Τζίρο που ανέρχεται συνολικά στα 11,18 δισεκατομμύρια ευρώ πραγματοποίησαν το 2022 35 επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα που δημοσιεύουν ισολογισμό. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, το σύνολο των σούπερ μάρκετ της χώρας τζίραρε πέρυσι 14 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντίστοιχα το 2021 οι 35 εταιρείες που εξετάζει ο ΙΕΛΚΑ στη σχετική αποτύπωση ανήλθε στα 10,31 δισεκατομμύρια ευρώ και το σύνολο των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι άγγιξε τα 12,85 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι βέβαια χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση η αύξηση του τζίρου ενέχει αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά.
Οι 35 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και ο τζίρος τους
• Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ: 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ
• ΑΒ Βασιλόπουλος: 1,98 δισεκατομμύρια ευρώ
• ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ: 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ
• Δ. Μασούτης Α.Ε.: 923,79 εκατ. ευρώ
• Πέντε Α.Ε. (Γαλαξίας): 513,5 εκατ. ευρώ
• ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: 497,81 εκατ. ευρώ
• Μart Cash & Carry: 407,14 εκατ. ευρώ
• Market In: 375,3 εκατ. ευρώ
• Bazaar Α.Ε.: 223,58 εκατ. ευρώ
• Χαλκιαδάκης Α.Ε.: 190,86 εκατ. ευρώ
• Εγνατία Α.Ε. (Discount Markt): 160,08 εκατ. ευρώ
• Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕΕ: 98,22 εκατ. ευρώ
• ΟΚ Anytime Market Α.Ε.: 68,33 εκατ. ευρώ
• Ανδρικόπουλος ΑΕΒΕ: 54,05 εκατ. ευρώ
• Γουντσίδης Α.Ε.: 51,91 εκατ. ευρώ
• Αφοί Παναγιωτόπουλοι ΑΕΒΕ: 43,67 εκατ. ευρώ
• Σκόντο ΕΠΕ: 42,68 εκατ. ευρώ
• Ι&Φ Κονταράτου (Super Market Flora): 42,02 εκατ. ευρώ
• ΝΤΙΕΛΛΑΣ Α.Ε.: 33,51 εκατ. ευρώ
• Πίτσιας Α.Ε.: 31,37 εκατ. ευρώ
• Φαιστός ΑΕΒΕ: 27,06 εκατ. ευρώ
• Λέων Α.Ε.: 25,11 εκατ. ευρώ
• Σ. Κάντζας ΑΕΒΕ: 24,11 εκατ. ευρώ
• Καλαμβόκη ΑΕΒΕ: 22,66 εκατ. ευρώ
• Υιοι Χρ. Αγγελή Α.Ε.: 19,81 εκατ. ευρώ
• Αφοί Π. Μουργή Α.Ε.: 19,32 εκατ. ευρώ
• Γέγος Α.Ε.: 18,25 εκατ. ευρώ
• Ελληνική Διατροφή Δυτικής Μακεδονίας Α.Ε.: 17,81 εκατ. ευρώ
• Β. Παπαγεωργίου Α.Ε.: 15,33 εκατ. ευρώ
• Ελληνική Διατροφή Θεσσαλίας ΑΒΕΕ: 13,59 εκατ. ευρώ
• Πτολεμαΐς ΕΠΕ: 6,95 εκατ. ευρώ
• Ευρωδιάθεση Α.Ε.: 5,33 εκατ. ευρώ
• ΥΠΕΡ Γρηγοριάδης ΙΚΕ: 5,04 εκατ. ευρώ
• Γεργατσούλης Α.Ε.: 3,49 εκατ. ευρώ
• Αφοί Ριζόγλου Α.Ε.: 1,77 εκατ. ευρώ
Σημειώνεται ότι τα τρόφιμα αποτελούν την κατηγορία ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, τα οποία συμμετέχουν στο τζίρο των σούπερ μάρκετ κατά τουλάχιστον 80%. Το υπόλοιπο του τζίρου προέρχεται από τις πωλήσεις προϊόντων ατομικής υγιεινής και περιοποίησης και από προϊόντα περιποίησης σπιτιού (απορρυπαντικά, καθαριστικά). Ωστόσο αυτό που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είναι ότι τα σούπερ μάρκετ χάνουν μερίδιο πωλήσεων στα τρόφιμα, το οποίο αποσπούν άλλα κανάλια λιανικής πώλησης όπως είναι αρτοποιεία, καταστήματα εστίασης, παντοπωλεία. Έτσι, το 2022 μόνο το 58,5% των συνολικών πωλήσεων τροφίμων προήλθε από τα σούπερ μάρκετ, ήτοι ποσό 13,3 δισεκατομμυρίων ευρώ και επιπλέον ποσό 9,3 δισεκατομμυρίων ευρώ ήταν οι πωλήσεις μέσω των υπολοίπων καναλιών.
Στα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ οι επενδύσεις στη δεκαετία
Σημαντικό μέρος κεφαλαίων έχουν επενδυθεί κατά την τελευταία δεκαετία από τα σούπερ μάρκετ, το συνολικό ύψος των οποίων ανέρχεται στα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο διάστημα της δεκαετίας 2013-2022 το 2022 ήταν η χρονιά με το μεγαλύτερο ύψος επενδύσεων, καθώς ανήλθαν στα 477,58 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αμέσως πιο “δαπανηρή” χρονιά από πλευράς επενδύσεων για τον κλάδο ήταν το 2022 με 368,45 εκατομμύρια ευρώ και ακολούθως το 2021 με 353,53 εκατ. ευρώ. Ο μέσος όρος των επενδύσεων στη δεκαετία είναι 268,08 εκατομμύρια ανά έτος.