Πώς μπορεί ένας καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας να γίνει παραγωγός μέσω επένδυσης σε φωτοβολταϊκό πάρκο
Η ατζέντα της επόμενης μέρας
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με ενέργεια και άμυνα.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε Συνέντευξη Τύπου μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βερσαλλίες δήλωσε μεταξύ άλλων:
– «Υπάρχει μία διατύπωση στα συμπεράσματα, ότι η βούληση των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο, το πετρέλαιο, τις πρώτες ύλες της Ρωσίας, όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Στέκομαι στο “όσο το δυνατόν πιο σύντομα”, διότι νομίζω είναι κοινός τόπος ότι δεν μπορεί από τη μία στιγμή στην άλλη να μηδενιστεί, όπως ενδεχομένως να ζητούσαν κάποιες χώρες, η εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου, ρωσικού πετρελαίου. Αλλά στέκομαι ιδιαίτερα στο φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά.
Για να γίνει αυτό, θα χρειαστεί αφενός να μπορέσουμε να διευρύνουμε τους προμηθευτές φυσικού αερίου. Εκεί η Ελλάδα έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει και ως πύλη εισόδου για LNG, υγροποιημένο φυσικό αέριο, αλλά και ως χώρα υποδοχής τού φυσικού αερίου το οποίο έχει ανακαλυφθεί και ενδεχομένως να ανακαλυφθεί και άλλο στην λεκάνη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
(…)Υπάρχει και μία ακόμα σημαντική εθνική διάσταση σε αυτήν την ιστορία του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν παραπάνω από το 20% του συνολικού στόλου καραβιών LNG παγκοσμίως. Είναι παραπάνω από 150 καράβια LNG τα οποία ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Είναι και αυτή πιστεύω μια σημαντική εθνική διάσταση σε αυτή την ευρωπαϊκή προσπάθεια απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, έχουμε συμφωνήσει ότι πρέπει να επιταχύνουμε όσο είναι δυνατόν, και στα πλαίσια του «Fit for 55», την προσπάθειά μας να μειώσουμε την εξάρτησή μας από τους υδρογονάνθρακες συνολικά. Αυτό για την περίπτωση της χώρας μας, σημαίνει -πρώτα και πάνω απ’ όλα- ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
– (…) έγινε μια μεγάλη συζήτηση για τα ζητήματα που αφορούν στην αμυντική μας συνεργασία. Η Ευρώπη ξύπνησε απότομα από τον γεωπολιτικό της λήθαργο, ως αποτέλεσμα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Και κάποιοι από εμάς, που μιλούσαμε εδώ και καιρό για στρατηγική αυτονομία, για ανάγκη ενίσχυσης των αμυντικών μας δαπανών, για μεγαλύτερο συντονισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ανάγκη η Ευρώπη από μόνη της, συμπληρωματικά προς το ΝΑΤΟ, να μπορεί να έχει τη δυνατότητα να υπερασπίζεται τα εθνικά, υπερεθνικά γεωπολιτικά της συμφέροντα. Ήμασταν λίγοι αυτοί που τα λέγαμε πριν από κάποιους μήνες, πριν από κάποια χρόνια. Τώρα γινόμαστε πολύ περισσότεροι και πολλές ευρωπαϊκές χώρες πια δεσμεύονται ότι θα αυξήσουν τους προϋπολογισμούς τους. Κάποιες χώρες λένε ότι θα φτάσουν πιο γρήγορα στο 2% -όσες είναι μέλη του ΝΑΤΟ- σε σχέση με το τι είχαν προγραμματίσει. Η Γερμανία κάνει μια τεράστια στροφή στην πολιτική της, ουσιαστικά ακυρώνοντας μια πολιτική που έχει τις ρίζες της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενισχύοντας σημαντικά τις αμυντικές της δυνατότητες. Και, βέβαια, η χώρα μας έχει εδώ και καιρό δρομολογήσει ένα σημαντικό, αλλά εντός των δημοσιονομικών δυνατοτήτων, πρόγραμμα για να εξορθολογίσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις μας και να επενδύσουμε στην αποτρεπτική μας δυνατότητα.
Στην ίδια Συνέντευξη ο Πρωθυπουργός – σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα που είναι διαθέσιμο στο primeminister.gr- προχώρησε σε δύο επισημάνσεις που έχουν ιδιαίτερη σημασία.
