Advertisement

Η Cosco ταράζει τα νερά και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος

του Τάσου Τέλλογλου

803

Το 2015 υπουργός Εσωτερικών ήταν ο κ. Νίκος Βούτσης. Στη συζήτηση για την επένδυση της Cosco στον Πειραιά, όταν ειπώθηκε ότι κέρδισε πολλά η χώρα, άφησε άφωνους όσους παρακολουθούσαν, με την απάντηση που έδωσε: «Ούτε μία ελληνική βίδα δεν μπήκε όταν χρειάσθηκε να αλλάξει κάτι στις εγκαταστάσεις του προβλήτα που έχουν πάρει. Ολα τα φέρνουν από την Κίνα!».

Αυτά ειπώθηκαν πριν από τρία χρόνια. Ο κ. Νίκος Βούτσης, πρόεδρος της Βουλής πλέον, μπορεί να έχει αναθεωρήσει τις απόψεις του, αλλά δεν τις έχουν ξεχάσει οι μικροναυπηγοί του Περάματος, τους οποίους κάλεσε την περασμένη εβδομάδα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Cosco κ. Αγγελος Καρακώστας, επιχειρώντας να τους πείσει ότι στο λιμάνι «υπάρχει δουλειά για όλους».

Τα προβλήματα είχαν φανεί πριν από έναν μήνα, κατά τη διαβούλευση για το master plan του ΟΛΠ. Τέσσερις δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και αρκετοί επιχειρηματίες, που θεωρούν ότι θα μείνουν «έξω» από τη διανομή του πλούτου που θα παράγεται στο λιμάνι, φαίνεται ότι σχημάτισαν ένα είδος κοινού μετώπου.

Οι Κινέζοι τοποθετούν επικεφαλής αυτού του μετώπου τον κ. Δημοσθένη Μπακόπουλο, γενικό γραμματέα της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), στον οποίο μαζί με έναν υφυπουργό και ένα κοινοβουλευτικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ χρεώνουν την οργάνωση χωριστής διαβούλευσης για το master plan του ΟΛΠ. Μάλιστα, οι Κινέζοι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ήθελαν να απευθυνθούν στον πρωθυπουργό γραπτώς ή μέσω διαβήματος, πλην όμως ανέκρουσαν πρύμναν. Και ενώ τα όπλα του πολέμου φάνηκε ότι θάφτηκαν, η ανακοίνωση του ΟΛΠ ότι σκοπεύει να φτιάξει ναυπηγείο για επισκευές στο Κερατσίνι, ξεσήκωσε κύματα «εχθρών» της Cosco.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΚΕΠΕ, από την αρχή της κρίσης έως το 2014 ο τζίρος στη ναυπήγηση νέων σκαφών μειώθηκε από τα 403 εκατ. στα 94,5 ευρώ και οι απασχολούμενοι από τις 4.500 στις 1.663. Στην επισκευή, όπου τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, ο τζίρος έπεσε από τα 328 εκατ. στα 191 εκατ. ευρώ και οι εργαζόμενοι από τις 5.900 στις 3.774. Οσοι αντιδρούν στους Κινέζους, θεωρούν ότι μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της ναυπήγησης και της επισκευής θα μείνει στα χέρια τους, και σε έναν δύο υπεργολάβους, αφήνοντας τους άλλους «εκτός νυμφώνος». Οι Κινέζοι αντιτείνουν ότι οι δεξαμενές που θα φέρουν στο τέλος του μήνα θα αυξήσουν τον όγκο των πωλήσεων, κυρίως στις επισκευές.

Δεξαμενές και Blue Star

H αντιπαράθεση, που εκδηλώνεται τώρα, εκκολάπτεται εδώ και μήνες. Πρώτο επεισόδιο ήταν το ατύχημα του Blue Star στην Ιο τον Σεπτέμβριο. Η πρόταση του ΟΛΠ ήταν να το επισκευάσουν δύο ναυπηγοί, εκ των οποίων ο πρώτος, αν και από τους καλούς στη δουλειά του, έχει χρεοκοπήσει (συνδεόταν με την εταιρεία NΑΥΣΙ Α.Ε.).

«Οι Κινέζοι θα τον επιλέξουν ως μόνιμο εργολάβο και θα μας πιέσουν να μειώσουμε τόσο τις τιμές, που στο τέλος δεν θα βγαίνουμε», είπαν στην «Κ» τρεις ιδιοκτήτες ναυπηγοεπικευαστικών επιχειρήσεων, οι οποίοι θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους (σ.σ.: δύο από αυτούς διατηρούν ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας με την ηγεσία του ΟΛΠ). Τελικά, και εξαιτίας των αντιδράσεων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, το Blue Star κατέληξε στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ. Νίκος Ταβουλάρης, που δεν συγκαταλέγεται στους «εχθρούς» των Κινέζων, θεωρεί ότι η κυβέρνηση έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στην απασχόληση στις 12 δεξαμενές που διαθέτει η χώρα, όπου το προσωπικό υποαπασχολείται. Ο Ταβουλάρης αλλά και άλλοι μεγαλύτεροι παίκτες στη ναυπηγοεπισκευή θεωρούν ότι οι Κινέζοι μπορούν να βάλουν «τάξη σε ένα άναρχο τοπίο».

