«Υφαρπαγή» των Μυρτιδίων επιχειρείται αιφνιδιαστικά, «πραξικοπηματικά» και παράνομα από την Μητρόπολη Κυθήρων!
Έσκασε «βόμβα» - Απρόβλεπτες και επικίνδυνες για την ενότητα των Κυθηρίων εξελίξεις
Με μία απόφαση της Ιεράς Συνόδου, η οποία ελήφθη κατόπιν εισηγήσεως του Μητροπολίτου Κυθήρων το Φεβρουάριο του 2018 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (φ. αρ. 54/22 Μαρτίου 2018) ((διαβάστε εδώ) αλλά έγινε γνωστή μόλις πρόσφατα, καθώς «έπιασε στον ύπνο» τις τοπικές αρχές στα Κύθηρα (Εγχώριο και Δήμο) η Μητρόπολη Κυθήρων επιχειρεί να «υφαρπάσει» τη διοίκηση, διαχείριση και όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τους πόρους των Ιερών Προσκυνημάτων Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης και Αγίας Μόνης με κανονισμό για τη σύσταση Διοικούσης Επιτροπής, η οποία θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα επιτροπή των Μυρτιδίων, που έχει διορισθεί από την Εγχώριο κατ’ εφαρμογή του Π.Δ. 272/1985, που είχε εκδοθεί βάσει του Ν. 1416/1984. Σύμφωνα με αυτόν τον «κανονισμό» η Δ.Ε. θα είναι επταμελής και –εννοείται- ότι θα προεδρεύεται από το Μητροπολίτη και η πλειοψηφία της θα ελέγχεται απόλυτα από αυτόν, κάνοντας απλά τη «χάρη» να συμμετέχουν σε αυτήν ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος της Εγχωρίου ως απλά μέλη! Το εντυπωσιακό είναι ότι από το Φεβρουάριο που ετέθη το θέμα στη Δ.Ι.Σ. μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει τίποτε γνωστό για τις προθέσεις της Μητροπόλεως, ενώ φυσικά δεν εκλήθη να εκφέρει γνώμη ούτε ένας εκ των θεσμικών παραγόντων των Κυθήρων, καθώς ήταν απολύτως βέβαιον ότι το σχέδιο αυτό θα συναντούσε την καθολική αντίδραση, καθώς ανατρέπει εκκλησιαστική παράδοση και τοπικά έθιμα αιώνων, όπως πολλάκις έχει αναφερθεί από σοβαρούς μελετητές στο πρόσφατο παρελθόν. Ίσως, πάντως, η χρονική συγκυρία της δημοσίευσης να είχε σχέση με το προσδοκώμενο αποτέλεσμα της δικαστικής εκκρεμότητος που δικαζόταν στο ΣτΕ το Μάιο και τελικά ανεβλήθη. Περιληπτικά, η πρόταση για την Δ.Ε. είναι η εξής:
«Το ως άνω Εκκλησιαστικόν Προσκύνημα διοικείται υπό επταμελούς (7) Διοικούσης Επιτροπής, τα μέλη της οποίας διορίζονται επί θητεία τριών (3) ετών, κατόπιν προτάσεως του Σεβ. Μητροπολίτου Κυθήρων, δι’ αποφάσεως της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, δημοσιευομένης δια της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως». Σε αυτήν μετέχουν οι:
- Ο Μητροπολίτης ως Πρόεδρος.
- Ο Γεν. Αρχιερατικός Επίτροπος.
- Ο Δήμαρχος.
- Ο πρόεδρος της Εγχωρίου.
- Ο ιερέας του Προσκυνήματος.
- Ένας εκ των εκλεγομένων προέδρων ή μελών των τοπικών κοινοτήτων, που εκλέγεται από τα μέλη τους.
- Ένα μέλος που ορίζουν τα εκκλησιαστικά συμβούλια.
Επίσης, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι: «Δεν δύναται να διορισθεί μέλος …………..όστις δεν έχει τελέσει θρησκευτικόν γάμον………….ή όστις αντιτίθεται εις τους σκοπούς και το καθεστώς λειτουργίας του Ιερού Προσκυνήματος, όπως ορίζονται δια του παρόντος». Επίσης ορίζεται ότι ακόμη και οι εκλέκτορες των τοπικών συμβουλίων αποκλείονται του να ψηφίσουν εφ’ όσον δεν έχουν συνάψει θρησκευτικό γάμο!
Πόροι του Ιερού Προσκυνήματος σύμφωνα με τον κανονισμό είναι:
- Τα έσοδα εκ της προσκυνήσεως της Ιεράς και Σεπτής Εικόνος της Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης.