Η πρώτη επισήμανση: «Θεωρώ σημαντικό ότι πάλι μετά από ελληνική παρέμβαση στην ενότητα της άμυνας, υπάρχει αναφορά στο άρθρο 42, παράγραφος 7 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ουσιαστικά η ευρωπαϊκή ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής. Είναι σημαντικό να λέμε ότι, εκτός από το Άρθρο 5 του ΝΑΤΟ, η ίδια η Ευρώπη έχει δεσμευτεί ότι θα στηρίξει, σε περίπτωση που οποιοδήποτε κράτος δεχθεί απειλή, επίθεση, (θα στηρίξει) θα προστρέξει στη στήριξη ενός ευρωπαϊκού κράτους που μπορεί να βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία διότι υπάρχουν κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν είναι κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ, όπως η Φινλανδία και η Σουηδία, που δεν μπορούν να επικαλεστούν το ΝΑΤΟ για τη συλλογική τους άμυνα.
Δεύτερη επισήμανση: «Κατέθεσα και πάλι την πρότασή μου, την επιχειρηματολογία μου, γιατί πρέπει οι αμυντικές δαπάνες ή τουλάχιστον οι υπερβάλλουσες αμυντικές δαπάνες -οι αμυντικές δαπάνες δηλαδή πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των αμυντικών δαπανών- να μην προσμετρούνται στο έλλειμμα και στο χρέος. Αυτή η πρόταση κατατέθηκε και στο πλαίσιο της γενικότερης συζήτησης η οποία αρχίζει και παίρνει πια τη δική της δυναμική για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας. Είναι μια συζήτηση η οποία θα αργήσει να ολοκληρωθεί. Αυτή τη στιγμή διεξάγεται πρωτίστως σε επίπεδο Υπουργών Οικονομικών. Είναι σημαντικό, όμως, το γεγονός ότι και αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιχειρηματολογούν ότι η άμυνα και οι αμυντικές δαπάνες είναι μία διαφορετικής τάξης κατηγορία από τις υπόλοιπες δαπάνες. Γιατί η άμυνα είναι ο υπέρτατος αυτοσκοπός οποιασδήποτε χώρας και κατά συνέπεια οι αμυντικές δαπάνες θα πρέπει να κατατάσσονται σε μια διαφορετική κατηγορία. Πόσω μάλλον αν ισχυριζόμαστε ότι θέλουμε, ως Ευρώπη, να ενισχύσουμε συνολικά τις αμυντικές μας δυνατότητες».
Οι χώρες του Νότου
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Συνέντευξη Τύπου έδωσε και μια είδηση που θα δώσει νέο νόημα στις διαβουλεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η είδηση έχει να κάνει με το ισχυρό ενδεχόμενο «να υπάρξει μία συνάντηση, κατά πάσα πιθανότητα στη Ρώμη, μεταξύ της Ιταλίας, της Ελλάδος, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας πριν τη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου». Ο συντονισμός των χωρών του Νότου έχει ως απόλυτη προτεραιότητα να δοθούν «ευρωπαϊκές απαντήσεις σε ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα».
Τα 2 πρώτα αρδευτικά ΣΔΙΤ
Το βάπτισμα του πυρός έλαβε ο νέος Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο πεδίο των ΣΔΙΤ με δύο πολύ σημαντικά αρδευτικά έργα στη Περιφέρεια. Η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ που συνεδρίασε χτες έδωσε το πράσινο φως για να προχωρήσουν δύο σημαντικά αρδευτικά έργα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0», συνολικού προϋπολογισμού 306,2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για:
1.Την κατασκευή και λειτουργία αρδευτικών δικτύων στην περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας (164,2 εκατ. ευρώ).
2.Την κατασκευή και λειτουργία του φράγματος Μιναγιώτικου και του αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του Δήμου Πύλου – Νέστορος στη Μεσσηνία (142 εκατ. ευρώ).
Σε σχετική ανακοίνωση διαβάζω: «Τα δύο παραπάνω αρδευτικά έργα κρίνονται ως ιδιαίτερης σημασίας για τη στήριξη των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και των οικονομιών τους. Συγκεκριμένα, το υφιστάμενο αρδευτικό σύστημα στον Ταυρωπό της Καρδίτσας, είναι κατεστραμμένο σε πολύ μεγάλο βαθμό λόγω της πρόσφατης θεομηνίας. Στον Δήμο Πύλου – Νέστορος, θα καλυφθούν οι ανάγκες άρδευσης ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες για καλλιέργειες υψηλών αποδόσεων και θα αποκατασταθούν προβληματικά τμήματα υφιστάμενων αγροτικών οδών. Με τα δύο αυτά έργα θα επιτευχθεί εξοικονόμηση νερού, εξορθολογισμός των συνθηκών άρδευσης και αύξηση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων».
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Γεωργαντάς μετά τη σύσκεψη δήλωσε: «Ξεκινά η αναβάθμιση του αρδευτικού δικτύου. (…)Η κυβέρνηση δημιουργεί τις συνθήκες για τη σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων και στήριξης της ελληνικής παραγωγής».
Μια απάντηση στις αυξήσεις στην ενέργεια
Με το πρόσφατο κύμα αυξήσεων στην ενέργεια εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης φάνηκε ακόμη περισσότερο η σημαντική συμβολή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στη μείωση των τιμών. Αναμφίβολα, ένα φωτοβολταϊκό παράγει φθηνότερη ενέργεια σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα και σίγουρα πιο φιλική προς το περιβάλλον. Μπορούν όμως όλοι οι οικιακοί καταναλωτές και οι επιχειρήσεις να αποκτήσουν το δικό τους φωτοβολταϊκό, χωρίς κοστοβόρες διαδικασίες και περιορισμούς; Μήπως τελικά δεν είναι μία λύση που εξυπηρετεί τον καθένα;
Δύο είναι οι εναλλακτικές στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά: το «net metering», με το οποίο η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια συμψηφίζεται με αυτήν που καταναλώνει ο χρήστης, και το πρόγραμμα «φωτοβολταϊκά στη στέγη», σύμφωνα με το οποίο, ο Διαχειριστής Δικτύου προαγοράζει με σταθερή τιμή (€0,087 / kWh) την παραγόμενη ενέργεια, για μια εικοσαετία και ο καταναλωτής «εισπράττει» τα έσοδα με τη μορφή πίστωσης στον λογαριασμό του.
Ωστόσο, και οι δύο περιπτώσεις προϋποθέτουν το κόστος για τη μελέτη και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε ιδιόκτητο χώρο (π.χ. στέγη) του καταναλωτή, τα έξοδα συντήρησής τους και τη γραφειοκρατική διαδικασία για τη διασύνδεσή τους με τον ΔΕΔΔΗΕ (διαχειριστής δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας). Επιπλέον, ισχύουν κατά τα λοιπά οι τιμολογιακές πολιτικές του προμηθευτή που έχει επιλέξει ο καταναλωτής, ενώ ειδικά για το πρόγραμμα «φωτοβολταϊκά στη στέγη» υπάρχει και ένα μέγιστο όριο παραγωγής ισχύος (6 kW). Επομένως, εκτός από το μεγάλο αρχικό κεφάλαιο που απαιτείται για την προμήθεια και εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού συστήματος, οφείλει κανείς να συνυπολογίσει επίσης τα περιοδικά κόστη, αλλά και τις δεσμεύσεις που ισχύουν τόσο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και για τη συντήρηση της εγκατάστασης.
Υπάρχει όμως άλλη μία πρόταση, η οποία εξασφαλίζει οικονομική και «πράσινη» ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, ξεπερνώντας τα μειονεκτήματα των ανωτέρω περιγραφομένων λύσεων.
Η ελληνική εταιρεία ενέργειας ΗΡΩΝ, έχει σχεδιάσει και παρέχει εδώ και έναν χρόνο το πρωτοποριακό εργαλείο ΗΡΩΝ ΕΝ.Α. Πρόκειται για μία πρόταση που παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές (πελάτες του ΗΡΩΝΑ που έχουν ενταχθεί σε οποιοδήποτε εμπορικό πρόγραμμα ηλεκτρικής ενέργειας) να «παράγουν» ηλεκτρική ενέργεια από φωτοβολταϊκά με απόλυτη ευελιξία, χωρίς τη δική τους ταράτσα ή άλλο ελεύθερο χώρο εγκατάστασης ηλιακών πάνελ.
Με το ΗΡΩΝ ΕΝ.Α. μπορούν, ακόμη και εκείνοι που ενοικιάζουν ένα διαμέρισμα να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα αυτό, καθώς το ΗΡΩΝ ΕΝ.Α. μπορεί να «συνδεθεί» με την εκάστοτε παροχή που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές και με τον τρόπο αυτό το ΗΡΩΝ ΕΝ.Α θα τους ακολουθεί σε όποιο σπίτι κι αν διαμένουν αλλά και να μεταβιβαστεί σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο πελάτη ΗΡΩΝ της επιλογής τους.