Απόβλητα λιμένων

Το επόμενο επεισόδιο ήταν τα απόβλητα του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Στις 11 Ιανουαρίου 2018, ο ΟΛΠ κατέθεσε αγωγή (σ.σ.: βρίσκεται στην κατοχή της «Κ») κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και των εταιρειών Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος και «Ιγνάτιος Σπανόπουλος». Εναντίον των δύο τελευταίων στράφηκαν διότι δεν «απέδωσαν μεικτής φύσης στερεά απόβλητα… στις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων του ΟΛΠ». Ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί για την αντιρρύπανση την εταιρεία Antipollution, που καταβάλλει στον ΟΛΠ το 19% των εισπράξεών της. Ο ΟΛΠ υπολογίζει ότι υπέστη ζημία 885.000 ευρώ. Η Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος είχε αμφισβητήσει αυτήν την ανάθεση του ΟΛΠ (σ.σ.: με το παλαιό καθεστώς) και με τη βοήθεια της ΔΑΛ επέβαλε ένα άλλο μοντέλο εκμετάλλευσης των αποβλήτων σε άλλα λιμάνια της χώρας, θεωρώντας ότι ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτά τα απόβλητα, εν ονόματι της ελευθερίας του ανταγωνισμού, κάτι που θεσμοθετήθηκε με ρύθμιση του νομοσχεδίου για τη ναυτιλία που ψηφίσθηκε τον Νοέμβριο.

Εγκαταλελειμμένα πλοία

Εναν μήνα αργότερα, ο ΟΛΠ υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για τη ρυμούλκηση στην Τουρκία του εγκαταλελειμμένου «Μακεδονία» («Κ», 21 Φεβρουαρίου 2018). Απαντώντας, ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Δ. Π. Μπακόπουλος σε έγγραφό του της 1ης Φεβρουαρίου αναφέρει ότι «ο ΟΛΠ δεν έχει την εξουσία να αποφασίζει ποιο πλοίο θα έχει ελευθεροπλοΐα» (σ.σ.: το «Μακεδονία» ανεχώρησε για την Τουρκία, αν και ο ΟΛΠ είχε εγγράψει υποθήκη πάνω του). Το ότι το πλοίο ρυμουλκήθηκε από την επιχείρηση Σπανόπουλου δεν θεωρείται σύμβαση στον ΟΛΠ, που απέρριψε αίτημα του επιχειρηματία να επεκτείνει ναυπηγείο που έχει στην Κυνόσουρα, με άλλο παρακείμενο που ενοικίασε. Και είναι ακόμα η αρχή…

Η Δημόσια Αρχή Λιμένων διευκρινίζει

Κύριε διευθυντά

Κατόπιν δημοσιεύματος στην «Οικονομική Καθημερινή»  με τίτλο «Η Cosco ταράζει τα νερά και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος» επισημαίνω μεταξύ άλλων:

α) Η Δημόσια Αρχή Λιμένων αποτελεί το φορέα άσκησης δημόσιας εξουσίας στο Λιμένα Πειραιά και έχει ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να μεριμνά για την προσήκουσα υλοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΠ ΑΕ, που κυρώθηκε με το ν. 4404/2016. Κατά συνέπεια, μοναδικός σκοπός της είναι η προσήκουσα υλοποίηση των συμφωνημένων και όχι η δημιουργία «μετώπων» με οποιονδήποτε.

β) Ούτε η Δημόσια Αρχή Λιμένων, ούτε εγώ προσωπικά έχουμε σχηματίσει οποιοδήποτε «μέτωπο» με οποιοδήποτε επιχειρηματία, είτε «μέσα», είτε «έξω» «από τη διανομή του πλούτου που θα παράγεται στο λιμάνι». Επιπρόσθετα, η Δημόσια Αρχή Λιμένων δεν είναι ούτε πάροχος, ούτε λήπτης λιμενικών υπηρεσιών, αλλά δημόσια υπηρεσία. Κατά συνέπεια, μοναδικό σκοπό έχει την τήρηση του νόμου και όχι τη διαχείριση οποιασδήποτε μορφής και ταυτότητας επιχειρηματικών συμφερόντων, από τα οποία δεν έχει καμία απολύτως εξάρτηση.

γ) Η Δημόσια Αρχή Λιμένων ουδέποτε οργάνωσε «χωριστή διαβούλευση για το master plan του ΟΛΠ». Το ακριβές είναι ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένα Πειραιά άσκησε την ρητά προβλεπόμενη από το άρθρο 131 παρ. 5 περ. στ’ ν. 4389/2016 αρμοδιότητά της να συγκαλεί ανά τρεις (3) μήνες Συνέλευση Διαβούλευσης για οποιοδήποτε θέμα αφορά στο Λιμένα Πειραιά. Τα αποτελέσματα της Συνέλευσης Διαβούλευσης, που έλαβε χώρα στις 7/2/2018, έχουν ήδη αναρτηθεί στο διαδίκτυο. Είναι θέμα απλής ανάγνωσης να διαπιστώσει οποιοσδήποτε ότι η Αρχή συμπέρανε αφενός ότι «Η ΟΛΠ ΑΕ έχει όντως καταβάλει σημαντική προσπάθεια προκειμένου όχι μόνο να ανταποκριθεί στις συμβατικές της υποχρεώσεις, αλλά και να συμβάλει στην ανάπτυξη της παραλιμένιας περιοχής», αφετέρου ότι «Η ΔΑΛΠ αντιμετωπίζει αναμφίβολα θετικά τις αναπτυξιακές συνέπειες που θα έχει για το Λιμένα Πειραιά η προσήκουσα υλοποίηση του υπό κατάρτιση Master Plan.»

