οποία θα ανήκουν ουσιαστικά στο κράτος αλλά θα τα διαχειρίζεται η ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Η ναυπήγηση του πλοίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από κεφάλαια του ΕΣΠΑ, μένει να αποσαφηνιστεί το ποσοστό, και το υπόλοιπο θα καλυφθεί από την ακτοπλοϊκή εταιρεία, που θα δρομολογήσει για 12 χρόνια υποχρεωτικά στη συγκεκριμένη γραμμή που θα έχει επιλεγεί. Επίσης το πλοίο θα δικαιούται και το μίσθωμα για την εκτέλεση της άγονης γραμμής. Σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας, προκειμένου το όλο σχέδιο «να δουλέψει» με επιτυχία θα πρέπει και το τραπεζικό σύστημα να προσαρμοσθεί ώστε να αξιοποιείται η σύμβαση ανάθεσης της γραμμής για τη χρηματοδότηση της εταιρείας που θα συμβάλλεται στο πλαίσιο του ΣΔΙΤ.

Στόχος των επιτελών του υπουργείου Ναυτιλίας είναι μέχρι το τέλος του 2027 να έχουν κατατεθεί όλες οι σχετικές αιτήσεις καθώς τότε λήγει και το πρόγραμμα. Η όποια καθυστέρηση πέραν αυτή της προθεσμίας σημαίνει ότι τα κονδύλια και η ευκαιρία ανανέωσης του στόλου των άγονων γραμμών θα χαθεί. Σημειώνεται ότι για τις συνδέσεις αυτές χρειάζονται πλοία με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (μέγεθος, θέσεις, μεταφορική ικανότητα οχημάτων, κ.λπ.) τα οποία θα καλύπτουν τις απαιτήσεις των ελληνικών λιμανιών και των μικρών νησιών ώστε να είναι και αποδοτικά.

Τα slots

Παράλληλα προωθείται και το σύστημα χρονοθυρίδων στα λιμάνια (Sea Port Time Slots System) που έχει ανακοινώσει ήδη ο Στυλιανίδης, το οποίο θα εκσυγχρονίσει τις διαδικασίες εισαγωγής, σχεδιασμού και παρακολούθησης δρομολογίων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, βελτιώνοντας τα επίπεδα ασφαλείας και εξυπηρέτησης των επιβατών. Πρόκειται για ένα σύστημα, ανάλογο του οποίου λειτουργεί στα αεροδρόμια και θα θέσει σε μία νέα πιο ασφαλή βάση σε συγκεκριμένες ώρες την προσέγγιση του κάθε πλοίου στο λιμάνι. Εχει ολοκληρωθεί σχετική μελέτη και το επόμενο διάστημα θα δρομολογηθεί ο σχετικός διαγωνισμός με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 3 εκατ. ευρώ και εξασφαλισμένους πόρους από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027».

Με την προώθηση των δύο παραπάνω σχεδιασμών το υπουργείο Ναυτιλίας επιδιώκει να εξασφαλίσει τη συνεχή και ασφαλή – για όλο τον χρόνο – διασύνδεση των μικρότερων ελληνικών νησιών με συμβατικά πλοία, τα οποία σε αντίθεση με τα ταχύπλοα που λειτουργούν για περιορισμένο χρονικό διάστημα κατά τη θερινή σεζόν, εξυπηρετούν πληρέστερα τις ανάγκες των νησιωτών και της νησιωτικής οικονομίας.

 

 

Πηγή tanea.gr
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο