Νικόλαος Νικολάγιεβιτς Φιλοσοφώφ
Η μυθιστορηματική ζωή ενός ναυάρχου της Ρωσίας που πέθανε φαροφύλακας στα Αντικύθηρα
Με την ευκαιρία της ανακοίνωσης της συμμετοχής του Δήμου Κυθήρων στο έτος για τις ρωσοτουρκικές σχέσεις με εκδηλώσεις για τον Νικόλαο Φιλοσοφώφ τα «Κ» θεωρούν ενδιαφέρουσα τη δημοσίευση μία μικρής περίληψης από την περιπετειώδη ζωή ενός Ρώσου ναυάρχου, ο οποίος, μετά από μία σειρά οικογενειακών ατυχιών κατέληξε φαροφύλακας στα Αντικύθηρα.
Ο Νικόλαος Φιλοσοφώφ του Νικολάου και της Σοφίας γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη στις 28 Απριλίου του 1867. Γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, ευπαρουσίαστος, λάτρης της λογοτεχνίας και της μουσικής.
Φοίτησε στη Ρωσική Σχολή του Αυτοκρατορικού Ναυτικού όπου αποφοίτησε το 1887. Παντρεύτηκε και απέκτησε δύο γιούς.
Δυστυχώς δεν έχουν διασωθεί τα ονόματα της συζύγου του και των γιων του. Οι σχέσεις του με την αυλή του Τσάρου Νικόλαου Β’ ήταν πολύ καλές. Μάλιστα φημολογείτο ότι είχε βαπτίσει ένα από τα παιδιά του Τσάρου.
Υπηρέτησε σε διάφορες θαλάσσιες υπηρεσίες του Ρωσικού Ναυτικού. Το 1907 βρίσκεται στην Κρήτη, Κυβερνήτης του καταδρομικού «Χι- βίντιτς» επικεφαλής της Ρωσικής Ναυτικής Ειρηνευτικής Δύναμης η οποία έδρευε στην Μεγαλόνησο.
Στην Κρητική Πολιτεία έχουν παραμείνει πολεμικά πλοία των Μεγάλων Δυνάμεων, από ένα από κάθε Δύναμη, οι δε θαλάσσιες συγκοινωνίες της Κρήτης διεξάγονται με ελληνικά και ξένα ατμόπλοια που προσεγγίζουν σε τακτική βάση τα λιμάνια της Κρήτης, ενώ οι κρητικές θάλασσες βρίσκονται συχνά πάνω στο δρόμο των ατμόπλοιων ανεξάρτητα εάν έχουν προορισμό την Κρήτη.
Ενα από τα τελευταία, το «ΙMPERACTICE» του Αυστροουγγρικού Λόυντ, που εκτελούσε το δρομολόγιο Τεργέστη-Καλκούτα, έπλεε τα ξημερώματα της Παρασκευής 9 Φεβρουαρίου 1907 κοντά στο Ελαφο- νήσι, μεταφέροντας 144 μέλη πληρώματος και 38 επιβάτες. Η θάλασσα του Ελαφονησιού είναι πάντοτε πολύ επικίνδυνη για τα παραπλέοντα πλοία, από τις πιο επικίνδυνες της Μεσογείου, και είχαν συμβεί εκεί αρκετά ναυάγια, αφού μία ελάχιστη παρέκκλιση από την πορεία του ενός πλοίου, μπορούσε να το ρίξει πάνω στις ξέρες. Αυτό συνέβη και την ημέρα εκείνη. Λόγω της μεγάλης θαλασσοταραχής και των ισχυρών ανέμων, το «Imperactice» ξέφυγε από την πορεία του και στη συνέχεια προσέκρουσε στους υφάλους του Ελαφονησιού. Οι επιβάτες και το πλήρωμα αναστατώθηκαν από τον εκκωφαντικό θόρυβο της πρόσκρουσης, ενώ λίγο μετά έσβησαν οι λαμπτήρες και ο πλοίαρχος διέταξε το πλήρωμα και τους επιβάτες να συγκεντρωθούν στη πλώρη του πλοίου, ενώ η πρύμνη ήταν μισοβυθισμένη και οι αποθήκες και οι χώροι των επιβατών είχαν γεμίσει νερό. Στο σημείο αυτό φάνηκε η αυταπάρνηση του κρητικού πληθυσμού, που μόλις αντελήφθη το ναυάγιο έσπευσε στην ακτή και υπό την καθοδήγηση του Ηγουμένου της Μονής Χρυσοσκαλίτισσας, αφενός κατάφερε να σώσει όσους ανθρώπους ήταν δυνατόν να σωθούν, αφετέρου κατάφερε να παράσχει τις πρώτες βοήθειες ώστε να μην κινδυνεύσουν οι ναυαγοί που ήταν σε άσχημη κατάσταση.
Ο Φιλοσοφώφ ειδοποιείται τότε και καταφθάνει με το «Χιβίντιτς» και το πλοίο Κάστωρ και περισυλλέγουν 144 ναυαγούς.
Για την σωτηρία των ναυαγών ο Φιλοσοφώφ βραβεύεται από την Ελληνική Κυβέρνηση και ο Τσάρος Νικόλαος του απονέμει τον τίτλο του Ναυάρχου. Το 1914 τοποθετείται στην Οδησσό, Διευθυντής των Φάρων και της Πλοηγίας του Ευξείνου Πόντου.
Η επανάσταση των Μπολσεβίκων το 1917 βρίσκει την οικογένεια Φιλοσοφώφ να μάχεται στο πλευρό του Τσάρου. Χάνει τον ένα γιό του στα πεδία των μαχών της επανάστασης. Μετά την πτώση του Τσάρου η οικογένεια Φιλοσοφώφ διώκεται από τους Μπολσεβίκους, αυτοκτονεί ο δεύτερος γιός του και η σύζυγός του πεθαίνει από τις κακουχίες.
Μόνος ο Φιλοσοφώφ διαφεύγει από την Οδησσό και φτάνει πεζός στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί με πλοίο στην Ελλάδα. Στα ελάχιστα προσωπικά του αντικείμενα που φέρνει μαζί του στην Ελλάδα περιέχονται η Αγία Γραφή, ένα χάρτης με το Φαρικό Δίκτυο του Ευξείνου Πόντου, ένα βιβλίο με το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας Φιλοσοφώφ και μερικές φωτογραφίες.
Στην Αθήνα φιλοξενείται στην αυλή του βασιλιά Γεωργίου στο Τατόι, αλλά η θλίψη για τις απώλειές του δεν του επιτρέπουν να ζήσει την κοσμική ζωή του παλατιού και μετακομίζει.
Το 1922 παρουσιάζεται στην Διεύθυνση Φάρων στον τότε Διευθυντή της Υπηρεσίας Φάρων Στυλιανό Λυκούδη, και του ζητά να προληφθεί σαν φαροφύλακας. Ο Λυκούδης τον ενημερώνει ότι προτίθεται να τον τοποθετήσει ημερομίσθιο επιστάτη, διότι δεν είχε αποκτήσει την Ελληνική Υπηκοότητα, στον νέο Φάρο της Ελαφονήσου στην Κρήτη. Σύμφωνα με τα λόγια του Λυκούδη, όταν έδειξε στον χάρτη την περιοχή του Φάρου της Ελαφονήσου ο Φιλοσοφώφ κατέρρευσε και με δάκρυα στα μάτια τού αφηγήθηκε την ιστορία του Imperactice.
…. «Εκεί που έσωσα δεκάδες ναυαγούς εκεί σώθηκα και εγώ ναυαγός της ζωής»
Το 1923 παντρεύεται για δεύτερη φορά με την Μαρία Ιβάνοβα, Ρωσίδα πρόσφυγα από την Οδησσό και κατά 30 χρόνια νεώτερή του. Αλλά η ζωή τού επιφύλασσε άλλη μια κακουχία. Η σύζυγός του απεβίωσε από βαριά ασθένεια το 1925 στο Γαλλικό Νοσοκομείο Αθηνών.
Την 11 Οκτωβρίου του 1924 λαμβάνει την Ελληνική Υπηκοότητα και ορκίζεται μόνιμος Επιστάτης Α’ τάξης. Το 1926 μετατίθεται στο φάρο Απολυτάρες Αντικυθήρων όπου συνυπηρετεί με τον Παναγιώτη Μεγαλοκονόμο από το Καψάλι (Μποτή) και αργότερα γνωρίζει και παντρεύεται με την Ζαμπία (Πιπίνα) Χαρχαλάκη το 1927 και αποκτούν ένα γιο τον Νικήτα. Παραμένει στα Αντικύθηρα μέχρι την αποστρατεία του το έτος 1933. Μετά την αποστρατεία του, παραμένει για άλλα 2 χρόνια στην Υπηρεσία Φάρων ως καθηγητής φαροφυλάκων, ενώ πεθαίνει το 1946.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ζει στα Αντικύθηρα σε ένα σπίτι που του παραχωρήθηκε από το Ελληνικό Κράτος.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για την συμβολή του στην οργάνωση και διάσωση του Ιστορικού Αρχείου των Αντικυθήρων από τις δυνάμεις κατοχής κατά τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο. Σήμερα ζουν στην Αθήνα οι δύο εγγονοί του Νίκος και Γιάννης Φιλοσοφώφ.
(Τα στοιχεία για τη ζωή του Νικ. Φιλοσοφώφ έχουν ληφθεί κυρίως από Ημερολόγιο της Κοινότητος Αντικυθήρων, απ’ όπου και οι φωτογραφίες, αλλά και από το αφιέρωμα της εφημ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ του 1995 για τους πέτρινους φάρους της Ελλάδος και το βιβλίο Πετρόκτιστοι φάροι, του ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδου. Λίγα στοιχεία αντλήθηκαν και από το διαδίκτυο).
Δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση Φ. 309 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016