δ) Η Δημόσια Αρχή Λιμένα Πειραιά κάλεσε εγγράφως την ΟΛΠ ΑΕ να προσέλθει σε «επαρκείς διαβουλεύσεις», σύμφωνα με όσα ρητά ορίζονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 6.2 (β) της Σύμβασης Παραχώρησης, όπου με σαφήνεια αναφέρεται ότι το Master Plan ΟΛΠ ΑΕ πρέπει μεταξύ άλλων να περιέχει έκθεση για το αποτέλεσμα διαβούλευσης με χρήστες, κοινότητα, επιχειρήσεις και δημόσιες αρχές, να αποκομίζει όφελος από προηγούμενες επαρκείς διαβουλεύσεις με σημαντικούς μεταφορείς, την Αρχή Λιμένος, ΓΕΝ, ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, ΣΕΠ ΑΕ και να συνοδεύεται από γραπτή δήλωση για τις απόψεις των ατόμων των οποίων τις παρατηρήσεις έλαβε υπόψιν η ΟΛΠ ΑΕ κατά την κατάρτιση του Master Plan.

ε) Ούτε η Δημόσια Αρχή Λιμένων, ούτε εγώ προσωπικά έχουμε παράσχει οποιασδήποτε μορφής «βοήθεια» σε οποιονδήποτε αναφορικά με οποιαδήποτε λιμενική υπηρεσία. Ωστόσο, με την ιδιότητα του Διοικητή της Αρχής κατέθεσα πράγματι ενώπιον της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής το με αριθμό πρωτοκόλλου 108/2017 έγγραφό μου, με το οποίο, αφενός ανέλυα σε είκοσι πέντε (25) σελίδες το σκάνδαλο των φωτογραφικών διαγωνισμών δημιουργίας μονοπωλίων στη διαχείριση των υγρών, στερεών και επικινδύνων αποβλήτων των λιμένων, αφετέρου διατύπωνα τη στήριξή μου σε άρθρο Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που αφορούσε στον εξορθολογισμό της διαχείρισης των αποβλήτων που παράγονται στα πλοία και τελικά υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία.

στ) Αναφορικά με το ανορθολογικό σύστημα χρέωσης και είσπραξης τελών αποβλήτων από την ΟΛΠ ΑΕ, η Αρχή έχει απευθυνθεί σε αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές και σέβεται τη μυστικότητα της ποινικής προδικασίας.

ζ) Αναφορικά με το εγκαταλελειμμένο πλοίο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», η Αρχή έχει ομοίως απευθυνθεί στις αρμόδιες Αρχές για πιθανολογούμενη ζημία σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ύψους τουλάχιστον ΕΥΡΩ 1.099.939,98 και σέβεται και στην περίπτωση αυτή τη μυστικότητα της ποινικής προδικασίας.

η) Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, έχω την υποχρέωση να διασφαλίσω ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και η ΟΛΠ ΑΕ θα συνυπάρξουν αρμονικά τα επόμενα χρόνια με κοινό στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση του Λιμένα Πειραιά και την προσήκουσα υλοποίηση των συμφωνημένων. Ανακριβή δημοσιεύματα, που επιχειρούν να επινοήσουν «μέτωπα» και αντιπάλους εκεί που δεν υπάρχουν, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να επηρεάσουν την αταλάντευτη προσήλωσή μας στη νομιμότητα, ακόμα και εάν έχουμε αντιληφθεί ότι τελικά τα συμφέροντα με ονοματεπώνυμο, που ενοχλούνται, είναι περισσότερα από όσα υποθέταμε αρχικά.

Δημοσθένης Π. Μπακόπουλος, Διοικητής Δημόσιας Αρχής Λιμένων

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Στο δημοσίευμα αναφέρουμε οτι «οι Κινέζοι τοποθετούν επικεφαλής αυτού του μετώπου τον κ Δημοσθένη Μπακόπουλο». Επί της ουσίας περαν των σημείων α και β που συνιστούν περιγραφή των καθηκόντων της ΔΑΛ τα σημεία  ε, στ ,ζ επιβεβαιώνουν οτι μεταξύ ΟΛΠ και ΔΑΛ υπάρχει διαφωνία που εχει αποτυπωθεί και σε δικόγραφα τα οποία βρίσκονται στην κατοχή της “Κ” με εκκρεμούσες πολιτικές και ποινικές υποθέσεις.

Τασος Τελλογλου

 

Πηγή Καθημερινή
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο