Ξεπουλούν από το… πατητήρι τα ελληνικά κρασιά στο εξωτερικό
«Ενα από τα αναπάντεχα θετικά της ελληνικής οικονομικής κρίσης είναι ότι οι Ελληνες οινοποιοί αναγκάστηκαν να στραφούν στην εξωτερική αγορά εφόσον μειώθηκε η εγχώρια κατανάλωση. Ετσι εμείς ανακαλύψαμε το καλό ελληνικό κρασί», λέει ο δημοσιογράφος γεύσης και ταξιδιών Τζάστιν Kέι στο Τhe Buyer. Οπως συμπληρώνει, το ελληνικό κρασί που ο ίδιος γνώρισε επισκεπτόμενος οινοποιεία στην Ελλάδα προκειμένου να επιβεβαιώσει τις φήμες δεν έχει καμία σχέση με το χύμα το οποίο «είχε τη δυνατότητα να σκοτώνει όλα τα γνωστά μικρόβια όπως έλεγε ένα αστείο που κυκλοφορούσε ευρέως».
Ενώ τα κρασιά εσοδείας 2018 κάνουν σιγά σιγά την εμφάνισή τους στην αγορά, ο Οινοποιητικός Συνεταιρισμός Σάμου έχει ήδη προπωλήσει το 80% του κρασιού που βρίσκεται ακόμα στις δεξαμενές του σε διαδικασία ωρίμανσης.
Παραδοσιακά, μεγάλο ποσοστό της πρώτης ύλης οινοποιείται στην Ελλάδα και στη συνέχεια ταξιδεύει για τη Γαλλία όπου εμφιαλώνεται διατηρώντας την επωνυμία του Οίνου Ελληνικής Προέλευσης. Ομως φέτος αυξήθηκαν οι παραγγελίες για πωλήσεις στο εξωτερικό μέσω των καταστημάτων Lidl. «Η αύξηση των παραγγελιών από τον διακινητή μας δείχνει ότι υπάρχει σαφής αύξηση της ζήτησης σε άλλες χώρες. Από τις 500.000 μπουκάλια που δίνουμε, υπολογίζουμε ότι περίπου οι 60.000 διατίθενται στην εσωτερική αγορά», εξηγεί ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Γιάννης Σκούτας.
«Πουλάμε σε καλές τιμές και με αυτόν τον τρόπο έχουμε τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε αγορές που μόνοι μας δεν θα ήταν δυνατόν να βρεθούμε» λέει ο ίδιος, σίγουρος πως όποιος αγοράσει το γλυκό Samos Doux θα το αναζητήσει και πάλι. Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά για τον συνεταιρισμό η αγωνία δεν είναι να πουλήσει, αλλά να έχει προϊόν να πουλήσει, αφού όλο και περισσότεροι παραγωγοί εγκαταλείπουν τους αμπελώνες.
«Παρά το χιόνι αυτές τις ημέρες, προσπαθούμε να είμαστε συνεπείς και να στείλουμε στην Αθήνα όλες τις ποσότητες που μας έχουν παραγγελθεί», λέει ο κ. Νίκος Βασιλόπουλος ένας εκ των ιδιοκτητών του κτήματος «Ευάμπελος Γη» που βρίσκεται στο Δομοκό. Από την άλλη είναι ευχαριστημένος με τη μεγάλη κακοκαιρία: «Το χιόνι είναι το καλύτερο λίπασμα του αμπελιού, έλεγε ο Κώστας Κούσουλας που μας έστησε τον αμπελώνα». Το οινοποιείο που παράγει περίπου 230.000 φιάλες κρασί ετησίως, μέσα στον Δεκέμβριο πούλησε 57.000 φιάλες κρασί στη Γερμανία αλλά και στην εσωτερική αγορά. «Ο ελληνικός αμπελώνας βρίσκεται σε μεγάλη άνοδο σε όλη την Ευρώπη. Την τελευταία τριετία, κάθε χρόνο –δόξα τω Θεώ– ξεπουλάμε», λέει ο οινοποιός.
H μελέτη
Τα στοιχεία της αμέσως προηγούμενης χρονιάς δείχνουν την αυξητική τάση στις πωλήσεις του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό. Το ύψος των εξαγωγών επί της εγχώριας παραγωγής σε όγκο παρουσιάζει ελαφρώς αυξητικό ρυθμό την τελευταία τετραετία και διαμορφώθηκε σε 12,5% το 2017, σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της Stochasis που πραγματοποιήθηκε για τον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ). To 50% περίπου του όγκου των εξαγωγών ελληνικού οίνου προορίζεται για τη Γερμανία. Θετικό στοιχείο των εξαγωγικών επιδόσεων του κλάδου, αποτελεί η σημαντική αύξηση της μέσης τιμής των εξαγωγών, κατά 47% σωρευτικά το χρονικό διάστημα 2010-2017, λόγω της αύξησης των εξαγωγών επώνυμων ποιοτικών κρασιών αναφέρεται στη μελέτη.
Ο Στέλιος Μπουτάρης αντιπρόεδρος του ΣΕΟ είναι αισιόδοξος και ταυτόχρονα προσγειωμένος. «Το ελληνικό κρασί πηγαίνει καλά είναι αλήθεια. Ομως δεν μπορούμε να πούμε ότι όλοι ψάχνουν ελληνικό κρασί. Είναι πλέον πιο εύκολο να μπει στο ράφι, αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα πουληθεί», λέει στην «Κ». Χρειάζεται ακόμα δουλειά, όμως το κλίμα έχει σαφώς αλλάξει για το ελληνικό κρασί τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό. «Εχει βοηθήσει πολύ η άνοδος της ελληνικής γαστρονομίας. Στη Γερμανία, στο Βέλγιο ανοίγουν συνέχεια καλά ελληνικά εστιατόρια. Επίσης, ο τουρισμός έχει αυξήσει πολύ τη ζήτηση αλλά και την αναγνωρισιμότητα του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό», καταλήγει.