Η ευελιξία του προγράμματος φαίνεται και σε δύο ακόμα παραμέτρους: αφενός στην αρχική «επένδυση», αφού η συνολική συμμετοχή στο πρόγραμμα μπορεί να χτίζεται σταδιακά μέσα στην αρχική τριετία (με ελάχιστη αρχική συμμετοχή τα 100€), και αφετέρου στο χρόνο αποχώρησης από το πρόγραμμα, αφού μπορεί κανείς να αποχωρήσει οποτεδήποτε χωρίς ποινή πρόωρης αποχώρησης και λαμβάνοντας πίσω το ποσό της συμμετοχής του, όπως αυτό θα έχει διαμορφωθεί κατά το χρόνο της αποχώρησής του αφαιρουμένων των εκπτώσεων που θα έχει ήδη λάβει. Με τη συμμετοχή στο ΗΡΩΝ ΕΝ.Α., οι καταναλωτές γίνονται «παραγωγοί» του ρεύματος που καταναλώνουν μέσα από τα φωτοβολταϊκά του ΗΡΩΝΑ και της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ. Ανάλογα με το ποσό συμμετοχής στο ΗΡΩΝ ΕΝ.Α, εξασφαλίζονται πολύ σημαντικές «αποδόσεις», οι οποίες εισπράττονται με τη μορφή εκπτώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2021, η «απόδοση» του προγράμματος, με οικονομικούς όρους, ανήλθε στο 15%, πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες μορφές «επενδύσεων». Καθώς η επιστρεφόμενη έκπτωση είναι ανάλογη του ενεργειακού κόστους, στη φετινή συγκυρία των υψηλών τιμών ενέργειας, οι αναλυτές αναμένουν πως η ετήσια «απόδοση» του ΗΡΩΝ ΕΝ.Α. μπορεί ως και να διπλασιαστεί, δηλαδή να φτάσει στο 30%.
Με το ΗΡΩΝ ΕΝ.Α., η παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές δεν είναι πια ένα προνόμιο για λίγους.
Απλοποίηση διαδικασιών αλλά και χρονική συντόμευση της υλοποίησης επενδύσεων στις ΑΠΕ, ένα από τα μηνύματα που έστειλε από τις ιστορικές Βερσαλλίες ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Χρειαζόμαστε, είπε ο Πρωθυπουργός, «μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας». Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στις τελευταίες πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης: «Και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κάνει, στο τελευταίο της ανακοινωθέν, μία σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για το πώς αυτό μπορεί να υλοποιηθεί. Στέκομαι ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία να υπάρχει απλοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τουλάχιστον σε επίπεδο κατεύθυνσης προς τα κράτη-μέλη, για τη διαδικασία αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Δυστυχώς χρειαζόμαστε ακόμα πάρα πολύ χρόνο για να εγκαταστήσουμε μία ανεμογεννήτρια, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο. Αυτό δεν είναι μόνο μία ελληνική ιδιαιτερότητα, είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι η πιο φθηνή πηγή ενέργειας σήμερα. Όσο πιο πολύ μπει ανανεώσιμη πηγή ενέργειας στο σύστημα παραγωγής ενέργειας, τόσο πιο φθηνή θα είναι η ενέργεια η οποία θα φτάνει τελικά στον καταναλωτή».
Ανάδοχος για τα έργα στο Ελληνικό
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία της τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν αναφορικά με τα κατασκευαστικά έργα υποδομών της Α’ Φάσης του έργου. Η διαδικασία που ξεκίνησε τον Ιούλιο 2021 και ολοκληρώθηκε σήμερα είχε ως αποτέλεσμα την ανάδειξη του ομίλου AVAX Α.Ε. ως Κύριου Αναδόχου. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν εντός του Μαρτίου 2022 και θα συνεχιστούν έως τον Σεπτέμβριο 2025. Τα έργα υποδομών της Α’ Φάσης θα παραδίδονται σταδιακά και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την παροχή ενός εκτεταμένου οδικού δικτύου. Στο οδικό δίκτυο περιλαμβάνονται η υπογειοποίηση και ο ανισόπεδος κόμβος της Λεωφόρου Ποσειδώνος, καθώς και η κατασκευή δικτύων κοινής ωφέλειας για την εξυπηρέτηση όλων των προγραμματιζόμενων Κτιρίων. Ανάμεσα σε αυτά είναι τα κτίρια των οικιστικών και εμπορικών αναπτύξεων και του αθλητικού συγκροτήματος, του Μητροπολιτικού Πάρκου και των λοιπών αναπτύξεων που προβλέπονται κατά την Α’ Φάση του έργου.