- Αι εισπράξεις εκ κηροπωλήσεων, Ιεροπραξιών, Ιερών Ακολουθιών και προσφορών ή αφιερωμάτων των προσκυνητών.
- Αι υπέρ του Ιερού Προσκυνήματος δωρεαί, κληρονομίαι, κληροδοσίαι, χορηγίαι πιστών, όπως και τυχόν έκτακτοι επιδοτήσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και της Πολιτείας.
- Άπαντα τα έσοδα εκ της κινητής και ακινήτου περιουσίας του Ιερού Προσκυνήματος, ως και τα έσοδα, τα οποία προέρχονται από το Εκθετήριον Ιερών εικόνων, εντύπων και αναμνηστικών, ως και από την εν γένει δημιουργικήν δραστηριότητα αυτού».
Όσον αφορά την υπάρχουσα επιτροπή των Μυρτιδίων ο κανονισμός αυτός την καταργεί (!) προχωρώντας ως φαίνεται και σε …κατάργηση του σχετικού Νόμου που αναφέρθηκε παραπάνω, αναλαμβάνοντας έτσι η Ιερά Σύνοδος και καθήκοντα ….νομοθέτου και καταργώντας και τη Βουλή των Ελλήνων που ψήφισε το σχετικό Νόμο και όλες τις κυβερνήσεις που τον εφαρμόζουν από το 1985 μέχρι σήμερα! Διαβάστε την απίθανη αυτή διάταξη του «κανονισμού», όπως ακριβώς έχει:
«Η θητεία του υφισταμένου Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ε.Π.Κ.Α., αναφορικώς προς την διοίκησιν και διαχείρισιν των Ιερών Προσκυνημάτων, θεωρείται λήξασα με την δημοσίευσιν του παρόντος, εξακολουθεί όμως εκτελούν τα καθήκοντα αυτού έως του διορισμού της νέας Δ.Ε. υπό της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος».
Και αλλού γίνεται αντιληπτός και ο σκοπός όλων αυτών: «Η καταμέτρησις των παγκαριών διενεργείται υπό της Δ.Ε. του Ιερού Προσκυνήματος και εκ του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου αυτού». (Ολόκληρος ο κανονισμός προσαρτάται στο παρόν άρθρο).
Εν όψει όλων των παραπάνω αναμένεται ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος της Εγχωρίου να συγκαλέσουν τα συμβούλιά τους και να λάβουν αποφάσεις. Πιθανότερη οδός αυτή τη στιγμή διαφαίνεται μόνο η δικαστική, όταν προχωρήσει η υλοποίηση του σχεδίου, καθώς έχουν χαθεί πλέον οι προθεσμίες προσφυγών, καθώς το θέμα πρόκειται να λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις και κανείς δεν γνωρίζει την εξέλιξή του με δεδομένο ότι ο Κυθηραϊκός λαός έχει δείξει πολλές φορές στο παρελθόν την προσήλωσή του στις παραδόσεις, αυτές που από την Ενετοκρατία ακόμη καθόριζαν τον τρόπο διοίκησης των Προσκυνημάτων και επανελήφθησαν με διαφόρους τρόπους έκτοτε χωρίς ποτέ να αλλοιωθεί ο κύριος χαρακτήρας τους. Εκείνο που προκαλεί κατάπληξη είναι πώς σε αυτές τις συγκυρίες ένας ακόμη Μητροπολίτης έρχεται να δημιουργήσει μεγάλο διχασμό στο κοινό του νησιού, το οποίο βρίσκεται εν μέσω μυρίων όσων προβλημάτων, κάτι που μόνο Χριστιανικό δεν θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί, ακολουθώντας την σχετικά πρόσφατη «παράδοση» Μητροπολιτών, που θέλουν να «βάλουν πόδι» στο λίκνο των Κυθηραϊκών προσκυνημάτων και να τα απομονώσουν ουσιαστικά από τη λαϊκή τους διοίκηση. Τώρα πλέον ο «χορός» των δικαστικών διεκδικήσεων που οδηγούν αναπόφευκτα σε διχαστικές εξελίξεις ανοίγει επικίνδυνα, όπως ακριβώς είχαμε προβλέψει εδώ και καιρό, όταν ξεκινούσαν όλα αυτά μέσα από την κατάθεση της προσφυγής στο Σ.Τ.Ε. η αναβολή εκδίκασης της οποίας έγινε γνωστή μόλις χθες και η οποία ήταν η τρίτη στη σειρά προσφυγή με τις προηγούμενες δύο να έχουν απορριφθεί από το ίδιο ανώτατο δικαστήριο.