Ένα όνειρο δεκαετιών για την παγκόσμια αεροπλοΐα βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ στην υλοποίησή του. Η ιδέα ενός αεροσκάφους που δεν θα έχει ανάγκη ανεφοδιασμού και θα τροφοδοτείται αποκλειστικά από την ηλιακή ενέργεια δεν είναι καινούρια, αλλά διαχρονικά σκόνταφτε σε πρακτικά προβλήματα και τεχνικά προσκόμματα.
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της Boeing, το ηλιακό αυτόνομο αεροσκάφος «Odysseus» μπορεί να πετάει (σχεδόν) για πάντα χρησιμοποιώντας αποκλειστικά την ανανεώσιμη ενέργεια του ήλιου. Την ανάπτυξη έχει αναλάβει η Aurora Flight Sciences, θυγατρική της Boeing, που αποκαλεί το συγκεκριμένο concept «ψευδο-δορυφόρο μεγάλου υψόμετρου». Το Odysseus είναι μια μεγάλη πλατφόρμα κατασκευασμένη από ελαφρά και ιδιαίτερα ανθεκτικά υλικά και ειδικά σχεδιασμένες κυψέλες που συγκεντρώνουν την ενέργεια του ήλιου. Το βασικό του πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα πτήσεων πρακτικά επ’ αόριστον.
Οι κατασκευαστές του ισχυρίζονται ότι διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου απ’ όλα τα ανταγωνιστικά αεροσκάφη. Συν τοις άλλοις, η κατασκευή του είναι ιδιαίτερα οικονομική, καθώς το κόστος του είναι υποπολλαπλάσιο από το αντίστοιχο ενός δορυφόρου. Επίσης, πετάει σε αρκετά μεγάλο υψόμετρο, χωρίς να εμποδίζει δηλαδή άλλα αεροσκάφη, αλλά και να μην επηρεάζεται από καιρικά φαινόμενα.
Εκπληκτικές δυνατότητες
Οι προοπτικές ενός σκάφους αυτών των δυνατοτήτων είναι εκπληκτικές, καθώς δύναται πράγματι να ανοίξει νέους δρόμους για τα αεροπορικά ταξίδια, και αυτός είναι ο λόγος που οι μεγάλοι κατασκευαστές έχουν αφιερώσει πολύ χρόνο και άφθονο χρήμα για να το κάνουν πραγματικότητα. Μπορεί, για παράδειγμα, να αξιοποιηθεί σε εφαρμογές τηλεπικοινωνιών και συνδεσιμότητας αντί για πολύ πιο κοστοβόρους δορυφόρους.
Οι κατασκευαστές του, βέβαια, αναφέρουν ότι είναι μια ιδανική επιλογή για τη μελέτη της κλιματικής αλλαγής, αφού θα είναι σε θέση να καταγράφει περίπλοκους δείκτες που συνδέονται με τα φαινόμενα. Εξάλλου, ο «Οδυσσέας» θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη διαχείριση φυσικών καταστροφών, λόγω των δυνατοτήτων παρατήρησης και καταγραφής των σοβαρών καιρικών φαινομένων. Ακόμη, είναι πλήρως προσαρμόσιμο στις ανάγκες της εκάστοτε αποστολής, ενώ μπορεί να επαναπρογραμματίζεται ώστε να προσαρμόζεται στις μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις.
Ο «πρόγονός του ταξίδεψε από την Κρήτη στη Σαντορίνη
Η ιδέα της ανάπτυξης ενός σκάφους χωρίς κινητήρα όπως ο «Οδυσσέας», έχει τις ρίζες της στις ρομαντικές προσπάθειες επιστημόνων και μηχανικών πριν από τριάντα χρόνια. Τότε, ο «Δαίδαλος» ένα πεταλοκίνητο σκάφος που κατασκευάστηκε στα εργαστήρια του ΜΙΤ υπό την καθοδήγηση του σημερινού Προέδρου της Aurora, John Langford, πραγματοποίησε την πρώτη του επίσημη πτήση.
H δοκιμή μάλιστα έγινε στη χώρα μας, όπου διένυσε μια απόσταση 72 μιλίων μεταξύ της Κρήτης και της Σαντορίνης, αξιοποιώντας την κινητική ενέργεια που παρήγαγε ο Έλληνας ποδηλάτης Κανέλλος Κανελλόπουλος. Επειδή, βέβαια, με τα πεντάλ τα αεροσκάφη δεν μπορούν να πάνε πολύ μακρύτερα, η Aurora επέλεξε την εύλογη λύση της ηλιακής ενέργειας. Η πρώτη του πτήση είναι προγραμματισμένη για την Άνοιξη του 2019.
Το συνοπτικό βίντεο που παρουσιάζει το εγχείρημα: