Τις απαράδεκτες συνθήκες της μειονοτικής εκπαίδευσης στην Αλβανία, που οδηγούν σε περαιτέρω συρρίκνωση του ελληνισμού και στην υποχρεωτική φυγή από τις πατρογονικές εστίες του, καταγγέλλει με ανακοίνωση της η οργάνωση της ελληνικής μειονότητας «ΟΜΟΝΟΙΑ», με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και αναδεικνύει το εξίσου σοβαρό ζήτημα τη διατήρησης και φέτος των ανθελληνικών αναφορών στα σχολικά βιβλία.
Η «ΟΜΟΝΟΙΑ» καταγγέλλει «έλλειψη φροντίδας για τις σχολικές υποδομές, καθυστερήσεις για τα σχολικά βιβλία και διατήρηση του ανθελληνικού περιεχομένου στα εγχειρίδια της Ιστορίας και της Γεωγραφίας», αναδεικνύοντας ένα σημαντικό πρόβλημα στις διμερείς σχέσεις, καθώς πλέον αφορά την αξιοπιστία της αλβανικής πλευράς σε ό,τι συζητά και συμφωνεί με την Αθήνα.
Η Συμφωνία για αλλαγή των σχολικών βιβλίων πάει τουλάχιστον μια δεκαετία πίσω, αλλά ενώ από τα ελληνικά βιβλία έχουν απομακρυνθεί οι αναφορές σε «Βόρειο Ήπειρο», τα αλβανικά βιβλία συνεχίζουν να είναι γεμάτα με ανθελληνικές και αλυτρωτικές αναφορές.
Και στην τελευταία προσπάθεια προσέγγισης μέσω των συνομιλιών των Υπουργών Εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Ντ. Μπουσάτι είχε συμφωνηθεί και πάλι να λειτουργήσουν οι κοινές επιτροπές για τον εντοπισμό των προβληματικών αναφορών στα σχολικά βιβλία και να υπάρξει άμεση αλλαγή τους.
Και ενώ η Αθήνα έχει προχωρήσει σε μια σειρά κινήσεις καλής θέλησης προς την Αλβανία (αναγνώριση διπλωμάτων οδήγησης, κατάργηση της επικύρωσης των αλβανικών εγγράφων και πιστοποιητικών κ.α.) ενώ όμως η κρίσιμη συζήτηση για την Συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων συνόρων έχει παγώσει, ξαφνικά υφίσταται και «καψόνια» από τους Αλβανούς σε ό,τι αφορά τα σχολικά βιβλία.
Έτσι σύμφωνα με πληροφορίες μας στην τελευταία συνάντηση της Κοινής Επιτροπής με προκλητικό τρόπο η αλβανική πλευρά ανακοίνωσε ότι ούτε φέτος θα αλλάξουν τα βιβλία, καθώς τώρα… ανακάλυψαν ότι δεν προβλέπεται αλλαγή βιβλίων πριν περάσει μια…τριετία.
Οι Αλβανοί μάλιστα πρόβαλλαν την πρωτοφανή άποψη ότι οι χάρτες (οι οποίοι δείχνουν τις αλβανικές περιοχές να καλύπτουν όλη σχεδόν την βορειοδυτική Ελλάδα) «δεν ενοχλούν γιατί αποτυπώνουν την ιστορία δείχνοντας μια παλιά εικόνα…».
Το θέμα της αλλαγής των σχολικών βιβλίων που περιλαμβάνουν απαράδεκτες αναφοράς καθώς χαρακτηρίζουν «αλβανικά εδάφη» όλη την Ήπειρο μέχρι την Πρέβεζα αλλά και την Δυτική Μακεδονία, περιγράφουν ως «Γενοκτονία» την φυγή των Τσάμηδων από την Θεσπρωτία στην διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου καλλιεργώντας έναν επικίνδυνο αλυτρωτισμό και διατηρώντας τον μύθο της ταύτισης των «αρβανιτών» με αλβανική… μειονότητα, έχει τεθεί με ιδιαίτερη έμφαση στις διμερείς σχέσεις. (Το θεμα ειχε αναδείξει πριν έναν ένα χρονο το Liberal).
Και φυσικά τα βιβλία αυτά δεν αφορούν μόνο τους Αλβανούς μαθητές ούτε τα παιδιά της ελληνικής μειονότητας τα οποία υποβάλλονται έτσι σε ένα ιδιότυπο καθεστώς άσκησης ψυχολογικής πίεσης. Τα ίδια αυτά βιβλία μεταφέρονται στην Ελλάδα και μοιράζονται στα παιδιά των Αλβανών μεταναστών που παρακολουθούν μαθήματα αλβανικής γλώσσας στις αίθουσες των σχολείων που παραχωρούν οι Δήμοι σε όλη την χώρα. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά αυτά που τα περισσότερα έχουν ελληνική ιθαγένεια, μπολιάζονται με έναν επικίνδυνο εθνικισμό και αλυτρωτισμό, που καλλιεργεί το όραμα της «Μεγάλης Αλβανίας».
Σε ό,τι αφορά την κατάσταση της ελληνικής εκπαίδευσης στην Αλβανία, η «ΟΜΟΝΟΙΑ» αναφέρει στην ανακοίνωση της: «…Η συρρίκνωση του αριθμού των μαθητών στα σχολεία που χαίρουν τυπικά προνομίων παιδείας για την ΕΕΜ δεν έχει σχέση με τις δημογραφικές εξελίξεις. Η χρόνια ελλιπή φροντίδα για τις σχολικές υποδομές, η μη κατάρτιση κατάλληλου εκπαιδευτικού προσωπικού, η εγκατάλειψη της παιδείας στην ύπαιθρο και την περιφέρεια, η υστέρηση στο πεδίο των σχολικών εγχειριδίων αποτελούν λόγους ουσιαστικούς της μείωσης των μαθητών στα δημόσια σχολεία που απευθύνονται στις κοινότητες των Ελλήνων, έστω στις περιοχές που το κράτος αναγνωρίζει ως τέτοιες…».
Με ειδική αναφορά στις αντιεπιστημονικές και ανθελληνικές αναφορές στα βιβλία της ιστορίας και της γεωγραφίας η «ΟΜΟΝΟΙΑ» κατηγορεί την αλβανική κυβέρνηση για την εφαρμογή συστηματικού σχεδίου για τον διωγμό της Ελληνικής μειονοτητας από τις εστίες της:
«..Ως ΟΜΟΝΟΙΑ θεωρούμε υπεύθυνη την πολιτεία ότι με την εκπαιδευτική πολιτική που ακολουθεί προσβάλει την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας στα σχολεία που φοιτούν μέλη της ΕΕΜ. Αυτό οδηγεί οικογένειες της σε επιλογές εγκατάλειψης γι αυτό το λόγο των πάτριων εστιών ή την επιλογή σχολείων που δεν περιέχουν διδασκαλία της ή στην ελληνική. Και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για πρακτικές τεχνητής μείωσης της δυναμικής της Ελληνικής κοινότητας που αντιβαίνουν το πνεύμα και τις πρακτικές των διεθνών Συμβάσεων..».